Ik heb het al vaker gezegd: géén Gmail, Yahoo, Hotmail enz. gebruiken.
Géén MSN, géén Hyves, géén Facebook, géén Twitter, géén Google Talk en al dat soort diensten.
En je hostfile (als je Windows gebruikt) vullen met al die Google ads en trackers, zodat ze netjes terugverwijzen naar 127.0.0.1, je eigen machine dus.
Dat gaat vanzelf als je de volgende site opent en de stappen volgt.
winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
Vooral dit laatste is een zeer krachtig wapen tegen allerlei malware, spyware, meekijkers enz.
Nadeel: veel pr0n sites en Google-gesponsorde sites (die in het geel als je een zoekopdracht hebt gedaan, dus bijv. Bol.com) openen niet meer.
In dat geval het adres handmatig ingeven of in de hostfile een "#" ervoor zetten.
Ook kun je zelf URLs toevoegen van sites die je niet wenst te zien of waarvan je niet wilt dat ze je volgen.
Ook ideaal als netnanny dus want niet te omzeilen door de gemiddelde kleuter (en zelfs veel volwassenen weten dit niet).
NB dit is NIET hetzelfde als adblockers e.d. want die laten Google gewoon hun gang gaan.
In Firefox het vakje "ik wil niet gevolgd worden" aanvinken maar dat is wel algemeen bekend denk ik.
Tenslotte: na elke (!) sessie cleanen met ccleaner:
www.piriform.com/ccleaner/download
Ik ga er tenminste vanuit dat de computer uitgaat als je klaar bent. Hier iig. wel.
Het zal niet alle tracking onmogelijk maken, maar wel een stukje moeilijker.