Zou het Absolute Niets kunnen bestaan?

Alles over (levens)filosofie en aanverwanten
Plaats reactie
The Electronic Slippers
Junior QFF-er
Junior QFF-er

za 25 mei 2013, 18:35

Met een bankrekening waar niets opstaat wou het eens hebben over een onderwerp wat maar weinig inhoud heeft, om precies te zijn helemaal niets, 'het Absolute Niets'.

Er zijn sites en boeken volgeschreven die gaan over een eventuele ascentie naar een hoger bewustzijn, een hoop zweverigheid waar al genoeg over is geschreven en waar ik jullie ook niet verder mee zult lastig vallen. Ik wou eens de andere kant op gaan voor de verandering.
Van de week zat ik me tijdens een depressief moment zo eens af te vragen zoals de onderwerp titel al aangaf: ‘Zou het Absolute Niets kunnen bestaan?’ en belangrijker nog, hoe zullen wij dit ervaren?
Kijk ik zo naar het heelal, dan lijkt deze wel oneindig, werkelijk geen mens weet wat er zich buiten het heelal bevindt en of er überhaupt wel een ‘buiten het heelal’ bestaat, want wie weet is het heelal wel echt oneindig.
Maar dan nog, al zou er zich buiten het heelal niets bevinden, dan wil dat nog niet zeggen dat er sprake is van het absolute niets, want er ‘bestaat’ een universum en in dit geval is er een waarnemer die het universum van buitenaf bewust observeert.
In dit geval zijn er drie factoren die het absolute niets onmogelijk maken, Namelijk het bestaan van het universum, de waarnemer en het bewustzijn van de waarnemer.

Ook het sterven blijft vraagtekens oproepen, want ik ken wel mensen die een BDE gehad hebben, maar ik heb nog nooit met een dood persoon gesproken die kan bevestigen dat het tijdens het doodgaan ook daadwerkelijk zo gaat als met een BDE. Dit is iets dat je alleen zelf kunt ervaren, maar daarna kun je het ook niet meer navertellen.
Maar wereldwijd hoor je echter verhalen over en ervaringen met geesten van overleden mensen, het lijkt mij dan ook sterk dat het bewustzijn na de dood op houdt met bestaan, dus kom je ook niet in het absolute niets terecht, het bewustzijn is een vorm van energie en energie gaat nooit verloren.

Maar nog steeds zit ik met het vraagstuk: Bestaat het Absolute Niets eigenlijk wel?
Waarschijnlijk niet letterlijk, maar toch zou je het kunnen ervaren en vaker als dat je misschien zou denken.
Soms ben je zo erg moe en als je dan gaat slapen val je in een dusdanig diepe slaap dat je zelfs niet eens meer droomt, je sluit je ogen en je opent je ogen voor het gevoel weer gelijk daarna, maar ondertussen zijn er vele uren verstreken. Terwijl je sliep heb je ‘absoluut niets’ ervaren, maar het is niet letterlijk het absolute niets, want je stoffelijke lichaam lag in een diepe slaap.
Het absolute niets is dus geen zwart geheel, in het absolute niets neem je helemaal niks waar en is er van een tijdsperceptie ook geen enkele sprake.

Voorlopige conclusie:
Het absolute niets is een staat van bewustzijn waarin het niet actief is en welke je alleen kunt ervaren tussen de twee momenten van bewustzijn van vlak voor je slaap en het moment dat je bewust je ogen weer opent. Het absolute niets kun je zelf dus niet ervaren. Dit kun je een beetje vergelijken met een zwart gat, het gat zelf kun je niet waarnemen, maar alles wat daar om heen draait verraad de aanwezigheid ervan.

Nu jullie:
Uiteraard is dit slechts een eigen interpretatie over het begrip ‘het absolute niets’, wellicht hebben jullie ook hier een eigen interpretatie van, hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, wellicht verruimt dit weer mijn inzicht.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: rp801, FreeElectron
#F#
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 mei 2013, 19:34

Het absolute niets volgens #F#:
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member

za 25 mei 2013, 20:13

[quote=""#F#" post=72684"]Het absolute niets volgens #F#:[/quote]

Niets maar ook alles in potentie. Chaos zouden sommigen zeggen
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Nexion, FreeElectron, Vortex
Mec
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 mei 2013, 20:21

Ik heb vandaag een potje liggen nietsen op de bank
My Jekyll doesn't Hide
#F#
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 mei 2013, 20:35

Het paradoxale van niets is natuurlijk wel dat je altijd weer iets nodig hebt om het niets te definieren.. :pinch:
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 mei 2013, 20:37

Niets is iets.. zonder iets is er geen niets en zonder niets is er geen iets.

Maar we zijn meer als een wandelend brok vlees.. het is een onmogelijke gedachte dat je er na je dood niet meer bent, dan ben je er ook nooit geweest.. het is een onmogelijke gedachte en onmogelijke gedachtes bestaan niet.
Iets wat niet gecreeerd kan worden in de gedachte kan ook niet gecreeerd worden in de werkelijkheid.
Zonder bewustzijn zou niks bestaan wat er is..

Dat zijn mijn gedachten.. en dat is wat ik hier snel even drop.. en dit zet ik er ook nog bij:
"He who looks will not see it;
He who listens will not hear it;
He who gropes will not grasp it.
The formless nonentity, the motionless source of motion.
The infinite essence of the spirit is the source of life.
Spirit is self.
Walls form and support a room,
yet the space between them is most important.
A pot is formed of clay,
yet the space formed therein is most useful.
Action is caused by the force of nothing on something,
just as the nothing of spirit is the source of all form.
One suffers great afflictions because one has a body.
Without a body what afflictions could one suffer?
When one cares more for the body than for his own spirit,
One becomes the body and looses the way of the spirit.
The self, the spirit, creates illusion.
The delusion of Man is that reality is not an illusion.
One who creates illusions and makes them more real than
reality, follows the path of the spirit and finds the way of heaven".
Laozi
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: rp801
hotspot
QFF Gold Member
QFF Gold Member

za 25 mei 2013, 20:40

Van een lege zak chips kun je zeggen dat er niets meer in zit, het "niets" verwijst dan naar wat er eerst in zat, of in hoort te zitten. Maar een lege zak chips is niet leeg, er zit lucht in, vol met materie dus. Zelfs een vaccuum is volgens natuurkundigen niet leeg, het zit vol met een bruisend "schuim" van deeltjes die voortdurend ontstaan en zichzelf weer opheffen. De ruimte zit vol met, nou ja, ruimte.

"Niets" is een concept wat handig om mee te werken, zoals het getal 0, maar het bestaat niet op zichzelf, het duidt op een afwezigheid van "iets". En aangezien "iets" bestaat is het onmogelijk dat "het absolute niets" bestaat, want waar zou het moeten bestaan? Nergens.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Nexion, rp801, Vortex
hotspot
QFF Gold Member
QFF Gold Member

za 25 mei 2013, 20:44

Dus in plaats van niets bestaat alles.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Nexion, rp801, Vortex
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 mei 2013, 21:42

http://www.nothingnesstheory.com/Genera ... %20VII.htm

"T.o.N. (Theory of Nothing)

The Theory of Nothing, as opposed to a Theory of Everything, is based upon the negation of the universal forces that produce all natural phenomena. It is a journey toward the absolute, which is often sought after, but ironically solely through relative concepts. So I propose using a philosophical rendering of the exact definition of “nothing” and “everything” in order to draw logical conclusions about the nature of existence.

It has long been decided that there are “things” and then there are “no things”. Yet the further we delve into matter, the further we verify the “space” between so-called particles. http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java ... powersof10

It was the Ionian Greeks who first developed the concept of an infinitesimal and fractal-type nature for particles, yet they either did not realize or include in their rendering, what absolute nature is: the difference between an infinite, progressive-type nature, and the absolute which is static or solid; infinity has no end, whereas the absolute does.

There is only one possible absolute state - nothing - for the following reasons: “things” are formed through interactions that cancel out at zero as a whole; “nothing” as the primal state is the only possible means of solving the dichotomy paradox of what is outside the Universe; and all massive particles (there is provably no such thing as rest mass) are created through the interactions of a massless substance (light) that provably does not literally exist. http://www.hep.princeton.edu/~mcdonald/ ... e1202.html

I suggest a returning to first philosophy so as to ask: how can a Universe be contained by something that doesn’t exist (the outside of the Universe), let alone expand into a non-existent place, which is the commonly accepted notion?"

Dromen
Administrator
Administrator

zo 26 mei 2013, 02:17

Het 'moeilijke' van dit, is dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft (het daadwerkelijk verhaal eigen de Toren van Babel).

Jij, TES, begint ook over 'sterven' waaruit ik opmaak dat je 'niets' bedoeld. Maar sterven is niet 'niets' of het einde. Even los van onszelf, het leven is overgewardeerd. Ja, dat komt depressief over en nee dat is het zeker niet. Maar wij mensen denken altijd dat we zo fantastisch en speciaal zijn. Na ons komt iets beters, dat is de oorzaak / reden van dood. Een einde -> nieuw begin (vaak iets beters).

De tijd voor dat we geboren waren, is eonen en eonen lang. Niet om voor te stellen. De tijd die nog komen moet is nóg langer. Wij leven een fractie van een fractie en inmiddels zijn er al miljarden 'ik' (mens) geboren en gestorven. En toch denken wij allemaal dat we o zo speciaal zijn. We zijn ook speciaal (het is maar hoe je het bekijkt), maar we zijn niet specialer dan een ander mens. We zijn allemaal een onderdeel van een groter iets.

Het is voor mij persoonlijk allemaal erg 'logisch', maar de taal / tekst is mijn bariëre, ik kan het soms niet goed om/beschrijven.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
The Electronic Slippers
Junior QFF-er
Junior QFF-er

zo 26 mei 2013, 14:31

Over hetgeen wat ik met sterven bedoelde rusten een paar kleine misverstanden.
Uiteraard weet ik wat je kunt verwachten 'als het je tijd is', eerlijk gezegd kijk ik er zelfs naar uit, maar zal het nooit forceren(in de zin van euthanasie), je maakt deze fase die het leven heet niet voor niks mee, dat heeft een bepaald doel.

In dat stukje deed ik dan ook alsof ik een mens ben die het nodige nog niet heb meegemaakt, althans vanuit dat dat standpunt gezien ;)
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 mei 2013, 23:27

als het bestaat....dan is het er toch?
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 26 mei 2013, 23:30

there is Always something...even if that something is nothing
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Plaats reactie