De Wietpas, oftewel het coffeeshopclublidmaatschap, kan eigenlijk helemaal
niet.
Written by Nol van Schaik
Sunday, 22 January 2012 22:52
www.coffeeshopnieuws.nl/index.php/blog/3-articles/24-de-wietpas-coffeeshop-club-lidmaatschap-kan-niet
Ik weet natuurlijk niet of Minister Opstelten de Wietpas zelf heeft verzonnen of niet, maar ook al is het uitgedacht en uitgewerkt door goedbetaalde externe adviseurs, hij heeft het gedrocht gelezen, ondertekend en rondgebazuind.
Ivo's voornemens vielen blijkbaar in goede aarde bij de media, want binnen een maand dachten Duitse blowers al dat ze in Maastricht geen wiet meer konden kopen, dus kwamen ze maar naar mijn coffeeshop in Haarlem, ik stond er bij en ik keek er van op.
De Wietpas hype veroorzaakte een schokgolf onder de miljoenen toeristen die Nederland met enige regelmaat bezoeken, en uitsluitend naar ons land komen om van de gereguleerde vrijheid op het gebied van cannabis gebruik te profiteren.
Door invoering van Ivo's Wietpas zou hen immers de toegang ontzegd worden tot de 650 Nederlandse coffeeshops, en de hele wereld geloofde dat dit het einde zou betekenen van het cannabis toerisme naar Nederland. Ook de internationale media haakten in op de hype, en brachten de verwachte teloorgang van het gedoogbeleid breed in hun bladen en op hun zenders, en niet altijd met de juiste informatie.
De Wietpas zal bij eventuele invoering niet alleen een enorme impact hebben op de buitenlandse coffeeshop fans, ook de Nederlandse coffeeshopper zal zich nog eens achter de oren krabben als hij/zij beseft wat de Wietpas, en de daaraan verbonden registratie bij een coffeeshop, voor gevolgen kunnen hebben op het verloop van hun verdere leven.
Ik wil nu eigenlijk proberen uit te leggen waarom ik denk dat de Wietpas er niet kan en mag komen, omdat het door Opstelten & Co uitgedachte systeem nogal wat wetgeving geweld aandoet, op zijn zachtst uitgedrukt.
Opstelten stelt dat coffeeshops allemaal moeten veranderen in cannabis clubs met maximaal 2000 leden, en dat de leden alleen inwoners van Nederland zouden moeten zijn. Ik vind het maximum aantal leden maar vreemd, ik heb nog nooit ergens gelezen dat er een maximum wordt gesteld aan het aantal leden, zelfs niet bij gewelddadige voetbal supporter clubs.
Ik denk dat dit niet kan, 'zelfs' niet bij een club van cannabis gebruikers.
Minister Opstelten weet blijkbaar niet veel van het geldende coffeeshopbeleid, want in veel gemeenten mag de coffeeshop niet van bedrijfsvorm veranderen, op straffe van het intrekken van de gedoogbeschikking. Ik denk niet dat de Minister ons kan dwingen om op deze manier de sluiting van onze eigen coffeeshops 'aan te vragen'. Als de coffeeshop geen club mag worden, is het Wietpas project hier letterlijk en figuurlijk voor een gesloten deur terecht gekomen, en is de rest van mijn verhaal eigenlijk overbodig.
Ik ga verder met: Stel dat door een truc van Opstelten en de rest van de coalitie, deze toch weet af te dwingen dat een coffeeshop verandert in een ledenclub, dan stuit het plan van de Minister op de statuten van een vereniging. Het is namelijk verboden om personen het lidmaatschap tot een club of vereniging te ontzeggen op basis van nationaliteit, religieuze overtuiging, ras, etc.
wetten.overheid.nl/BWBR0006502/geldigheidsdatum_22-01-2012
en vervolgens is er de volgende wet die met voeten getreden wordt door de
Wietpas:
Artikel 1 grondwet
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk
behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke
gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Dat wil dus zeggen dat je een persoon die zich in Nederland bevindt niet de toegang tot de coffeeshops kan ontzeggen, en deze persoon ook niet het lidmaatschap van een vereniging of club kan weigeren.
Ook de principes van de de EU worden geweld aangedaan, omdat het vrije verkeer van personen en goederen volgens mij ook op bezoekers van coffeeshops, cannabis en kopjes koffie slaat.
Verdragsbepalingen
De beginselen van vrij verkeer vinden hun oorsprong in het EU-Werkingsverdrag. Deze verdragsbepalingen hebben rechtstreekse werking. Ze zijn dus rechtstreeks op decentrale overheden van toepassing. Een schending van het vrije verkeer kan betekenen dat een staatsburger van een andere EU-lidstaat die door een Nederlandse decentrale overheid direct of indirect gediscrimineerd wordt, op grond van deze schending naar de nationale rechter kan stappen.
Het vrij verkeer van personen wordt naast deze ‘primaire’ wetgeving (de verdragsartikelen) in belangrijke mate beheerst door secundaire wetgeving (verordeningen en richtlijnen). De verordeningen en richtlijnen regelen procedurele dan wel inhoudelijke aspecten van de vrij algemeen geformuleerde verdragsartikelen. De verordeningen dienen rechtstreeks te worden toegepast door de decentrale overheden. De richtlijnen worden door de lidstaat Nederland omgezet in de nationale wet- en regelgeving. De secundaire wetgeving is ondergeschikt aan het Verdrag.
Om als Nederlander boven de 18 jaar een lidmaatschap voor een coffeeshopclub te verkrijgen wordt je verplicht een Uittreksel van het Bevolkingsregister te overhandigen aan de medewerker van de coffeeshop waar je de aanvraag indient.
De Wietpas wordt genoemd als een van de aanvullingen op de AHOJG-criteria:
“Het Ingezetenencriterium houdt in dat lidmaatschap voor de coffeeshop uitsluitend toegankelijk is voor ingezetenen van Nederland van achttien jaar of ouder. Onder ingezetene wordt verstaan een persoon die zijn adres heeft in een gemeente van Nederland. Het ingezetenschap wordt aangetoond middels een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie van de woonplaats dat bij het aangaan van het lidmaatschap niet ouder is dan vier weken.”
U wordt dus verplicht Uw gegevens te overhandigen aan mensen die door de overheid regelmatig worden aangeduid als criminelen, omdat coffeeshophouders hun cannabis van illegale, dus criminele kwekers en tussenhandelaren betrekken.
De overheid heeft er echter geen problemen mee dat Uw basis gegevens bij mensen terecht komen die geen enkele ambtelijke functie bekleden, en m.i. ook niet bevoegd zijn om dergelijke gegevens van burgers te beheren en op te slaan.
“Het Besloten-clubcriterium houdt in dat uitsluitend toegang kan worden verleend en verkocht mag worden aan leden van de coffeeshop, waarbij bepaald is dat de coffeeshop in één kalenderjaar maximaal tweeduizend lidmaatschappen mag uitgeven en dit documenteert in de vorm van een controleerbare ledenlijst. De coffeeshop mag ten allen tijde maximaal 2000 leden hebben. Legitimatie geschiedt met een geldig paspoort, een geldige identiteitskaart en/of verblijfsdocument. De ledenlijst is controleerbaar en bevat de naam, postcode of woonplaats en geboortedatum van een lid.
De ledenlijst bevat tevens een aanvangsdatum en eventueel een vervaldatum van het lidmaatschap. De ledenlijst moet een verschijningsvorm hebben zodat deze kan worden ingezien of fysiek kan worden overhandigd ter controle. De coffeeshophouder is zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de ledenlijst.”
bron:
www.openbareorderecht.nl/index.php/regering-breidt-gedoogcriteria-coffeeshops-uit-met-besloten-clubcriterium-en-ingezetenencriterium-wietpas/
Dit wil dus zeggen dat uw gegevens in/door de coffeeshop wordt opgeslagen, en dat de overheid inzage eist. Hierdoor kan het dus gebeuren dat Uw gegevens gebruikt/misbruikt worden door overheids- en andere instanties, waardoor Uw recht op privacy ernstig wordt aangetast. Uw registratie bij een coffeeshopclub zou dus ernstige gevolgen kunnen hebben voor de geregistreerde druggebruiker/ster, zoals het innemen van Uw rijbewijs als gevolg van regelmatig cannabisgebruik.
Als verzekeringsmaatschappijen, banken en werknemers inzage krijgen in Uw Wietpas dossier, kunt U wel eens eindigen als een werkloze, dakloze paria met een openstaande hypotheek schuld van een huis dat U niet meer bezit.
Ik weet niet of de Wet op Bescherming Persoonsgegevens afdoende is om er voor te zorgen dat Uw gegevens niet ter inzage beschikbaar komen in coffeeshops.
www.cbpweb.nl/Pages/vv_va_leden_4_verstrekken_politie.aspx
Minister Opstelten heeft het alsmaar over de gedeeltelijke invoering van de Wietpas, zoals die gepland is voor de drie zuidelijke provincies vanaf 1 Mei 2012, en de daarop volgende landelijke invoering op 1 Januari 2013.
Een landelijke invoering van de Wietpas is echter niet mogelijk, omdat er geen landelijke dekking bestaat voor dit plan. Er zijn namelijk in slechts in 101 van de 441 Nederlandse gemeenten gedoogde coffeeshops beschikbaar, in de andere 340 dus niet. Dit is discriminerend voor degenen die in een gemeente zonder coffeeshops wonen, want zij kunnen met hun uittreksel niet terecht bij de lokale coffeeshop, en het blijft nog de vraag of zij terecht kunnen in een andere gemeente met coffeeshops.
Hebben de inwoners van coffeeshoploze gemeenten soms minder rechten dan degenen die in b.v. Amsterdam of Utrecht wonen? Ik verwijs nogmaals naar Art. 1 van de Grondwet.
Verder is het volgens mij ook ronduit discriminerend dat een gebruiker van cannabis, een softdrug die bij gebruik in geen enkele vorm of hoeveelheid tot de dood kan leiden, als drugsgebruiker geregistreerd dient te worden.
Dit terwijl de gebruikers van de slopende harddrug alcohol ongehinderd van ongelimiteerde hoeveelheden drank kunnen 'genieten' in welk cafe dan ook.
En van langdurig alcoholgebruik gaan wel veel mensen dood.
“De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt dat overheden meer moeten doen om alcoholmisbruik tegen te gaan. Alcohol is doodsoorzaak nummer één onder mannen van 15 tot en met 59 jaar. Alcohol is verantwoordelijk voor bijna 4 procent van alle sterfgevallen wereldwijd, bijna 2,5 miljoen mensen. Dat is meer dan aids, tuberculose of geweld.”
De plannen omtrent het “Wietpas Project” van Minister Opstelten leidt tot ernstige stigmatisering van de cannabis gebruiker en de demonisering van cannabis en coffeeshops.
Opstelten's Wietpas komt neer op regelrechte discriminatie van buitenlandse cannabis liefhebbers en Nederlands coffeeshoppers, en daar kan men geloof ik gerechtelijke stappen tegen ondernemen.
Het wordt trouwens hoog tijd om op te staan tegen de steeds toenemende discriminatie van de gehele cannabis cultuur.
Persoonlijk voel ik mij al sinds de opening van mijn coffeeshop gediscrimineerd, te wijten aan het feit dat wij, de laatste 650 Nederlandse coffeeshop ondernemers, staan ingeschreven bij de KvK, de andere honderdduizenden drugsdealers van de wereld zijn namelijk niet zo makkelijk te vinden en aan te pakken als wij.
Minister Opstelten, Uw Wietpas is uitsluitend voor iedereen, want buitenlanders mogen de coffeeshops niet meer in, en Nederlanders met een baan en/of een rijbewijs willen de coffeeshop niet meer in.
Daar zouden de coffeeshops wel eens allemaal failliet door kunnen gaan. Dat was toch niet de bedoeling?
Nol van Schaik, coffeeshop ondernemer.
www.facebook.com.nolvanschaik