Leven of dood, tot hoe ver?

Alles over (levens)filosofie en aanverwanten
Plaats reactie
Dromen
Administrator
Administrator

do 16 aug 2012, 15:49

Vandaag in het nieuws; Verlamde Brit mag niet dood van rechter. Ik heb hier wel vaker eens aandacht aan willen schenken, hoe ver moet je gaan?

Nog even een crosslink naar ander artikel;
index.php?option=com_k2&view=item&id=15 ... or-de-dood

Verlamde Brit mag niet dood van rechter
LONDEN - Een 58-jarige Brit die verlamd is van zijn voeten tot zijn nek, mag zijn leven niet laten beëindigen door artsen.

Dat heeft het Britse Hooggerechtshof bepaald, meldde de BBC donderdag.

Tony Nicklinson kreeg in 2005 een beroerte. Hij kan sindsdien alleen maar communiceren door te knipperen met zijn ogen. Hij ervaart zijn leven sindsdien als een nachtmerrie.

Daarom wil hij dat artsen een einde aan zijn leven maken. Nicklinson kan niet zelf dodelijke medicijnen innemen, zelfs al koopt iemand die voor hem. Hij kan alleen maar op een actieve manier worden geholpen met sterven, wat in Groot-Brittannië juridisch gezien moord is.

De rechter zei dat de huidige wet geen euthanasie toestaat. Het is niet aan rechters, maar aan de politiek om dat te veranderen. Nicklinson maakte duidelijk tegen het besluit van het hooggerechtshof in beroep te gaan.

Ergernis

''Dit is niet het resultaat waar ik op had gehoopt, maar het komt niet onverwacht'', laat Nicklinson weten.

''Rechten zijn net als politici het gelukkigst als ze de echte problemen kunnen ontwijken. Dit betekent voor mij nog een jaar van lichamelijk ongemak en ergernis om uit te zoeken wie mijn leven bezit: ikzelf of de overheid.''

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2886134/ver ... chter.html
8Lou1
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 09 apr 2014, 13:51

aangezien ik de 'dimensie' dood een hele bijzondere vind, heb ik vaak overdacht wat er nou goed of slecht is aan moord, zelfmoord, euthenasie, etc.

ik kan die rechter wel begrijpen. in de juridische wereld is t nu niet echt handig deze man te laten 'vermoorden' aangezien t een precedent stelt en ook nog eens de mogelijkheid geeft voor misbruik bij echte moorden.

aan de andere kant, wat is humaan? (waar een rechter zich dus per defenitie niet mee bezig houdt) een dier zouden we zo uit zijn lijden verlossen.

waarom vinden wij met zijn allen eigenlijk dat we ons lijden moeten accepteren en ermee om moeten leren gaan?

waarom is zelfmoord in zoveel landen zelfs verboden?

wat is er zo heilig aan ons leven, dat sommigen niet eens een bloedtransfusie willen of een varkenshart?

wat is er eigenlijk nou zo erg aan dood zijn? (dood gaan kan pijnlijk zijn dat dat als erg ervaren wordt kan ik nog wel snappen;))
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: ThaViking
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

za 22 nov 2014, 01:38

Omdat bij geboorte van een mens bekeken wordt wat die gaat opbrengen aan belasting gedurende zijn leven, op basis daarvan kan geld worden geleend door de staat. Er is immers onderpand.
Jij en iedereen heeft een "cest la vie" trust, waar mee gehandeld kan worden door de staat, derhalve is zelfdoding een kostbare zaak voor de staat, de trust moet dan opgeheven worden.

Jij kunt niet aan de trust komen ook al staan er miljoenen op, omdat je ouders een geboorteakte hebben laten opmaken.
Door de akte hebben ze je dus aangegeven als maritiem product... je komt immers uit het water...
Je hielprik, waarvan een DNA sample van genomen kan worden is je de unieke code, die bewijst dat je bestaat en dat de "bond" legitiem is.

Vroeger had men goud als onderpand t/m 1972, toen werden het bedrijven en mensen, na de privatisering... enkel nog mensen en land... we zijn nu ongeveer alles kwijt aan buitenlandse investeerders.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, ThaViking, Mec
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

za 22 nov 2014, 13:18

1, 2, 3, 4...

hoedje van...

hoedje van...

1, 2, 3, 4...

hoedje van...

papier

en als het hoedje dan niet past...