Ratgevallen
Als je ze eenmaal herkent, lukt het je niet meer om ze niet te zien
vrijdag 10 februari 2012
Door: Chantal Caes
www.welingelichtekringen.nl/18014-ratgevallen.html
Iemand is een rat als hij of zij alleen aan zichzelf denkt, anderen bewust pijn doet en dat niets kan schelen zolang hij of zij maar krijgt wat hij of zij wil. Ratten zijn geïnteresseerd in één ding en dat is zichzelf. Ratten liegen, bedriegen en manipuleren. Ze komen er verbazingwekkend vaak mee weg. Ratten vinden zichzelf speciaal en daarom hebben ze overal recht op en verdagen ze geen kritiek of andere meningen.
Rat is een ander woord voor narcist. Rattigheid is geen 'ziekte' zoals zo vaak wordt gezegd of een persoonlijkheidsstoornis, het is een mentaliteit en cultuurverschijnsel.
Het meest destructief voor de omgeving zijn juist de ratten die nooit gediagnosticeerd worden, omdat zij geen 'hulp' nodig hebben. Geen één rat heeft een probleem. Alleen de omgeving heeft een probleem met de rat.
Alles is jouw schuld. Een rat is een ster in het omdraaien van de werkelijkheid. En altijd zo dat de schuld bij jou ligt en de rat het slachtoffer is. Het cynische is dat het de slachtoffers van ratten zijn die bij de hulpverlening terechtkomen, niet de rat zelf.
Jij hebt waarschijnlijk ook ratten in je leven. Daar voelen we ons niet prettig bij na verloop van tijd. Meestal houden we dit soort mensen op een afstand. Dat lukt niet als je de rat niet herkent en als het je ouder is, of je partner, collega, zus of broer.
Verbaas je je er ook wel eens over hoe mensen weg kunnen komen met rattengedrag? Hoe ze ongestraft kunnen liegen en manipuleren? Wil je weten waarom wij daar telkens weer in trappen?
Ratgevallen folder
Bron:
ratgevallen.nl
RATGEVALLEN wordt in eigen beheer uitgegeven.
ISBN: 978-94-6190-265-8
RATGEVALLEN is 370 pagina’s, pocketboekformaat,
en kost € 27,50 exclusief verzenden.
Verzending in Nederland is € 2,76 (totaal: € 30,60)
Verzending in België is € 3,55 (totaal: € 31,55)
Het boek is te bestellen door een email te sturen naar:
info@ratgevallen.nl met uw naam en het adres
waarheen het boek gestuurd kan worden. Ik stuur u dan
mijn bankgegevens toe. Dit om te voorkomen dat ik
een betaling krijg zonder dat ik weet waarheen het boek
gestuurd moet worden.
Op de website is ook een mogelijkheid met Paypal te
betalen.
Sigrid
Combi schreef:
Hoe word ik een rat?
De kunst van het konkelen en samenzweren
Joep Schrijvers
Konkelen, streken uithalen en samenzweren zijn in een organisatie een alledaagse bezigheid. Wie spant met wie samen? Wie zijn er 'twee handen op één buik'? Wie manipuleert wie, waartoe en hoe? Mensen die vertrouwen op de formele verhoudingen, op het 'nette' spel, komen bedrogen uit. Beslissingen komen niet alleen tot stand door rationele afwegingen van voor- en tegenargumenten. Nee, het andere spel, het ondergrondse politieke machtsspel, is minstens even belangrijk.
In dit boek geeft de auteur inzicht in het politieke gedoe in bedrijven. Hij beschrijft op ironische en zeer toegankelijke wijze de meest voorkomende gore streken. Hij spoort de lezer aan om 'politieker' te worden. Welke belangen streven mensen na? Over welke machtsbronnen kun je eenvoudig beschikken? Wat is je eigen niveau van 'rattigheid'? Hoe vind je de psychologische zwakheden van je tegenstrevers? Hoe speel je hoog spel? Op dit soort praktische vragen gaat de auteur in deze negatieve deugdenleer uitvoerig in. Ook opponeert hij tegen de verbraving in organisaties. Veel medewerkers worden met managementtheorieën om de oren geslagen en aangespoord tot ontwikkeling, synergie, meesterschap en bezieling, terwijl hun ervaring daar haaks op staat: de ervaring van graaien, naaien en piepelen.
Hoe word ik een rat? is een uitzonderlijk boek, niet alleen door de stellingnamen, de anekdotes, het schaamteloze maar vooral ook door zijn stijl.
Dr. Joep P.M. Schrijvers werkt voor De Baak Management Centrum VNO-NCW. Hij put uit een twintigjarige praktijkervaring als adviseur-manager en wetenschapper op het gebied van organisatieverandering en leerprocessen in profit- en nonprofitorganisaties. Hij houdt zich bezig met kwaadaardige, irrationele en toevallige processen in organisaties. Hij schrijft essays en is spraakmakend columnist bij het HRD-Magazine.
ISBN-13: 9789055942558
http://www.bol.com