Quo Fata Ferunt! QFF! Die ECHTE Illuminati shit... Welkom in de Hel! - complotten, ufo's, karma, illuminati, nonsens, wetenschap, kennis en verlichting! QFF
Aanpassen Registreren Inloggen|
Welkom,
Gast - Maak een account
|
BESCHAVING EN SPIRITUALITEIT
|
Gekwetst innerlijk kind
Gekwetst innerlijk kind 1 jaar, 9 maanden geleden #40178
|
Het gekwetst innerlijk kind.
De afgelopen weken stormde het in mijn praktijk. Ik hield me goed vast en bleef zo kalm mogelijk: kennelijk werd er bij veel hooggevoelige personen van alles losgemaakt door alle gebeurtenissen om ons heen. Omdat er zoveel gebeurt in de wereld, wordt deze maand een ander onderwerp belicht dan eerder is aangekondigd. Over de aura en chakra’s de komende tijd uiteraard meer, dit keer vertel ik echter liever eerst over het gekwetste kind in ons, dat ons uit balans kan brengen in deze hectische tijd. Het is namelijk een zeer tranformerende – stormachtige - tijd. Het is alsof we in een sneltreinvaart los moeten laten wat ons tegenhoudt om het pad onder onze voeten te kunnen creëren terwijl we lopen, zoals Steve Rother van de Groep het bijvoorbeeld zo mooi zegt. We zijn dus hard aan het werk. Alle bestaande werkelijkheden en systemen wankelen omdat er veel in het licht wordt gezet momenteel. Veel werk is al verricht trouwens. Juist hooggevoelige personen zijn altijd aan het werk met hun intense innerlijke ervaringen. Ze onderzoeken en decoderen hun eigen gedrag en het gedrag van anderen en proberen het te duiden. Zijn ze soms toe aan rust? Veel hooggevoelige personen kwamen deze afgelopen week met hun angstig innerlijk kind dat nogal tegenspartelt, naar me toe. Het kind dat zij ooit waren roerde zich. Het is de herinnering aan een eerdere tijd en eerdere ervaringen die ons vaak aanstuurt in ons huidige leven. In deze tijden van onzekerheid is het vaak ons innerlijk kind dat ervoor zorgt dat we ons bang of verdrietig of zelfs woedend voelen. Of het laat ons allerlei gevoelens ervaren die we ooit voelden bij vergelijkbare gebeurtenissen, die dus in het verleden gebeurden. Wij herhalen ons verleden voordat we het weten! Dat is jammer, maar de ervaringen die we nu hebben zorgen er voor dat we gaan begrijpen dat het tijd is om anders te gaan kijken naar onze tijdlijn. Mogen we stoppen ons verleden steeds voor ons uit de toekomst in te werpen? Op onze tijdlijn vinden we ons verleden, onze toekomst en, uiterst belangrijk: het Hier en NU. Ons onderbewustzijn is een deel van ons bewustzijn dat alle ervaringen die we in het verleden hadden opslaat. Het is onze persoonlijke Akasha bibliotheek. Momenteel wordt er in die bibliotheek flinke opruiming gehouden. Ik ben er al jaren van overtuigd dat momenteel de Kundalini bij veel mensen ontwaakt en voor het uitwerken van allerlei oude (kinderlijke) angsten zorgt. Volgens sommigen worden er ook angsten en dergelijke uit vorige levens uitgewerkt als dat nog niet is gebeurd. Eigenlijk is het een proces waar we dankbaar voor mogen zijn. Het betekent immers dat we onszelf zuiveren van oude pijn en angst om ons leven straks op nieuwe – meer vervullende - wijze vorm te kunnen geven. De Kundalini, ons bewustzijn of onze levenstroom, stijgt op door de chakra’s en zorgt voor nogal wat ongemak bij veel gevoelige personen. Externe gebeurtenissen kunnen zorgen voor dit opstijgen. Ook schokkende persoonlijke ervaringen kunnen er voor zorgen. Maar mijns inziens is het vooral de toenemende trilling van de aarde en kosmos die onze Kundalini activeert. Ons bewustzijn groeit. We reizen eerst omhoog (we worden ons bewust van onze plek in de kosmos) en als we dat al opruimend hebben volbracht, brengen we de hemel op aarde terug. Totaal overzicht en voorkomen dat je opgaat in het geheel. Als de Kundalini opstijgt, krijg je langzamerhand ook een totaaloverzicht. Ineens zie je verbanden die je eerder niet zag, of begrijp je dat alles met elkaar verbonden is. Opgaan in het geheel bezorgt je dan te veel werk. Je ontmoet veel mensen met, net als jijzelf, een gekwetst innerlijk kind, dat soms woedend of erg verdrietig is, maar meestal bang is. We lijken wel communicerende vaten! Als de een opstijgt, gaat de ander mee! Het is dan ook erg belangrijk dat we onze energie scheiden van die van de ander en goed aarden. Als we niet goed geaard zijn, kan dat komen omdat ons bange innerlijke kind (of een ervaring uit een eerder leven) ervoor zorgt dat we liever uit de ervaring gaan. We gaan zweven, we nemen onze plek niet in. En dat is onhandig. Want zodra we dat doen zijn we een prooi voor energieën van buitenaf, en voelen we ons bezoedeld. Want er wordt zoveel karma uitgewerkt momenteel! Dat ontmoeten we voortdurend. Het kan niet anders! Het is dus noodzakelijk dat we in deze transformerende tijd goed bewust aanwezig zijn en al onze waarnemingen benoemen. Ons innerlijk kind laat dat echter achterwege. Het kind in ons neemt alles heel letterlijk en voor waar aan, het innerlijk kind is de wereld. Als we onszelf kunnen geruststellen, zoals we dat wel zouden doen bij een kind dat we willen troosten, komen we al een heel eind. We hebben nu veel meer kennis immers? We hebben veel meer mogelijkheden! We hebben al zo veel geleerd! We hoeven alleen maar terug te kijken om te weten hoe we het liever niet meer willen doen. Dus is het troostend om te gaan onderzoeken hoe we het liever willen ervaren en wat we daarvoor nodig hebben. Probeer dan ook te herkennen wanneer je innerlijk kind zich roert en start een geruststellend of verhelderend gesprek met je jongere jij. Overgave creëren Deze week heb ik extra sessies moeten plannen met (ex) cliënten die angstig waren geworden. We kwamen er achter dat het het beste is om een soort overgave te hebben in deze angst, het zelfs te verwelkomen. Hier wordt namelijk losgelaten - de resonantie van de energieën en de Kundalini helpen ons hierbij - en als we er constant aan werken, steeds op zoek gaan naar de bron van onze angst om er grip op te krijgen, houden we misschien alleen maar vast. Dus mijn advies is momenteel: laat het harde werken aan jezelf even los. Rust en aarden zijn erg belangrijk in hectische tijden. Misschien is je innerlijk kind juist toe aan actie in plaats aan meditatie! Door actief te zijn en iets te gaan doen, of door juist te rusten komen we wellicht weer in balans. Iemand zei tijdens een workshop: je moet ontvangen in plaats van steeds maar proberen iets te vangen, dat vond ik ook een mooie metafoor! Ik stelde mezelf voor: rustig zittend, met mijn handen open en ik hoefde alleen maar te wachten! Het zal me vanzelf toevallen. Het lijkt er op dat we al veel hebben gewerkt en ons al voldoende hebben voorbereid voor de periode die komt, waarin je je leven creëert terwijl je het leidt. Volgens een collega zitten we nog in het Maya jaar van de Blauwe Storm. Een zeer transformerende tijd, er is een energie actief die alles zuivert. We hoeven eigenlijk niet zo veel te doen! Een orkaan kan het wel zijn, die blauwe storm. Maar zoals je weet, zei ze glimlachend, is het in het oog van de orkaan altijd stil. Dus: blijf in het oog van de orkaan, doe wat echt moet en wat je wilt doen, en rust verder. Het grote werk moet nog komen en dat is de wereld maken zoals we hem willen hebben. Rusten betekent nu niet stoppen met het proces, maar in dit geval betekent het misschien wel jezelf voorbereiden om dan je plek in te kunnen nemen. Stel jezelf dus gerust, neem heerlijk vakantie. Want het grote werk gaat straks beginnen! Volgende maand wil ik graag weer iets vertellen over hooggevoeligheid. Ik beloof dan terug te komen op de rol van de aura en chakra’s bij hooggevoeligheid! Een fijne meimaand toegewenst, www.symbolic.be/?CategoryID=659&ArticleID=1850 Ik vond het wel een leuk stukje om te delen. Ik herken er zelf namelijk veel in. Nu proberen in het oog van de storm te blijven. Als iemand nog meer info heeft graag aanvullen;-) |
|
Laast bewerkt: 1 jaar, 9 maanden geleden Door abrakadaver.
We willen u bedanken: NoMore
|
Gekwetst innerlijk kind 1 jaar, 9 maanden geleden #40179
|
abrakadaver schreef:
Het gekwetst innerlijk kind. De afgelopen weken stormde het in mijn praktijk. Ik hield me goed vast en bleef zo kalm mogelijk: kennelijk werd er bij veel hooggevoelige personen van alles losgemaakt door alle gebeurtenissen om ons heen. Omdat er zoveel gebeurt in de wereld, wordt deze maand een ander onderwerp belicht dan eerder is aangekondigd. Over de aura en chakra’s de komende tijd uiteraard meer, dit keer vertel ik echter liever eerst over het gekwetste kind in ons, dat ons uit balans kan brengen in deze hectische tijd. Het is namelijk een zeer tranformerende – stormachtige - tijd. Het is alsof we in een sneltreinvaart los moeten laten wat ons tegenhoudt om het pad onder onze voeten te kunnen creëren terwijl we lopen, zoals Steve Rother van de Groep het bijvoorbeeld zo mooi zegt. We zijn dus hard aan het werk. Alle bestaande werkelijkheden en systemen wankelen omdat er veel in het licht wordt gezet momenteel. Veel werk is al verricht trouwens. Juist hooggevoelige personen zijn altijd aan het werk met hun intense innerlijke ervaringen. Ze onderzoeken en decoderen hun eigen gedrag en het gedrag van anderen en proberen het te duiden. Zijn ze soms toe aan rust? Veel hooggevoelige personen kwamen deze afgelopen week met hun angstig innerlijk kind dat nogal tegenspartelt, naar me toe. Het kind dat zij ooit waren roerde zich. Het is de herinnering aan een eerdere tijd en eerdere ervaringen die ons vaak aanstuurt in ons huidige leven. In deze tijden van onzekerheid is het vaak ons innerlijk kind dat ervoor zorgt dat we ons bang of verdrietig of zelfs woedend voelen. Of het laat ons allerlei gevoelens ervaren die we ooit voelden bij vergelijkbare gebeurtenissen, die dus in het verleden gebeurden. Wij herhalen ons verleden voordat we het weten! Dat is jammer, maar de ervaringen die we nu hebben zorgen er voor dat we gaan begrijpen dat het tijd is om anders te gaan kijken naar onze tijdlijn. Mogen we stoppen ons verleden steeds voor ons uit de toekomst in te werpen? Op onze tijdlijn vinden we ons verleden, onze toekomst en, uiterst belangrijk: het Hier en NU. Ons onderbewustzijn is een deel van ons bewustzijn dat alle ervaringen die we in het verleden hadden opslaat. Het is onze persoonlijke Akasha bibliotheek. Momenteel wordt er in die bibliotheek flinke opruiming gehouden. Ik ben er al jaren van overtuigd dat momenteel de Kundalini bij veel mensen ontwaakt en voor het uitwerken van allerlei oude (kinderlijke) angsten zorgt. Volgens sommigen worden er ook angsten en dergelijke uit vorige levens uitgewerkt als dat nog niet is gebeurd. Eigenlijk is het een proces waar we dankbaar voor mogen zijn. Het betekent immers dat we onszelf zuiveren van oude pijn en angst om ons leven straks op nieuwe – meer vervullende - wijze vorm te kunnen geven. De Kundalini, ons bewustzijn of onze levenstroom, stijgt op door de chakra’s en zorgt voor nogal wat ongemak bij veel gevoelige personen. Externe gebeurtenissen kunnen zorgen voor dit opstijgen. Ook schokkende persoonlijke ervaringen kunnen er voor zorgen. Maar mijns inziens is het vooral de toenemende trilling van de aarde en kosmos die onze Kundalini activeert. Ons bewustzijn groeit. We reizen eerst omhoog (we worden ons bewust van onze plek in de kosmos) en als we dat al opruimend hebben volbracht, brengen we de hemel op aarde terug. Totaal overzicht en voorkomen dat je opgaat in het geheel. Als de Kundalini opstijgt, krijg je langzamerhand ook een totaaloverzicht. Ineens zie je verbanden die je eerder niet zag, of begrijp je dat alles met elkaar verbonden is. Opgaan in het geheel bezorgt je dan te veel werk. Je ontmoet veel mensen met, net als jijzelf, een gekwetst innerlijk kind, dat soms woedend of erg verdrietig is, maar meestal bang is. We lijken wel communicerende vaten! Als de een opstijgt, gaat de ander mee! Het is dan ook erg belangrijk dat we onze energie scheiden van die van de ander en goed aarden. Als we niet goed geaard zijn, kan dat komen omdat ons bange innerlijke kind (of een ervaring uit een eerder leven) ervoor zorgt dat we liever uit de ervaring gaan. We gaan zweven, we nemen onze plek niet in. En dat is onhandig. Want zodra we dat doen zijn we een prooi voor energieën van buitenaf, en voelen we ons bezoedeld. Want er wordt zoveel karma uitgewerkt momenteel! Dat ontmoeten we voortdurend. Het kan niet anders! Het is dus noodzakelijk dat we in deze transformerende tijd goed bewust aanwezig zijn en al onze waarnemingen benoemen. Ons innerlijk kind laat dat echter achterwege. Het kind in ons neemt alles heel letterlijk en voor waar aan, het innerlijk kind is de wereld. Als we onszelf kunnen geruststellen, zoals we dat wel zouden doen bij een kind dat we willen troosten, komen we al een heel eind. We hebben nu veel meer kennis immers? We hebben veel meer mogelijkheden! We hebben al zo veel geleerd! We hoeven alleen maar terug te kijken om te weten hoe we het liever niet meer willen doen. Dus is het troostend om te gaan onderzoeken hoe we het liever willen ervaren en wat we daarvoor nodig hebben. Probeer dan ook te herkennen wanneer je innerlijk kind zich roert en start een geruststellend of verhelderend gesprek met je jongere jij. Overgave creëren Deze week heb ik extra sessies moeten plannen met (ex) cliënten die angstig waren geworden. We kwamen er achter dat het het beste is om een soort overgave te hebben in deze angst, het zelfs te verwelkomen. Hier wordt namelijk losgelaten - de resonantie van de energieën en de Kundalini helpen ons hierbij - en als we er constant aan werken, steeds op zoek gaan naar de bron van onze angst om er grip op te krijgen, houden we misschien alleen maar vast. Dus mijn advies is momenteel: laat het harde werken aan jezelf even los. Rust en aarden zijn erg belangrijk in hectische tijden. Misschien is je innerlijk kind juist toe aan actie in plaats aan meditatie! Door actief te zijn en iets te gaan doen, of door juist te rusten komen we wellicht weer in balans. Iemand zei tijdens een workshop: je moet ontvangen in plaats van steeds maar proberen iets te vangen, dat vond ik ook een mooie metafoor! Ik stelde mezelf voor: rustig zittend, met mijn handen open en ik hoefde alleen maar te wachten! Het zal me vanzelf toevallen. Het lijkt er op dat we al veel hebben gewerkt en ons al voldoende hebben voorbereid voor de periode die komt, waarin je je leven creëert terwijl je het leidt. Volgens een collega zitten we nog in het Maya jaar van de Blauwe Storm. Een zeer transformerende tijd, er is een energie actief die alles zuivert. We hoeven eigenlijk niet zo veel te doen! Een orkaan kan het wel zijn, die blauwe storm. Maar zoals je weet, zei ze glimlachend, is het in het oog van de orkaan altijd stil. Dus: blijf in het oog van de orkaan, doe wat echt moet en wat je wilt doen, en rust verder. Het grote werk moet nog komen en dat is de wereld maken zoals we hem willen hebben. Rusten betekent nu niet stoppen met het proces, maar in dit geval betekent het misschien wel jezelf voorbereiden om dan je plek in te kunnen nemen. Stel jezelf dus gerust, neem heerlijk vakantie. Want het grote werk gaat straks beginnen! Volgende maand wil ik graag weer iets vertellen over hooggevoeligheid. Ik beloof dan terug te komen op de rol van de aura en chakra’s bij hooggevoeligheid! Een fijne meimaand toegewenst, Ik vond het wel een leuk stukje om te delen. Thanks..erg mooi stukje! |
|
|
Re: Gekwetst innerlijk kind 1 jaar, 1 maand geleden #54079
|
Na een aantal jaren spartelen, begin ik eindelijk bepaalde facetten van mezelf in groepsverband te berijpen, waaronder dat ik snel moe kan worden van anderen of graag de avonden na het werk alleen wil zijn. Ik blijf het echter nog steeds moeilijk vinden of ik nu iets actiefs moet gaan doen of dat ik moet gaan rusten. Dat onderscheid moet ik nog leren.
www.weguitchronischevermoeidheid.com/hooggevoeligheid.html Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid is heel gevoelig zijn. Veel mensen zijn hooggevoelig zonder dat ze het weten. Velen zullen zichzelf dan ook na het lezen van deze pagina herkennen als HSP’er, Highly Sensetive Person, hooggevoelig persoon. Zintuiglijke gevoeligheid Hooggevoelige mensen zijn gevoeliger dan de gemiddelde mens. Hun zintuiglijke waarnemingen zijn gevoeliger. Ze nemen meer waar, voelen meer intens en kunnen veelal minder aan dan de gemiddelde mens. Drukte, lawaai, lichtflitsen, veel mensen om je heen en stress worden over het algemeen slechter verdragen. Een HSP’er heeft extra tijd nodig om weer op krachten te komen en trekt zich daarom graag terug op een rustig plekje. Als dit niet gebeurt kan burn-out, chronische vermoeidheid of fibromyalgie het gevolg zijn. Hooggevoeligheid is veelal aangeboren. Veel HSP’ers voelen zich van kinds af aan anders dan anderen. Ze kunnen vaak wat moeilijker meekomen omdat ze tijd nodig hebben om dingen te verwerken. Vaak zijn ze wat trager en gaan dieper in op dingen. Emotionele gevoeligheid Een hooggevoelig persoon is emotioneel zeer gevoelig. Dit is het struikelblok voor de meeste hsp'ers. Als iemand een kamer binnen komt waar twee mensen net ruzie hebben gemaakt voelt de nieuw binnengekomen persoon gewoon aan dat er iets mis was. In zo’n geval voelen de meeste mensen het "aan hun water" dat er iets mis is ook al doen de personen die ruzie hebben (gehad) normaal en laten niets merken.Dit is een energetisch gebeuren. Hooggevoeligheid heeft hier mee te maken.Dit heeft bepaalde gevolgen zoals: * Stemmingen van anderen aanvoelen en er niet bewust van zijn. Het gevolg kan zijn dat een hsp'er zomaar een stemmingswisseling kan krijgen. Stemmingswisselingen zonder oorzaak. Zolang iemand niet weet wat er aan de hand is zal die persoon het niet herkennen en denken dat hij/zij last heeft van wisselende stemmingen of zelfs een depressie. * Doodmoe worden van een bepaalde persoon of van winkelen. HSP’ers laten hun energie makkelijk aftappen door andere mensen. Dit is veelal een onbewust gebeuren. * In een groep je niet op je gemak voelen omdat de "sfeer" niet goed is. Als een groep mensen bij elkaar is, is er veelal ook een grote mate van onzekerheid, gespannenheid, ongemak en ga maar door aanwezig bij veel mensen. Een hooggevoelig persoon neemt dat vaak onbewust waar. Het gevolg is dat een HSP’er niet snel een groepsmens is. Isolement kan het gevolg zijn. Gevoeligheid voor straling In het draadloze tijdperk waarin iedereen gebruik maakt van het gemak van bijv. gebeld te kunnen worden waar je ook bent, dect telefoons, draadloos internet enz. komt het steeds meer voor dat mensen hypergevoelig worden/zijn voor de straling. Aanstellen wordt vaak gezegd. Er zijn onderzoeken die aantonen dat straling wel degelijk een negatieve invloed op het lichaam kan hebben. Heel vervelend als je er last van hebt want waar kan je verblijven waar je geen straling om je heen hebt. Als je het overduidelijk voelt is dat vervelend, maar wel helder. Als je er wel van uit balans raakt maar je er niet van bewust bent is dat eigenlijk ook vervelend omdat je leven zo bijzonder negatief wordt beïnvloed. Dan heb ik het nog niet over de bedreiging van de gezondheid met bijv. een verhoogde kans op hersentumoren door de draadloze telefoons. Zoek op internet maar eens naar de wetenschappelijk bewezen nadelen van draadloze apparatuur voor de gezondheid Hooggevoelige mensen hebben vaker last van de straling dan anderen. Naar het lichaam luisteren Het “aan je water voelen” is een lichamelijke reactie van een energetisch gebeuren. Signalen worden vaak onbewust waargenomen. Het lichaam reageert daar wel op. Maar het is ons niet geleerd is om op de signalen die het lichaam geeft te reageren. Sterker nog, het is ons geleerd om die signalen te negeren. Het gevolg is dat er een disbalans komt in de samenwerking tussen lichaam en geest. Het lichaam moet steeds meer signalen afgeven om gehoord te worden en komt daardoor niet meer tot rust. Dit kan uiteindelijk resulteren in een depressie, chronische vermoeidheid of fibromyalgie. Leren luisteren naar de signalen van het lichaam is een must voor mensen met hooggevoeligheid. Het bewust leren omgaan met het energetische gebeuren is een must. Weten Hooggevoelige mensen weten vaak “meer”. Vroeger werden ze bijvoorbeeld ingezet als waarnemer voor vijandige activiteiten, waarzegger, weervoorspeller en ga zo maar door. De bijzondere kwaliteiten werden benut. In onze maatschappij worden de eigenschappen niet meer gewaardeerd. HSP'ers kunnen zo gevoelig zijn dat ze bij het zien van de beelden op tv overspoeld worden door emoties. Ze beginnen spontaan te huilen als de ellende gezien wordt. Ook bij het zien van liefdevolle dingen, kunst of een prachtig uitzicht kunnen ze emotioneel diep geraakt worden. Omdat een HSP’er zo gevoelig is kunnen ziektes en problemen van anderen diepe indruk achterlaten. Genieten wordt intenser gedaan, maar ook verdriet wordt intenser ervaren. Een HSP’er voelt zich vaak zeer verantwoordelijk voor een ander en vergeet zichzelf! Het zijn zorgzame mensen, te zorgzaam zelfs omdat ze zichzelf makkelijk kunnen vergeten in het zorgen voor de ander. Ze kunnen goed luisteren, invoelend luisteren, waar zoveel mensen behoefte aan hebben. Iemand die echt luistert. Hooggevoeligheid is niet nieuw Hooggevoeligheid lijkt iets van deze tijd te zijn omdat er nu over gesproken wordt. Het wil dus niet zeggen dat het vroeger niet voorkwam. Vroeger werd het van de tafel geveegd met opmerkingen zoals“jij bent ook zo gevoelig”. Of er werd op andere manieren duidelijk gemaakt dat je jezelf maar eens aan moest pakken en gewoon mee moest gaan in de stroom van het leven. Soms lukte dat succesvol, soms met moeite en soms helemaal niet. Het leven was gewoon zoals het was. Die persoon was dan aangepast(er) of het bleef iemand waar “rekening” mee gehouden moest worden. Op school kon makkelijk worden gedoubleerd of het kind trok later bij. Vaak konden ze wat langer thuis blijven omdat moeder wel aanvoelde dat het kind nog niet rijp was om naar school te gaan. Toen had een kind nog de tijd om zich langzaam te ontwikkelen. Er zijn altijd al kinderen geweest die wat langzamer rijpen. Helaas is de tijd nu zodanig dat een kind al kant en klaar moet zijn op 4-jarige leeftijd. Dit geeft grote problemen bij kinderen die zich wat trager ontwikkelen. Voor hooggevoelige kinderen is dit weer een extra druk. Helaas! Tegenwoordig wordt vaak over sterrenkinderen en nieuwetijdskinderen gesproken. Ze hebben allemaal gemeen dat ze bijzonder gevoelig zijn en vaak niet goed bestand zijn tegen de sterke impulsen van deze maatschappij. Grote druk Een HSP’er staat onder grote druk omdat hij/zij toch in deze maatschappij mee wil draaien. Door de combinatie van gevoelig zenuwstelsel en de gejaagde maatschappij komt een HSP’er makkelijk in een neerwaartse spiraal terecht. De verwarring van zoveel indrukken opdoen, het intense voelen en geen onderscheid kunnen maken tussen de eigen stemming en die van een ander kunnen een lichamelijke en geestelijke weerslag hebben. Slaapproblemen en angstaanvallen komen dan ook vaak voor naast vermoeidheid en stemmingswisselingen, burn-out, en fibromyalgie. Iemand met hooggevoeligheid is de kluts vaak kwijt. Vaak wordt iets als een belasting ervaren terwijl anderen er helemaal geen moeite mee hebben. Iemand met hooggevoeligheid heeft vaak een zwakkere gezondheid en last van allergieën. Hooggevoeligheid is vaak “erfelijk”. Het komt dus vaak voor in bepaalde families. Het kan echter ook ontstaan door geboorte en trauma’s, maar het kan ook gewoon normaal aangeboren zijn. Hooggevoeligheid heeft met energieoverdracht te maken. Hier wordt wat dieper ingegaan op het energetische gebeuren. Therapie Hooggevoeligheid is erfelijk. Het kan ook ontstaan door geboorte, trauma’s etc. Omdat het zenuwstelsel erbij betrokken is kan het noodzakelijk zijn om het zenuwstelsel sterker te maken. De B.S.M.-de Jong therapie is bij uitstek geschikt om het zenuwstelsel sterker te maken. Omdat bij hooggevoeligheid emoties een belangrijke rol spelen zijn eenvoudige technieken om emoties te verwerken zeer belangrijk. Hierdoor kan men beter bij zichzelf komen en kan er beter onderscheid gemaakt worden tussen de eigen emoties en die van anderen. Holistic Pulsing is bij uitstek geschikt om de ervaring van ontspanning te geven. Quantum Touch is een healing methode die ook goed valt bij hooggevoelige mensen. Energetische afstandsbehandelingen kunnen een zegen zijn. Daarnaast kunnen ontspanningsoefeningen en oefeningen om het energetische circuit wat beter te leren hanteren thuis beoefend worden. Het bewust leren omgaan met het energetische gebeuren is een must. www.weguitchronischevermoeidheid.com/energetisch.html Het energetisch spel bij vermoeidheid en hooggevoeligheid Een energetisch gebeuren kan zijn dat je stemmingen van anderen aanvoelt, plotseling depressief kan worden, uitgeput bent na winkelen of gewoon plotseling doodmoe wordt. Dit zijn processen die afspelen op een niveau waar je vaak niet van bewust bent. Het overkomt je! Wat is dit energetische niveau? Naast het waarneembare fysieke lichaam hebben we een energie lichaam, dat ook wel fijn stoffelijk lichaam genoemd wordt. Dit is voor veel mensen niet direct herkenbaar. In het lichaam spreekt men van meridianen en chakra’s. Om het lichaam heen wordt het aura genoemd. Meridianen De meridianen vormen samen een ingewikkeld netwerk van energie banen die zowel aan de oppervlakte van het lichaam liggen als in de diepte. Op sommige plekken kan de energie stroom zelfs voelen met je handen of vingers. Hiervoor is wel enige training nodig.Twaalf hoofd meridianen hebben een energetische verbinding met de twaalf organen. De meridianen dragen allen de naam van het orgaan waarmee ze verbonden zijn. Daarnaast zijn er nog twee meridianen (de centrale meridiaan en de gouverneur meridiaan) die precies over het midden van de romp en hoofd lopen, ze hebben hun eigen circuit en hebben in de diepte een verbinding met alle andere meridianen. De meridianen liggen in het lichaam. Het is een apart energie circuit dat behandeld kan worden om lichaamsfuncties te verbeteren maar ook om psychische problemen en gebrek aan energie te behandelen. De methodes hiervoor zijn vaak erg geschikt voor personen met hoog gevoeligheid. Er zijn oefeningen om de meridianen te beïnvloeden. Chakra’s De chakra’s vormen de verbindingsschakel tussen de meridianen en de ons omringende energie (universele energie). Het zijn een soort draaikolken waardoor energie wordt opgenomen of afgegeven. Omdat chakra’s verbinding hebben met de energie banen hebben ze ook verbinding met organen . Er zijn zeven hoofd chakra’s en een aantal bij chakra’s. Chakra’s zijn eigenlijk communicatie centra tussen het fysieke lichaam en het energetisch lichaam, de aura. Iedere chakra heeft zijn eigen kwaliteiten en eigen kleur. Via de chakra’s kan informatie van de buitenwereld naar binnen komen. Andersom kunnen chakra’s ook energie uitzenden. Puur energetisch dus. Een energetische uitwisseling tussen lichaam en de omgeving. Een chakra kan wijd openstaan maar ook gesloten zijn. Afhankelijk van hoeveel informatie er op dat moment naar binnen mag en kan komen. Het is een wisselwerking net zoals je selectief beelden via de ogen binnen laat komen of selectief geluiden hoort of niet. De aura De aura bestaat uit zeven lagen en kan door een groot aantal mensen gezien worden. Met moderne technieken kan de aura zelfs worden gefotografeerd. De eerste laag direct aansluitend aan het lichaam is het makkelijkst te zien. Er kunnen zelfs aurafoto’s gemaakt worden. Een ziekte kan in een vroeg stadium al in de aura worden waargenomen, nog voordat de eerste symptomen in het lichaam aanwezig zijn. Een aura kan ook gevoeld worden. De aura heeft verschillende kleuren en kan in grootte enorm verschillen. Er zijn zelfs aura’s van meer dan 30 meter. Als we over energie spreken hebben we het over kosmische energie. Via de aura, de chakra’s en de meridianen komt deze energie ons lichaam binnen en beïnvloedt zo de organen. Via de aura kunnen we allerlei informatie uit de buitenwereld opnemen maar ook afgeven. We kunnen net als met de zintuigen de aura afsluiten voor indrukken die we niet naar binnen willen laten komen. Mensen met hoog gevoeligheid hebben juist hier problemen mee en kunnen daardoor ongemerkt zichzelf laten leegzuigen of energieën van anderen opnemen. Omdat het een heel fijn waarneming smechanisme is gebruiken HSP’ers de aura als sensor. Om dat te kunnen doen is de aura groot. Zo groot dat ze feeling (contact) kunnen hebben met voor hun belangrijke energieën. Dit is echter een onbewust proces. Door bewust te worden van de mechanismen van de aura, het eventuele leeglopen of overnemen van stemmingen kan een HSP’er zichzelf sterker maken en baas worden over wat er aan indrukken binnen komt of naar buiten gaat. Het baas over de eigen aura worden is een proces dat tijd en aandacht vraagt. Het geeft echter meer innerlijke harmonie, meer energie en uiteindelijk veel eigen kracht op: meer bij jezelf thuis voelen. Energie Als we over energie hebben spreken we over iets dat bruist, stroomt en in beweging is. Dat is ook met meridianen, chakra’s en de aura. Als er geen blokkades zijn is het een altijd in beweging zijnd gebeuren met mooie kleuren. Blokkades (vaak donker gekleurd) zorgen ervoor dat de energie niet meer volop kan stromen. Soms stagneert de energie stroom zelfs helemaal. Dan spreken we over ziekte, zoms zelfs van chronische ziekte. Met energie werk kunnen blokkades energetisch worden opgelost. Er kan dus zowel lichamelijk als energetisch met het lichaam gewerkt worden. Kinderen Hooggevoelige kinderen hebben vaak een ouder met hoog gevoeligheid. Omdat kinderen automatisch veel van hun ouders overnemen hebben veel hooggevoelige kinderen de gevoeligheid van de aura overgenomen. Om een hooggevoelig kind te helpen kan de ouder daarom het best eerst zelf aan het werk gaan met het versterken van de eigen aura. Vaak nemen de kinderen het dan spontaan over. Als de ouder het al enige mate onder de knie heeft kan het kind op zijn eigen niveau bewust gemaakt worden van het werken met de aura. Kinderen nemen het vaak snel op en kunnen het goed herkennen. Uiteraard kan hoog gevoeligheid bij kinderen ook een andere oorzaak hebben. |
|
Laast bewerkt: 1 jaar, 1 maand geleden Door NoMore.
|
Re: Gekwetst innerlijk kind 10 maanden, 2 weken geleden #58111
|
www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm
Hoogsensitief (HSP: high sensitive persons) Bij wie komt dit voor en hoe ga je ermee om? Gevoeligheid bestaat er uit dat je meestal zonder dat je daarvan bewust bent, beïnvloed wordt door de lichamelijke- en psychische toestand van andere mensen met wie je omgaat. Vaak zijn het mensen met groter interesse voor dieren, natuur, religie en paranormale zaken. Gevoelige mensen moeten zich niet terug trekken maar begrijpen wat het is, weten hoe het komt dat ze zo gevoelig zijn, hoe ze daarmee om kunnen gaan en wat ze kunnen doen er minder last van te hebben. Gevoelige mensen zijn vaak mensen die anderen willen helpen. Beschrijving Hoogsensitieve kinderen nemen veel waar. Ze herkennen de kleinste veranderingen en details, bijvoorbeeld een poster in het klaslokaal die verhangen is. Zowel thuis als op school observeren ze voortdurend. Om goed te kunnen zien wat er gebeurt, nemen ze meestal niet direct actief deel aan een situatie, ze staan liever eerst op enig afstand toe te kijken. Ook in situaties met sociale interactie zijn ze oplettend. Ze weten bijvoorbeeld precies te benoemen wat er in een bepaalde situatie gebeurd is, ook als dat inmiddels heel lang geleden is. Op school observeren ze bijvoorbeeld nauwkeurig welke kinderen de neiging hebben om fel te reageren. Ze weten precies wat ze bij deze kinderen beter kunnen laten, om niet zelf met die felle reactie geconfronteerd te worden. Ze denken diep na over oorzaak en gevolg. Er zijn twee aspecten kenmerkend voor een hoogsensitief kind: de neiging veel op te merken diep te reflecteren alvorens te handelen Door de combinatie van beide aspecten kan een hoogsensitief kind angstig lijken. Wanneer op school wordt verteld over een heftige storm in Frankrijk waarbij caravans geraakt werden door vallende bomen en een persoon daardoor is overleden, denkt het kind daar diep over na en betreft het gebeuren op zijn eigen situatie. ‘s Avonds in bed komen de tranen: het kind wil niet op vakantie, want stel je voor dat ook op onze caravan een boom valt, zijn we dan allemaal dood? In feite is vooral sprake van behoedzaamheid, omdat het kind weet wat er allemaal kan gebeuren. Hoogsensitieve kinderen voelen zich het meest op hun gemak bij volwassenen die voortdurend rustig en oprecht met hen omgaan. Dan durven ze zichzelf te laten zien en blijken het spontane, communicatieve, sociale, creatieve en intelligente kinderen die veel te vertellen hebben. Verhef je regelmatig je stem, reageer je wel eens boos of heb je de neiging steeds weer te corrigeren, waardoor nadruk komt te liggen op dat wat niet goed gaat dan zal een hoogsensitief kind zich onvoldoende veilig bij je voelen (doe eens normaal, je werk is niet netjes genoeg). Hoogsensitieve kinderen koppelen een sterke emotionele beleving aan de dingen die ze opmerken. Op een bepaalde manier hebben ze dat nodig. Want door het ervaren van een innerlijke reactie heeft dat wat ze waarnemen waarde en betekenis voor hen. Ze kunnen indrukken pas plaatsen wanneer ze weten wat deze gevoelsmatig voor hen betekenen. Iedere indruk moet iets losmaken, of dat nu vreugde, verdriet, afschuw, schrik, angst, verbazing, verwondering of wat dan ook is. Daarom zoeken ze indrukken op en halen dit diep naar binnen, door ze tot een onderdeel van hun innerlijke beleving te maken. Maar teveel indrukken achter elkaar, of een te heftige indruk ineens, kan tot uitputting leiden. Het kind raakt zo vol dat het minder goed gaat functioneren. Er ontstaat overprikkeling. Dat kan zich uiten in teruggetrokken of juist heel druk gedrag, woedeaanvallen, hangerigheid, op zichzelf willen zijn, huilen, boosheid of concentratieproblemen. Hoogsensitief is geen ziekte of stoornis, het is een karaktereigenschap. Een karaktereigenschap die in onze maatschappij niet ideaal is. Deze overgevoeligheid kan zich op vele manieren uiten, zoals emotioneel, verdrietig of in de vorm van allergie of voedselintolerantie. Soms hebben hoogsensitieve kinderen teveel in hun hoofd en staan te weinig met de benen op de grond. Het zijn vaak heel speciale kinderen die hun eigen kijk op dingen hebben, heel verrassend en opvallend creatief in het vinden van oplossingen. Als of ze een extra zintuig hebben die anderen ontbreekt. Door hun gevoeligheid en bepaalde manier van handelen die niet binnen de gewenste patronen valt, niet binnen de structuur van onze maatschappij valt, leidt dit regelmatig tot onbegrip. Veel jonge HSPers hebben vaak last van goedbedoelende ouders en leraren die hen willen helpen hun gevoeligheid te overwinnen. Dat maakt hen angstig en juist daardoor kunnen ze moeilijke situaties minder goed aan. Hun gevoelig van eigenwaarde en hun zelfvertrouwen krijgen een deuk en zo raken ze in een negatieve spiraal van angst en overgevoeligheid. Hieronder volgt een opsomming van kenmerken onderverdeeld in 4 categorieën: Kenmerken op lichamelijk gebied: veel zien, kleine veranderingen waarnemen graag langs de kant staan om te observeren scherp horen, geluiden snel hard noemen geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding intens reageren op lichamelijke pijn subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden gevoelige ogen, licht snel fel noemen Kenmerken op emotioneel gebied: aanvoelen van stemmingen en emoties zich snel zorgen maken toetrekken naar kinderen die buiten de groep vallen behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet teveel mensen moeite hebben met veranderende omstandigheden de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen inlevingsvermogen; zich goed verplaatsen in de gevoelens van anderen niet van verrassingen houden op jonge leeftijd in staat zijn tot zelfreflectie niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan Kenmerken op mentaal gebied: een goed geheugen hebben voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken snel van de ene gedachte naar de andere associëren diepzinnige vragen stellen eindeloos willen weten “waarom” resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken een goed gevoel voor vreemde talen hebben, maar die graag in de praktijk leren via conversatie ( dan liever uit een boekje) kennis op school niet letterlijk willen of kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen moeite hebben met structureren en organiseren een hekel hebben aan oefenen en herhalen dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen liever belevend lezen dan begrijpend lezen Kenmerken op spiritueel gebied: eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn zeer hechten aan de waarheid gericht zijn op liefde en vrede diep nadenken over levensvragen sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren) blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen wat tegenover elkaar staat tot harmonie brengen geesten of entiteiten ervaren communiceren met elfjes, kabouters etc. telepathische vermogens bezitten gebeurtenissen voorzien licht en kleuren waarnemen herinneringen aan vorige levens hebben Kenmerken algemeen: Ze zijn gevoeliger voor indrukken en prikkels en hebben meer tijd nodig om die te plaatsen en te verwerken. Soms raken ze “overprikkeld” en moeten ze zich even kunnen terugtrekken. Zijn graag alleen Raken gemakkelijk overstuur door fel licht, sterke geuren, harde geluiden, schrikken gemakkelijk Heel gevoelig voor pijn Hebben meer rust nodig Staan niet graag in de belangstelling, maar kiezen een plaats aan de zijkant Vangen informatie en stemmingen op die anderen ontgaan. Ze voelen zich vaak verantwoordelijk en nemen het op zich als er negatieve dingen gebeuren. Ook raken ze beïnvloedt door stemmingen van anderen Zijn perfectionistisch en werken daardoor trager of blokkeren soms Raken geïrriteerd als mensen proberen hen te veel dingen tegelijk te laten doen Zijn vaak heel creatief. Ze zijn heel taalvaardig en houden van ingewikkelde problemen oplossen. Heeft een sterke binding met de natuur Hebben een rijke en complexe innerlijke belevingswereld Kunnen diep geroerd raken door kunst of muziek Houden zich strak aan de regels. Strenge straffen en aanmaningen werken niet. Zijn heel consciëntieus Veranderingen in hun leven brengen hen van hun stuk Voelen zich vaak anders, niet normaal en lopen meer risico op pesten en uitsluiting Vaak zijn ze kieskeurig met vrienden en houden ze niet van jeugdbewegingen en uitgaan. Voelen zich ongemakkelijk als er veel om hen heen gebeurt. Worden door hun ouders en leraren gevoelig of verlegen gevonden. Bevestiging Hoe moet je omgaan met hooggevoelige kinderen? Door zoveel mogelijk hun natuurlijke ingevingen en de ervaringen die ze willen opdoen te bevestigen. Hooggevoelige kinderen weten vaak heel goed wat ze willen en welke uitdaging ze nodig hebben om zich te ontplooien. Om de ervaringen van deze kinderen een kans te geven zullen ouders in de meeste gevallen moeten proberen hun eigen verwachtingen en opvattingen opzij te zetten. Enkele aanwijzingen om het kind te bevestigen: Dwing niet, geef het kind de ruimte en de tijd om zijn eigen weg te volgen. Hij zal de stappen die hij nodig heeft voor zijn ontwikkeling op zijn eigen moment nemen. Nieuwe situaties of een nieuwe omgeving benadert hij op zijn eigen wijze, bijvoorbeeld door toe te kijken en waar te nemen ( en dat kan gemakkelijk maanden duren). Neem angsten serieus, ook al lijken ze jou nog zo onbeduidend of irreëel. Laat het kind erover vertellen terwijl jij luistert, praat er samen over of bedenk speelse oplossingen. Lachen, ongeduld, boosheid of voor schut zetten zal het kind al gauw te veel stress geven en tot schaamte leiden of het gevoel afgewezen te worden. Accepteer de innerlijke wijsheid van het kind. Hij weet zelf wat hij nodig heeft om zijn levenservaringen op te doen. Hij weet ook waar hij niet hoeft te zijn. Ga je bijvoorbeeld toch met je kind naar een spelletjesmiddag waar hij pertinent niet heen wil, dan zal die situatie op wat voor manier dan ook absoluut niet bij hem blijken te passen. “Ik zei het toch?” Laat hij je dan achteraf weten. Vermijd strenge straffen en emotionele uitvallen. Waar de meeste kinderen gemakkelijk over een gemaakte fout heenstappen, kunnen hooggevoelige kinderen hier uit zichzelf erg door van slag raken. Een korte, rustige en duidelijke uitleg is daarom al voldoende om hen te wijzen op ongewenst gedrag. Bovendien komen straf en heftige emoties diep bij deze kinderen binnen, en kunnen leiden tot schuldgevoelens en faalangst. Breng regelmaat aan in dag- en weekindeling. Regelmaat biedt houvast en leert een kind dat de wereld te vertrouwen is. Geef gerichte opdrachten. Als je zegt: “Ruim je spullen op”, dan is de kans groot dat je kind tien minuten later nog niets heeft gedaan. Niet omdat hij je autoriteit op de proef wil stellen, maar omdat hij niet in staat is zelf structuur in die opdracht aan te brengen. Zeg liever “Doe je potloden in de doos”, en je zult zien dat het opruimen veel beter gaat. Grenzen stellen Kinderen hebben grenzen nodig om zich te kunnen oriënteren. Hooggevoelige kinderen zijn vaak zo sterk verbonden met de wereld om hen heen dat ze er te veel in dreigen op te gaan. Ze hebben grenzen nodig om houvast te ervaren en een eigen identiteit te ontdekken. Door van een begrijpende maar standvastige volwassene te leren wat aanvaardbaar is kunnen ze gevoel van eigenwaarde ontwikkelen, moed om uitdaging aan te gaan en vertrouwen krijgen in hun eigen mogelijkheden. Dan leren ze een individu te zijn met eigen behoeften en talenten, te midden van die wereld waarmee zich zo verbonden voelen. Hoe kun je hooggevoelige kinderen grenzen stellen zonder hen in emotioneel en zintuiglijk opzicht te overweldigen? Suggesties: Praat rustig en gebruik weinig woorden. Je kind aankijken en “nee ”zeggen zal vaak al voldoende zijn. Let op je woordgebruik. Kinderen gaan, vooral als ze nog jong zijn, over het algemeen af op de essentie van een zin, die wordt bepaald door het werkwoord of zelfstandig naamwoord. Zet je het woordje “niet’ erbij dan blijft die essentie hetzelfde voor het kind, terwijl jij het tegendeel mee bedoelt, intuïtieve en hooggevoelige kinderen zijn erg opmerkzaam en gericht op de kern van zaken, dus ook van zinnen. Probeer bij het stellen van grenzen ontkenning in zinnen te vermijden om de essentie van je boodschap duidelijk weer te geven, bijvoorbeeld: I.p.v. “Niet aankomen”, liever: “Dat moet blijven staan”. I.p.v. “Niet op de stoel staan”, liever: “Op de stoel gaan zitten”. Geef het kind zelf de verantwoordelijkheid om een ongewenste situatie zelf te beëindigen. Komt het kind bijvoorbeeld aan een kostbaar voorwerp dan zeg je rustig zijn naam om aandacht te trekken. Op dat moment dat hij je aankijkt zeg je: “Nee”. Dat moet blijven staan”. Vervolgens wacht je af wat het kind doet. Blijft hij het voorwerp aanraken dan herhaal je je woorden. Eventueel benadruk je ze door naar hem toe te gaan, door je knieën te zakken en hem kalm maar vastberaden aan te kijken. Je herhaalt je woorden nog eens en wacht net zo lang tot hij het voorwerp zelf loslaat of met rust laat. Doet hij dat dan beloon je hem met een blij: “Goed zo”. Maak je grenzen zichtbaar en tastbaar. Blijf het kind doorgaan met ongewenst gedrag zet hem dan bijvoorbeeld even achter een deur of achter een streep. Leg hem daarbij uit dat die deur of streep de grens voorstelt die jij hem duidelijk wilt en dat jij hem erachter zet wanneer hij erover heen blijft gaan. Let ook hier op je woordgebruik. Onderwijs Hoe leren hoogsensitieve kinderen? Hoe verwerken zij informatie en wat voor instructie hebben zij nodig tijdens de les? Visueel-ruimtelijk denken. Hoogsensitiviteit blijkt samen te hangen met sterk actieve functies van de rechterhersenhelft. Via de rechterhersenhelft zijn we vooral ingesteld op de wereld binnenin onszelf, ons innerlijke weten en voelen. Het is de helft die samenhangt met sociale en emotionele vaardigheden. Kijken we naar het verwerken van informatie dan is de rechterhersenhelft verbonden met het visueel-ruimtelijk denken. Hoogsensitieve kinderen ervaren de wereld om hen heen vooral via de visueel-ruimtelijke functies. De meeste andere kinderen hebben juist een voorkeur voor de linkerhersenhelft, met de auditief-volgordelijke functies. Bij hoogsensitieve kinderen is zowel het visuele als het ruimtelijke aspect belangrijk in de wijze waarop ze informatie opdoen en verwerken. Dus, “zien” gaat voor “horen”, beelden gaan voor woorden en ze letten erg op de indeling van de ruimte om hen heen. Lesmateriaal en lesinstructies zijn vooral gericht op het audititief- volgordelijke denken, verbonden met de linkerhersenhelft, Hoogsensitieve kinderen moeten meedoen in een schoolsysteem waarbij wijze van spreken een “taal’’ wordt gesproken die zij onvoldoende begrijpen, met gevolg dat zij in de war raken en “dommer’ of ongemotiveerder lijken dan ze zijn. Vaak verliezen ze in groep 3 alle interesse in school omdat ze door een verkeerde lesinstructie moeite krijgen met automatiseren, moeite krijgen met spelling en klinkerklanken gaan verwisselen. In hun hoofd is het overvol, door het vele associëren zijn alle informatie door elkaar en weten ze niet meer de juiste antwoorden te geven. Als leerkracht heb je het idee dat er meer in deze kinderen zit dan eruit komt. Ze scoren laag op avi- testen en Cito-toetsen, maar met een beetje persoonlijke begeleiding of het loslaten van het tijdsaspect scoren ze juist heel hoog. In de midden- en bovenbouw kunnen ze hun dag- of weektaak niet goed structureren. Onderpresteren Voordat eventuele problemen rondom hoogsensitiviteit bij het kind zelf worden neergelegd (omdat het weinig weerbaar zou zijn, zich niet in de groep weet te handhaven of te open staat) zou men zich moeten afvragen of het kind misschien onjuist begeleidt wordt op school en teveel onderpresteert. Kenmerken van onderpresteren bij hoogsensitieve kinderen zijn: slechte concentratie laag of negatief zelfbeeld faalangst, bang om fouten te maken laag werktempo perfectionisme kwetsbaarder dan voorheen, veel of snel huilen, woedeaanvallen clownesk gedrag wisselende prestaties groot verschil tussen schriftelijk en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid teruglopen in emotionele ontwikkeling, zich kinderlijker gaan gedragen Ordening Ordening is niet hetzelfde als structuur, maar heeft er wel zijdelings mee te maken. Structuur heeft vooral betrekking op de inhoud en het aanbod van het lesprogramma. Iedere dag wordt de les volgens een vast patroon opgebouwd. De structuur wordt vooral aangereikt via het gehoor van de kinderen (auditief). Er is een vorm van structuur die kinderen niet via het gehoor maar via de ogen tot zich nemen (visueel). We spreken dan van ordening. Hoogsensitieve kinderen zijn visueel-ruimtelijk ingesteld en hebben dan ook behoefte aan een juiste en vaste ordening. Met hun ogen willen ze graag iedere dag hetzelfde beeld waarnemen. Ze weten dan waar ze aan toe zijn. Ze ervaren houvast en veiligheid. Indien de ordening verandert ( dus het beeld dat ze waarnemen), willen ze graag zien dat het verandert (ze willen erbij zijn) of vooraf verteld krijgen dat het veranderd gaat worden of veranderd is. Een nieuwe situatie of een nieuwe omgeving betekent een nieuwe, voor deze kinderen nog onbekende ordening. Hoogsensitieve kinderen zullen eerst willen gaan staan om de ordening waar te nemen. Hoe verhouden de delen zich ten opzichte van elkaar? Hoe is de dynamiek? Hebben ze het complete beeld in zich opgenomen en hebben ze hun eigen rol daarin duidelijk, dan pas zullen ze toetreden tot de situatie. Hoogsensitieve kinderen met een sterk behoefte aan ordening kunnen bijvoorbeeld problemen hebben met het jaarlijkse schoolreisje. Ze vinden het vaak heel leuk om op schoolreis te gaan, maar toch zijn ze gespannen of zien er vreselijk tegenop. Het betreft een nieuwe situatie: ze hebben geen duidelijk beeld in hun hoofd waar ze naartoe gaan, hoe het er daar uitziet, hoe de mensen zijn, etc. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een excursie, een feest, de eerste schooldag na de vakantie, sinterklaasviering, carnaval etc. De meeste scholen kennen in de onderbouw themahoeken waarin groepjes kinderen samenspelen, zoals de poppenhoek, tekenhoek, de bouwhoek, de timmerhoek en verfhoek. Dit heeft tot gevolg dat kinderen veel door elkaar lopen. Ze hebben geen eigen tafel, geen eigen plek in de klas. Bovendien doen alle kinderen verschillende dingen. Hoogsensitieve kinderen kunnen daardoor een probleem krijgen met de ordening en houvast missen. Een keer is niet erg. Maar iedere dag opnieuw houvast missen heeft duidelijk een negatief effect. De gevolgen hangen samen met de verschillende karakters van de kinderen; ze kunnen angstig en teruggetrokken zijn, heel druk, sterk controlerend, erg moe, niet naar school willen, en ook lichamelijke klachten hebben, zoals hoofdpijn en buikpijn. Hoe kun je herkennen dat een kind ordening mist? Bovengenoemde problemen + Voordat dergelijke problemen ontstaan, geeft een kind vaak al signalen af, zoals: dicht bij de leerkracht blijven niet van de plek afwillen regelmatig huilen omdat het niet naast een bepaald kind wil zitten regelmatig een activiteit kiezen die aan een tafel gedaan kan worden geen activiteit kiezen veel alleen willen spelen ’s ochtends geen afscheid willen nemen van de ouder(s) Regelmatig bij de leerkracht zitten Hoogsensitieve kinderen kunnen ook moeite hebben met gym en spelen op het schoolplein. Ze kunnen erg kieskeurig zijn wanneer het gaat om lezen en om boeken. Ze hebben behoefte aan eigentijdse jeugdliteratuur, die past bij hun beleving: realisme, sprookje, fantasie, dieren, detective, historisch verhaal. Het liefst geschreven in beeldende omschrijvingen in plaats van rationele, feitelijke, logische, lineaire zinnen. LiHSK biedt boeken aan die geschikt zijn voor belevend lezen en die aansluiten bij de belevingswereld van hoogsensitieve kinderen. Deze boeken zijn geschikt om thuis te lezen, voorgelezen te krijgen of om op school te lezen. (Bestellen via de online shop van LiHSK). Lezen op school Er zijn drie manieren om met lezen bezig te zijn: technisch lezen begrijpend lezen belevend lezen Ad 3 belevend lezen Hoogsensitieve kinderen zijn minder goed in feitelijk analyseren van een verhaal in een boek, zoals dat gevraagd wordt bij begrijpend lezen. Tijdens het lezen beleven zij namelijk een verhaal. Ze leven zich helemaal in, zien het verhaal in beelden voor zich en koppelen de gevoelens die het verhaal oproept aan hun eigen innerlijke wereld. Deze kinderen kunnen heel goed aangeven wat een verhaal met hen doet, wat ze erbij voelen. En ze vertellen graag over wat ze zelf hebben meegemaakt. Dat noemen we belevend lezen. Door belevend lezen gaan kinderen vooruit op zowel technisch als het begrijpend lezen, het blijkt veel effectiever dan niveau lezen. Andere voordelen van belevend lezen: ervaren leesplezier minder moeite met het lezen van de teksten leerkracht heeft plezier in het geven van de lessen ze worden lid van de bibliotheek lezen meer thuis Hoe ga je ermee om? Als ouder of leerkracht van een hooggevoelig kind, heb je de taak het kind te leren omgaan met de eigenschap. Meer dan andere kinderen, hebben sensitieve kinderen begeleiding van volwassenen nodig bij het groeien. Liefdevolle aandacht. Hsk’s hebben een grote behoefte aan liefdevolle aandacht, aandacht die vanuit het hart gegeven wordt. Ze hebben het direct door als je niet oprecht bent en raken hierdoor in verwarring en onzeker. Ze hebben extra behoefte aan een veilige en geborgen thuisbasis waar vanuit ze de door hen overweldigende wereld ingaan. Leer kinderen dat ze er mogen zijn, dat ze hun gevoel mogen vertrouwen, geef hen de ruimte zichzelf te ontdekken. Het opvoeden van een hsk vergt soms heel wat creativiteit en doorzettingsvermogen van de ouders. Je kind heeft een aanzienlijke handleiding en veel dingen gaan niet vanzelf. Is de liefde aanwezig, dan geven ze je ook heel veel liefde en vreugde terug. Het zijn vaak heel bijzondere fijne kinderen om te hebben! Overprikkeling en eigenwaarde. De aanpak van hsk’s is er op gericht overprikkeling te verminderen en onnodige prikkeling te voorkomen. Dit betekent dat je als begeleider van het kind stuurt in de hoeveelheid prikkels van buitenaf die op het kind af kunnen komen en probeert de hoeveelheid prikkels van binnenuit te verminderen door erover in gesprek te gaan met het kind. Jonge kinderen zijn nog niet in staat om te gaan met overprikkeling en dat doen ouders meestal als vanzelf voor hen. Vanaf een jaar of 4 kunnen kinderen gaan leren hoe ze zichzelf kunnen redden. Volwassenen moeten hen daarin sturen en het voorbeeld geven. Voor hsk’s geldt dit extra. Ouders en leerkrachten zijn belangrijk in dit leerproces doordat zij kunnen sturen in de positieve en negatieve ervaringen die hsk’s opdoen. Als het kind eenmaal naar school gaat en een eigen sociaal leven krijgt, zal het kind vaker in situaties terechtkomen die moeilijk zijn. Gedurende deze fase heeft het kind de steun en aanmoediging nodig om zichzelf door deze situatie heen te slaan en ervan te leren. Praat met het kind over zijn gevoelens en doe ze niet af als aanstellerij of onzin. Een andere belangrijke taak als volwassene is het relativeren van negatieve ervaringen en het aanmoedigen van de positieve. Stel zelf ook geen te hoge verwachtingen aan het kind. Goede schoolresultaten zijn voor de toekomst minder belangrijk dan een goede eigenwaarde. Iedere overwinning, hoe klein ook, is belangrijk. Benadruk de activiteiten waarin het kind goed is en moedig dat aan. Probeer een buitenschoolse activiteit te zoeken waar het kind haar eigen interesse in kwijt kan of waar het goed in is. Aan- en bijsturen. In overprikkelende toestand zijn hsk’s over het algemeen moeilijk aanstuurbaar, je kunt niet meer tot hen doordringen. Straf geven of vermanend toespreken maakt de overprikkeling door de extra stress alleen maar erger. Las liever een time-out in en kom er later op terug. Of houdt ze gewoon een poosje stevig vast als troost. Bedenk als het kind weer rustig is samen een strategie om de volgende keer dat hsk’s moeten leren hiermee om te gaan. Wel is het belangrijk de kritiek op een opbouwende manier te brengen om extra stress te vermijden. Extra aandacht aan “probleemgedrag” op het moment dat ze overprikkelend zijn, werkt meestal averechts. Ook in niet overprikkelde toestand is het vaak moeilijk de aandacht van het kind te trekken. Ze horen je wel maar ze zijn in gedachten zo bezig met andere dingen, dat het niet tot hen doordringt. Dit is geen onwil! Probeer op een rustige manier hun aandacht te trekken, loop naar hen toe en maak oogcontact en raak ze even aan. Door hard te gaan praten of boos te worden, maak je ze juist aan het schrikken en horen ze helemaal niet meer wat je te zeggen hebt. Tips voor leerkrachten Realiseer je dat in elke klas enkele sensitieve kinderen zitten. Realiseer je dat overprikkelende situaties erbij horen en dat hsk’s daarvan leren maar bedenk ook dat teveel of te sterke negatieve ervaringen de eigenwaarde omlaag halen. Hsk’s zijn meestal slecht aanstuurbaar, ze lijken je niet te hebben gehoord doordat hun gedachten elders waren. Dit is geen onwil, het is voor hsk’s extra moeilijk lang op te letten. Het helpt hen er af en toe weer even bij te halen. Als je het lukt hun interesse te wekken en hun aandacht te houden, doen ze meestal enthousiast mee. Laat je niet misleiden door een hsk die steeds afzondert en geen behoefte lijkt te hebben aan contact met anderen. Tenzij ze echt moeten bijkomen van een overprikkelde gebeurtenis, is de keus die ze maken om zich af te zonderen een negatieve keus. Ze schamen zich snel en proberen overprikkelde toestanden te voorkomen, of ze durven niet op anderen af te stappen. Helpt het kind een handje en je zult zien hoezeer het ervan opbloeit. Herken de overprikkeling in de kinderen voor het uit de hand is gelopen en stuur hierin bij. Denk eraan dat ook het sensitieve kind momenten nodig heeft om even bij te komen en dat dit niet altijd in de pauzes op het schoolplein gebeurt. Zoek naar de beste strategie om het overprikkeling van elk kind om te gaan. Dat werkt het best als je dat samen met het kind en eventueel de ouders doet. Als het kind weet wat het aan je heeft en wat het moet doen in een bepaalde situatie, is de kans kleiner dat het fout gaat. Bied structuur. Als het kind weet wat er komen gaat, raakt het minder snel overprikkeld. Geef een hsk bij voorkeur niet als eerste een beurt maar laat het eerst even de kat uit de boom kijken. Het werkt averechts om het kind proberen te beschermen door details achterwege te laten. Voor hsk’s geldt nog meer dan voor anderen kinderen: wees duidelijk en consequent. Realiseer je dat sensitieve kinderen onder druk slechter presteren (tijdsdruk, iemand die toekijkt, sociale druk van klasgenootjes) en ga ervan uit dat hun tempo lager ligt. Dit lage tempo zegt niets over of ze iets wel of niet beheersen. Misschien kun je de hoeveelheid werk iets aanpassen. De complexiteit van een taak of de manier waarop die wordt opgedragen kan al voor teveel druk zorgen. Herhaal de instructies nog een keer samen met het kind. Het helpt om de taak op te delen in kleinere stapjes. Probeer een vriendschap met minimaal een ander kind aan te moedigen. Overleg met ouders. Zet hsk’s liever niet steeds bij andere kinderen in groepjes. Hsk’s kunnen beter uit de voeten in 1 op situaties dan in groepjes. Aanmoedigen is van groot belang. Met een klein zetje kunnen ze enorm groeien maar ze durven vaak niet de eerste stap op eigen kracht te zetten. Ze gedijen het best met vriendelijke en respectvolle aandacht. Neem de tijd hen te leren kennen. Advies en hulpverlening Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die bij 1 op de 5 kinderen voorkomt. Het begrip is nog vrij onbekend bij ouders en leerkrachten, en de kans is groot dat een hoogsensitief kind niet als zodanig herkend wordt. Mede daardoor kunnen zich op school en in de opvoeding vragen en problemen voordoen. Enkele vragen die er zijn bij ouders, opvoeders, leerkrachten: Hoe kan ik op school uitleggen wat er met het kind aan de hand is? Hoe moet het kind omgaan met alle indrukken die het opdoet? Hoe doe ik dat: grenzen stellen zonder boos worden? Hoe weet ik of er sprake is van hoogsensitiviteit? Het kind loopt helemaal vast op school, hoe komt dat en wat kan ik eraan doen? Trainingen sociale vaardigheden of temperament-counselling zijn te overwegen al kunnen dat soort trainingen juist ook weer extra belastend zijn. Het heeft pas zin als het kind ook zelf gemotiveerd is om iets aan zichzelf te veranderen. Daarom zijn dergelijke trainingen vaak pas zinvol vanaf ca 10 jaar. Kinderen leren op een dergelijk training d.m.v. spelletjes en het rollenspelen hoe ze dingen anders aan kunnen pakken. Ook leren ze op een dergelijk training “open” naar hun omgeving te kijken i.p.v. hun eigen projectie van een situatie te gebruiken. Testje Antwoord met “ja” als het in ieder geval enigszins voor het kind opgaat of gedurende een aanzienlijke periode in het verleden opging. Antwoord met “nee” als het niet speciaal of helemaal niet opgaat voor het kind. Als je 13 of meer vragen met “ja ”hebt beantwoord, is het kind waarschijnlijk hoogsensitief. Echter ook als je 1 of 2 vragen met “ja” hebt beantwoord, maar ze zijn in extreme mate waar, heb je wellicht ook reden om het kind hoogsensitief te noemen. Het kind… schrikt snel heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken, of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid houdt over het algemeen niet van grote verrassingen leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf lijkt mijn gedachten te lezen gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd ruikt elk vreemd geurtje heeft een scherpzinnig gevoel voor humor lijkt zeer intuïtief is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag heeft moeite met grote veranderingen stelt veel vragen wil zich verkleden als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden zeer gevoelig voor pijn kan slecht tegen een luidruchtige omgeving heeft oog voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk) kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te klimmen presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn beleeft de dingen intensief (uit: het hoogsensitieve kind, help je kind op te groeien in een wereld die hen overweldigd). Hoogsensitieve kinderen zijn echter niet allemaal gelijk. Er zitten verschillen in de mate van gevoeligheid en ook waarvoor ze gevoelig zijn. Meestal weet je als opvoeder wel dat het kind hoogsensitief is. Je weet dat je soms moet helpen tot rust te komen. Je hebt geleerd dat het kind gevoelig is en extra steun nodig heeft. Je hebt geleerd dat je hem of haar omzichtiger moet benaderen dan andere kinderen. Je weet dat je geen kriebelkleding moet kopen, je kent de soms pietluttige eetgewoonten, je houdt rekening met het feit dat je kind genoeg rust krijgt, je helpt het kind zich staande te houden in stressvolle situaties, zet de tv uit als ze huiswerk moeten maken, je bereidt het kind voor op veranderingen en zorgt dat het niet voor grote verrassingen komt te staan. Wat kan je nog meer doen? Zorgen voor: voldoende slaap, gezonde voeding, ontspanning, goed contact en zorgen dat ze de gevoelens niet opkroppen. www.gevoeligheidalskracht.nl/hooggevoeligheid.htm HOOGGEVOELIGHEID IS EEN GAVE Een op de vijf mensen is hooggevoelig. Een op de vijf mensen heeft speciale antennes om subtiele signalen en prikkels uit hun omgeving te registreren. Het is een gave waardoor zij meer en intenser waarnemen dan anderen, gevaren eerder signaleren, eerder voelen waar iets niet klopt, sneller weten waar mensen in hun omgeving behoefte aan hebben. Zij hebben een zeer sterke intuïtie waardoor zij snel bepaalde kennis verwerven waar anderen langdurig naar moeten zoeken. Deze gave is voor henzelf, voor hun omgeving en voor de maatschappij van onschatbaar belang. Zij heeft echter ook een schaduwzijde. Doordat hooggevoelige mensen meer afgestemd zijn op het ontvangen van subtiele signalen, raakt hun systeem sneller van slag door prikkels van grovere aard en door een hoeveelheid en een diversiteit van signalen. Ze raken snel overvoerd en hebben dan veel tijd en rust nodig om weer te herstellen. Het is dus belangrijk dat ze van jongs af aan leren, zichzelf hiertegen te beschermen. Immers, een speciale gave brengt ook een speciale verantwoordelijkheid met zich mee. Lang niet iedereen heeft dat echter geleerd. Een hooggevoelig kind wordt heel vaak niet als zodanig herkend, integendeel: het krijgt vaak te maken met subtiele signalen dat het niet helemaal in orde is en niet echt aan het ideaal beantwoordt. Hierdoor kan het heel gemakkelijk een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Veel hooggevoelige mensen lopen dan ook niet te koop met hun geaardheid. Het is immers niet een karaktertrek die in onze maatschappij op de top tien van de meest gewaardeerde persoonskenmerken voorkomt. Veel mensen proberen hun geaardheid te verbergen en passen zich zo goed mogelijk aan in de drukte en de snelheid van het arbeidsproces. Ze werken vaak part-time en gebruiken hun vrije tijd om zich terug te trekken, weer te herstellen van hun overbelast zijn. Zij leiden als het ware een dubbelleven. Helaas moeten velen van hen na een aantal jaren hiervoor toch de tol betalen: ze raken burned out en verdwijnen uit het arbeidsproces. Hierdoor verdwijnt een ongelooflijke hoeveelheid talent uit het arbeidscircuit. Doordat veel hooggevoelige mensen ofwel een teruggetrokken leven leiden ofwel zich zo goed mogelijk aan de niet- of minder sensitieven aanpassen, wordt voor de mensen buiten hun directe omgeving vaak niet duidelijk waar zij behoefte aan hebben om goed te kunnen functioneren en zich helemaal te kunnen ontplooien. |
|
Laast bewerkt: 8 maanden geleden Door NoMore.
|
|
Tijd voor maken pagina: 2.88 seconden
Quo Fata Ferunt - QFF - De ECHTE Illuminati © 1119 - 2013 Design: Reclamebureau Groningen