Ja sowieso ouder materiaal is beter dan dat van na 80, toen kreeg je pc's en dus bewerking...
Ik wil overigens niet veel zeggen, maar ook oude foto's waren al onderhevig aan bewerking (en hoaxes) ... daar heb je zo de technieken voor. De maker van de foto is de enige die weet of iets een bewerking is of niet (hoewel er wel experts zijn op het gebied van fotografie die dat vaak ook al kunnen zien).
Goed, dan nog mijn eigen ervaring met 'geesten'. Werd op bepaalde plekken wel eens overmand door (negatieve) emoties, die uit het niks kwamen en ook net zo snel weer weg gingen. Dan vraag ik me af of ik op dat moment iets voel doordat er op die plek iets was of dat het komt omdat ik die plek onbewust met iets associeer waar ik al een emotie bij had.
Zal er wel niet zo snel achter komen en ik ben ook wat huiverig om me er echt open voor te stellen en in te verdiepen - beetje angst (daarnaast ben ik ook enigszins sceptisch over 'paranormale' zaken door mijn eigen 'onderzoeken' ernaar en de kennis die ik daarbij heb opgedaan). Heb wel altijd al het idee dat 'someone is watching over me' .. net de juiste 'hulp' als ik er om 'vraag'. (mja, waar een wil is ...)