dingo schreef:
oke...maar even voor mij. wanneer je een kilo definieert is die dus niet overal op aarde gelijk maar wanneer je dat bijv vandaag in nederland doet...is het dan volgende week weer hetzelfde.
voor mijn werk nogal belangrijk nl.
Precies. de zwaartekracht is niet overal op aarde gelijk (zie bovenstaand artikel van Dromen) maar blijft in principe per locatie wel constant.
ik bedoel als ik nu op een weegschaal ga staan en mijn lichaam blijft gelijk.....weeg ik dan een week later exact hetzelfde als ik op dezelfde lokatie weeg?
Jep, dan weeg je nog exact hetzelfde als de week ervoor.
Maar weeg je vandaag in Nederland met je eigen weegschaal en morgen in Kameroen met diezelfde weegschaal, dan weeg je minder. ((of meer, dat weet ik ff niet) door een andere zwaartekracht)
Weeg je in Kameroen met een weegschaal die je daar gekocht hebt, dan weeg je weer net zoveel als in Nederland.
Ingewikkeld he? voor zo'n 'simpel' onderwerp

Dat komt eigenlijk omdat we 'gewicht' zeggen als we 'massa' bedoelen.
Wiki:
nl.wikipedia.org/wiki/Weegschaal_%28voorwerp%29
Een weegschaal is een meetinstrument waarmee het gewicht van een voorwerp kan worden bepaald.
Door een voorwerp met een bepaalde massa op het apparaat te leggen, zal een veer worden ingedrukt. Hoe ver de veer wordt ingedrukt, is een maat voor de kracht die het voorwerp op de veer uitoefent, en dus voor het gewicht. (zie Wet van Hooke)
Het gewicht (=kracht) van een voorwerp wordt vaak verward met de massa van het voorwerp. Dat komt omdat een weegschaal de massa weergeeft in kg via een verschaling waarin de valversnelling verrekend wordt. De aangegeven massa is alleen correct op de plaats waar de voor de verschaling gebruikte waarde voor de valversnelling heerst. Dit probleem geldt niet voor balansen die gebruikmaken van een massastuk.
Over die balansen: Dat komt omdat je dan werkt met een 'vergelijking' ten opzichte van een stuk waarvan de 'massa' bekend is. En zoals eerder aangegeven: 'Massa' is niet afhankelijk van de zwaartekracht