We zien een halfbebost heidelandschap in een mistige oranjekoperen gloed onder de late namiddag herfstzon. Aan de rand van een weidse laaggelegen glooiing zitten Baphomet, BlackBox, Nexion, Dromen en Combi halfverscholen en gebukt tussen een paar dicht op elkaar staande bomen. Het ruikt er kruidachtig en naar gerijpt hout.
Ze staren naar een open plek op enkele tientallen meters afstand waar eilanden van licht en paarse schaduwen elkaar afwisselen.
Een man en een vrouw, de man in een rood joggingpak, de vrouw in een zwarte, cirkelen in turbulente dansachtige bewegingen om elkaar, in steeds veranderende spiraalachtige patronen. De dansers lijken ongecontroleerd maar toch synchroon, alsof ze met talloze onzichtbare elastieken aan elkaar vast zitten.
Balckbox: (fluistert) wtf...
De lucht voelt statisch. Het lijkt alsof de licht- en schaduwplekken met de dansers meebewegen.
Combi: Dit is niet helemaal normaal...
Baphomet grinnikt.
Dromen: Wat denk je, Nex?
Nexion: I'm not sure, but there is something going on here.
Blackbox: no shit.
Dromen: het heeft wel iets weg van kundalini yoga, ik zag laast een filmpje van een yogi...
Baphomet: (fluistert zo hard mogelijk) WTF! Zien jullie dat? Moet je die vogels zien!
Boven de open plek zijn een stuk of wat vogels verschenen die grote lusachtige duikvluchten maken, schijnbaar in overeenstemming met de dans die zich op de grond afspeelt.
Combi: No way!
Blackbox: Ik zie niks!
Baphomet: Daar! Zie je die vogels niet?
Blackbox: O ja! Holy Mozes!
Meer vogels sluiten zich aan. Scherp afgetekend tegen de avondlucht vormen ze een steeds dichter wordende op en neergaande draaikolk, die dan weer een smalle kolom vormt, dan weer tientallen meters hoog en breed uitwaaiert om vervolgens als een compacte bal vlak boven de dansers te scheren, dit patroon steeds herhalend in nieuwe variaties. Er verschijnen transparante zwartgrijze slierten en vlokken die ritmisch met het geheel meegolven.
Blackbox: Zijn dat muggen?
Baphomet: Ja je hebt gelijk, het zijn in ieder geval insecten.
Dromen: Waar komen die allemaal vandaan in deze tijd van het jaar?
Combi: Natte zomer. Jezus het lijkt wel een feeding frenzy.
Baphomet: Ik weet wat je bedoelt, maar dit is anders.
Nexion: I don't no if we're supposed to watch this, guys.
Het wordt donkerder.
Blackbox: Wat was dat?
Dromen: Ik voelde iets...
Nexion: yep me to.
Combi: Alles leuk en aardig, maar ik weet niet of ik hier nog veel langer wil blijven.
Nexion: Agreed, let's go guys.
Baphomet: Wacht, ik wil dit zien.
Nexion: Kom op bro, we don't want to mess with this.
Baphomet: No I don't, maar iets zegt me dat we dit moeten zien.
Nexion: We don't have to. It's all about choices. There are a lot of powerful forces at work here and we're no match for them now, trust me.
Baphomet: Daar gaat het niet om...
Plotselinge golf van paniek. Rennen. Wat volgt zijn flarden van momenten die voorbijtrekken in een dampende waas van broeierige adrenaline en uitgesmeerde groenpaarse flitsen van voorbijschietend struikgewas.
twee minuten later:
Nexion: Combi, gaat het?
Combi: Straks wel weer.
Nexion: Je moet even gaan zitten.
Combi gaat met behulp van Nexion tegen een boom zitten.
Baphomet: I owe you een apology, Nex. You were right.
Nexion: No need to apologize my friend! You were curious, just like me.
Blackbox: Waar is Dromen?
Baphomet kijkt verwilderd om zich heen. Fuk! FUK!! Dromen! DROMEN!!!
Combi slaakt een zucht.
Nexion: Niet meteen in paniek raken jongens, hij weet ons wel te vinden. Trust me.
Blackbox: We kunnen 'm bellen. Wie heeft z'n nummer?
Combi: Ik bel 'm wel.
Combi staat met enige moeite op en haalt een telefoon uit zijn broekzak
Combi: Kolere, geen bereik. Wie heeft er bereik?
Baphomet: Nope. Niks.
Blackbox: geen netwerk beschikbaar
Nexion: Same here.
Baphomet: Waarom verbaast me dat niet?
Blackbox staart tussen de bomen door het open veld in. Daar heb je 'm! Dat issum! Of issum dat niet?
Baphomet: Yup dat is Dromen. (zwaait met armen) Heya Dromen!! Over here m8!!
Met Dromen nadert een dichte donkergrijze wolkformatie, de randen scherp afgetekend, plat als een reuzachtige ongelijkmatige pannekoek.
Het is een vreemd gezicht: Dromen die, precies op de grens van licht en donker, met grote gelijkmatige passen een schaduw lijkt te werpen op de achterliggende heide.
Het begint enigszins te waaien.
Dromen is genaderd. Op zijn gezicht is totale extase af te lezen.
Dromen: Hallo jongens!
Baphomet: Yo Dromen, alles kits? We waren even bang dat je ddwwood was!
Dromen: Alles is zeker kits Bapho, en ik ben verre van ddwwood!
Blackbox: Dromen, man je ziet eruit alsof je onderweg van de paddestoelen hebt gesnoept!
Dromen: Ik ben in de paddothee gevallen toen ik klein was, haha. Nee, maar serieus: ik voel me fantastisch.
Nexion: Are u sure?
Dromen: Absoluut Nex, en we hoeven helemaal nergens bang voor te zijn.
Combi: Wacht even... Hoe bedoel je we hoeven nergens bang voor te zijn?
Dromen lacht. Die mensen! Ze zijn ontzettend relaxed. Het zijn sjamanen.
Blackbox wisselt een blik met Baphomet
Blackbox: Ho wacht. Je hebt met ze gepráát?
Dromen: Heel even maar. Jullie waren opeens weg en toen hebben we een praatje staan maken.
Baphomet: Hè? Maar hoe dan? Ben je gewoon naar ze toe gelopen, zo van hallo ik ben Dromen wie zijn jullie? Of hoe ging dat?
Dromen: Eh, nee. We stonden gewoon op een gegeven moment onderaan dat stuk waar wij zaten en ik vroeg wat zij aan het doen waren of zoiets. Het was een soort herfstritueel of iets in die trant.
Blackbox: herfstritueel klinkt nogal vaag.
Baphomet: Het klinkt sowieso vaag, en ik weet niet hoor, maar wat er zo net allemaal gebeurde was echt niet normaal.
Dromen: Ik heb niet naar de details gevraagd. Doet er ook niet toe. Anyway, ze willen jullie ontmoeten!
Stilte
Baphomet: Ik wist 't!
Nexion: I have a strong sense of caution about this. We have no idea which side they are on.
Dromen: Bestaat er wel zoiets als een side on which they are? Good en evil bestaan toch niet? Daarmee was je het laatst nog met me eens.
Baphomet: Daar heeft Dromen een punt.
Nexion: Dat klopt, maar er bestaat zo iets als dangerous en non-dangerous. Power like this in the wrong hands will be extremely dangerous, en zo lang we niet weten wat hier achter zit moeten we deze personen vermijden.
Dromen: Het zijn ontzettend aardige sjamanen! Ze zitten niet bij een genootschap of zo iets. Ze zijn net als wij bezig met het ontdekken van hun volle bewustzijnspotentie en ze konden bevestigen dat er zeer krachtige Ley-lijnen door dit gebied lopen.
Nexion: I know some very powerful sjamans and I have never seen them do anything like they did, nor have I heard of it. Alles zegt me dat we op afstand moeten blijven. Het feit dat er, ondanks onze voorzichtigheid, toch contact gemaakt is bevalt me voor geen meter, het feit dat ze ons willen ontmoeten al helemaal niet, en de manier waarop Dromen hierin meegaat zegt me gewoon dat er iets niet pluis is.
Dromen: Eh hello, standing right here Nex.
Nexion: I know, I only want to be completely honest with you.
Dromen: Mijn gut feeling zegt me dat dit ok is, dat dit de bedoeling is! Het is echt geen toeval dat we ze zijn tegengekomen.
Nexion: That's what worries me.
Dromen: Met alle respect Nex, maar ik weet wanneer ik op m'n gevoel af moet gaan en...
Combi: Jongens! Jongens!
Combi's gelaat is spookachtig verlicht door het schermpje van zijn telefoon, waar hij met verontruste blik naar kijkt.
Combi: Willen jullie echt iets raars zien?
Hij draait het scherm zodat het voor iedereen zichtbaar is.
We zien:
21:17
to be continued