Gisteren het boek "Terug naar de Sleutel van Hiram" per post ontvangen. Meteen aan het lezen gegaan. Ik ben niet zo een lezert, maar als mij iets grijpt, dan hou ik het ook vast.... De Inleiding én hoofdstuk 1 in één adem weggelezen. Nu lees ik weer even terug, en kijk ik naar enkele details (dat is mijn manier van lezen). Voor het slapen gaan lees ik ook meestal een klein stukkie in het boekje "Kaballah voor Beginners" (Sjef Laenen).
Ik ontdek dat er veel overeenkomsten vertonen op het mystieke vlak, voor zover ik het kan beoordelen. Het fraaie wat ik nu al bemerk zijn de gedetaileerde beschreven oudheden die voorkomen in het boek van "Terug naar de Sleutel van Hiram". Welke beduidend anders worden geformuleerd in het boekje over de Kaballah. Maar als je goed tussen de regels leest, ontdek je de vele raakvlakken!
Mijn oog viel tijdens het lezen op de "
Tempel van Newgrange"....
Deze oude tempel staat in Ierland en is mogelijk 1000 jaar ouder dan de pyramide van Gizé en dus ruim 2000 jaar ouder dan de Tempel van Solomo.
Het is een astronomische tempel van buitengewone constructie.
Een hele reeks feiten over deze tempel is terug te vinden op de volgende website:
www.mythicalireland.com/ancientsites/newgrange-facts/index.php
En de astronomische (gesuggereerde) feiten zijn terug te vinden op:
www.mythicalireland.com/ancientsites/newgrange-facts/astronomy.php
Vele andere internetsites benadrukken slechts 'alleen' de rol van de winter/zomerstand van de zon, welke tijdens de winter/zomerwende 17 minuten lang deze tempel via de zgn '
Lightbox' het zonlicht de tempel laat binnenvallen.
Maar de tempel blijkt veel meer astronomische events te 'registreren' en dat bewijst wel weer over de minitueuze-, astronomische-, en mathematische kennis die men beheerste bij het bouwen van deze en dergelijke tempels.
Zeer fraai is de suggestie dat de schrijver
Christopfer Knight steldt over het feit dat elke 8:e wintersolstitium het licht van Venus de tempel doorschijnt tot diep in de schoot van Moeder Aarde.
Nog fraaier is het feit rondom de mystiek van de samenstand van Venus én Mercurius, welke om de 480 jaar plaatsvindt (nadat er de 12 cycli van Venus zijn afgerond).
Deze indrukwekkende 'Lichtende' samenstand wordt de verschijning van
Sjechina genoemd. In de tijd van Salomo was Shechina een God en dus ook een bijzondere verschijning, welke groter was dan Jahweh en andere goden. Dus het begrip Shechina staat dus gelijk aan de "Universele" God boven alle Goden.
Er werd immers nog gesproken over verschillende goden, waarbij
Jahweh de humeurige '
Stormgod' voorstelde en zijn uiteindelijke rustplekkie heeft gekregen in de '
Ark des Verbonds'.
Tijdens de 'nieuwe Godsdienst' van Judea (Judaïsme), werden uiteindelijk al deze goddelijkheden en het mystieke samengevoegd tot
één God en één religie.
Alles werd dus voor het gemak even in een nieuw fris jasje gestoken. Met hierbij de enige én centrale toegewijding aan
Jahweh. Waar direct ook hierbij een
nieuwe zienswijze ontwikkelde, dat kwaad een duistere kracht was, wat uiteindelijk
Satan werd genoemd (tegenovergesteld aan Jahweh).
Hiermee ontstond ook de grotere verantwoordelijkheid voor individuele daden.
Alleen het Hindoeïsme kent tot vandaag de dag het princiepe van één Universele God boven de overige goden.
De verschijning van Shechina bracht altijd bijzondere gebeurtenissen met zich mee. Evenals de 40 jarige cyclus van Venus.
Het doet in mijn opzicht suggereren dat door deze astronomsiche kennis en observaties er een soort '
Self-Fulfilling Prophecy' onstond/ontstaat. Waarbij is te stellen dat de mens, gefascineerd én gestuurd wordt door astronomische observaties en daarmee (on)bewust een pad uitstippelde voor diverse cruciale gebeurtenissen en besluiten.
Maar er blijft genoeg open voor de mystiek betreft de verwachtingen die men had/(heeft). Want 7 jaar vóór Christus, verscheen namelijk de Sjechina weer helder in haar vonkelende pracht boven de stad Jeruzalem...
"Men" (de Sterrenfamilies, de "makelaars" van Salomon) geloofde namelijk in de komst van de Verlosser, welke zal plaatsvinden bij déze verschijning van de Shechina. Dat zou ook moeten kloppen, want ná het leggen van de eerste hoeksteen van Salomo's Tempel (namelijk 480 jaar vóór Christus) was er immers géén nieuwe grote leider opgestaan....!
Vooralsnog weet ikzelf nog niet of deze Shechina een betekenis heeft bij de Tempel van Newgrange. Maar gezien de precisie van het bouwwerk én de vele wereldwijde andere bouwwerken lijkt mij dat wel vanzelfsprekend.
Heel fraai ook is dat 'Sjechina' nu nog lijkt op het woord '
Syzygie', dat nu nog gebruikt wordt binnen de astronomie. Met een 'Syzygie' wordt in de astronomie een typische configuratie van drie hemellichamen bedoeld, waarbij deze zich in een rechte lijn ten opzichte van elkaar bevinden.
BRON
Het lukt mij even niet om uit te vogelen wanneer Sjechina zich weer laat zien aan de hemel. Of dat het inmiddels (recent) gebeurt is, óf samenviel tijdens/vlak vóór/vlak ná een cruciale gebeurtenis?
Kortom, genoeg interessante stof om weer eens in te duiken tijdens een regenachtig weekend.
Viel Spass!