Dromen schreef:
Mooi artikel Combi, hulde!
Moet zeggen dat ik het allemaal nog niet helemaal goed begrijp, ik zie wel leuke dingen (3x3 en 260) maargoed om nou te concluderen hoe het allemaal zit, das wat anders.
Weet ook niet hoe het allemaal zit hoor ben er gewoon aan begonnen. Wat ik wel denk te zien is dat een magisch vierkant een weerspiegeling, of mischien beter 'een mini deel weergave' is van de wereld zoals ik, 'wij', hem zien en of beleven.
De vierkant in dit geval als de matrix, het grid, en de getallen 'wij' en wij zijn dan dus onderhevig aan de wetten krachten ? van in dit geval het vierkant en de uitkomst van de som (de weg die wij bewandelen?) is dan dus al vooraf bepaald.
Determinisme zoals dat zo mooi heet alleen wij hebben dan de keuze, is te hopen, om iets wel of niet te doen.
En nu ga ik me helemaal op glasijs begeven want ik weet het niet, ik denk het! en probeer het te begrijpen. Dit is ook wat dodeca laat zien met zijn Flower of live topic daar noemt hij het 'interval' ik haal daaruit 'de verhouding tussen dingen'. Als je bijvoorbeeld de gulden snede verhoudingen begrijpt en toepast kan je de prachtigste dingen creëren. De gulden snede legt dan zijn wet op net zoals het 'magische vierkant'.
Al die 'dingen' te samen, ik ken ze niet allemaal, laat staan dat ik ze begrijp, zijn dan de matrix waarin wij ons bevinden.
voorbeeldje deze pagina over:
Beeldcompositie: de gulden snede
De Gulden snede kan vooreerst toegepast worden op de beeldverhouding van een foto: het klassieke 24 x 36 mm negatief heeft een verhouding van 1,5 tot 1 en komt zo aardig in de buurt van de Gulden Snede.
Maar ook voor andere beeldformaten is het principe, mits enige aanpassing, bruikbaar. In de praktijk komt het op het volgende neer: als je je foto horizontaal en vertikaal in drieën verdeelt krijg je vier snijpunten. Dat zijn de ’sterke’ punten van het beeld, waarop of -rond de belangrijkste informatie zou moeten te vinden zijn.
Een paar voorbeelden:

De telefoonpalen verdelen de foto vertikaal in drie delen.

Het onderwerp midden in de foto plaatsen zorgt vaak voor een statisch en saai beeld. Als je werkt met een 1/3 - 2/3 verdeling is het resultaat meestal beter.
www.aanenuitleg.nl/Fibonacci-Gulden-snede.html
Hele mooie foto als gevolg, blijft alleen een betonen waterbak in een betonnen omgeving.
edit:
ff crosslinkje toevoegen
www.quofataferunt.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=40&id=181&limit=15&limitstart=135&Itemid=120#55300