Thanks FE voor het lezen van het artikel!! Ik had echt zoiets van: Oww mijn God! Wat erg!
Het 'grappige' is ook dat er vrij harde beschuldigingen (zoals FE al quote) gedaan worden door de schrijfster, omdat, zo zegt ze, 'de kerk beschuldigt word van onjuiste dingen'.
Oftewel, een discussie op kleuterniveau. Nergens word ook maar één punt
inhoudelijk verlegt.
Het komt er min of meer op neer dat de Gnostiek zegt dat je alles in jezelf kan vinden (heel kort door de bocht). De kerk gelooft in een 'externe factor' ; God als schepper in levende persoon.
Dit is dus de discussie. Wat doet de schrijfster? Zij gooit met modder naar de Gnostiek 'omdat dit fout' is!! Dit is eng, onjuist, OMDAT HET ZO IS!
De gnostiek maakt een karikatuur van God en de mens, en trekt mensen af van de Bijbel.
Trekt de mensen af van de Bijbel?? Sorry????????? Gnostiek, zoals bijv. de Rozenkruisers, hebben de Bijbel juist erg hoog in hun faandel! Vreemd argument waar dus geen hout van klopt.
“Je ziet daar soms dezelfde dingen. Je merkt bijvoorbeeld dat men, net als in de gnostiek, alleen de ‘zachte tinten’ van God benadrukt: God is liefde. Met de ‘donkere kanten’ van God – bijbelse noties als Zijn toorn en heiligheid – weet men geen raad. De hoofdgedachte van de gnostiek is dat de mens in een bepaalde tragiek gevangen zit, en in een schuld die de zijne niet is. Hemzelf treft geen blaam; hij is als het ware een speelbal in een groter, kosmisch verhaal. Vandaag de dag klinkt dat mensen aantrekkelijk in de oren: je bent niet schuldig, maar slachtoffer. Het bloed van Christus blijft buiten beeld. Er wordt alleen nog maar gesproken over de liefdevolle God, Die in de gnostiek heel dominant aanwezig is. Ook in de Vroege Kerk zie je dat. De kerkvader Tertullianus beschuldigt de gnostici ervan dat zij een nieuwe god hebben bedacht, die nooit boos of teleurgesteld is en niet ‘met deuren smijt’ of met pijlen gooit, zoals de God van het Oude Testament, Die volgens de gnostici een kwaadaardige god is. Het klinkt natuurlijk uitermate sympathiek om op zo’n eenzijdige, louter positieve manier over God te spreken.”
En dit was de druppel. Dit slaat gewoon nergens op. Ik vraag mij nu af of de schrijfster wel enige moeite heeft gedaan om zich te verdiepen in de ware Gnostiek.
Het is niet zo dat Gnostici alles bagataliseren, zoals hierboven gessugereerd word! Het hele punt is juist dat Gnostici meer in
zichzelf geloven!! M.a.w.: huilen en bidden en vragen om God voor van alles en nog wat heeft geen énkel nut! Jezelf er toe zetten om dat te gaan doen wat je wilt, dáár gaat het om! Niet altijd zeuren, mekkeren, bidden, maar steek de handen uit je mauw en doe er wat voor!