Werderbrüders Part II

Lees hier alles over de geheimzinnige Werderbrüders aud Groningen. Een eeuwen oud broederschap met Germaanse wortels die in het Noorden van Nederland hun hoofdkwartier hebben. De beide WB topis staan daarnaast aan de basis van het ontstaan van QFF.
baphomet
Administrator
Administrator

za 03 sep 2011, 03:03

Wie het hunebed van Balloo bezoekt en de stenen goed bekijkt, zal met enig inlevingsvermogen dierfiguren ontdekken. In en bij het hunebed staan enkele stenen die verdacht veel lijken op het silhouet van een olifant. Onze verre voorouders gebruikten steen niet alleen als bouwmateriaal of voor gereedschap, maar zij maakten er ook sculpturen van, Beeldhouwwerken van groot formaat zoals de hunebedstenen maar tevens van kleine handzame afmeting. Wellicht om deze mee te nemen op reis, om ze cadeau te doen aan bekenden, of om ze te offeren. Voor het herkennen van de sculpturen is ervaring en fantasie vereist, maar iedereen kan ze vinden.

Vormen in veldkeien en vuursteen

Ongeveer 200.000 jaar geleden werd Noordwest- Europa bedekt met landijs. Dat ijs sleepte uit Noord-Europa geweldige massa's leem, zand, grind en keien mee die zijn blijven liggen toen het ijs smolt. Deze afzetting, met de verzamelnaam keileem, is door de eeuwen heen voor de mensheid van groot belang geweest. Met name het leem en de keien. In Drenthe flinten of veldkeien genoemd, werden op vele manieren gebruikt. Leem voor het maken van van potten en het bekleden van wanden en vloeren. Keien voor het vervaardigen van gereedschappen en hunebedden, voor funderingen en voor het bestraten van erf en weg. Keileem komt vrijwel overal in het hoge deel van Drenthe vlak onder de oppervlak voor. De miljoenen stenen eruit lagen en liggen letterlijk voor het oprapen.

De mensen in de prehistorie benutten naast veldkeien en vuursteen ook botten, hout en ander materiaal dat maar bij uitzondering bewaard is gebleven. Steen is echter keihard en kan daardoor de tijd doorstaan. De hardheid maakt echter bewerking wel moeilijk. Dat de mensen in de prehistorie met eenvoudige middelen zeer geraffineerd met steen om konden gaan blijkt uit de talloze vondsten van gereedschappen en afbeeldingen. De gevonden sculpturen zijn voor veel wetenschappers omstreden. Men staat wantrouwend tegenover de vele beelden van mammoeten, beren, bizons, mensenkoppen en moedergodinnen. De kracht van de voorstanders zit in het aantonen van de lijnen en de breukvlakken die niet natuurlijk tot stand zijn gekomen en in de herhaling van deze lijnen in tientallen beelden en beeldjes. Zij geven aan dat met minimale handelingen en simpele technieken de natuurlijke vorm van de steen werd geaccentueerd. De vergelijking van hun vondsten met de vaak eveneens gestileerde prehistorische tekeningen van dieren in grotten van Lascaux, Altemira etc. laat frappante overeenkomsten zien.

Van oud tot zeer oud

Een aantal sculpturen is gevonden in of vlak boven de keileem. Dat maakt ze waarschijnlijk zeer oud. Er zijn vuistbijlen gevonden die tevens sculptuurbewerkingen hebben ondergaan. Ze zijn gedateerd in de Oude Steentijd. Vrijwel iedereen neemt aan dat de hunebedden destijds hebben gediend als grafkelder. Vele vondsten van aardewerk wijzen in die richting. Of ze ook om die reden zijn gebouwd valt niet te bewijzen. We kennen immers de gedachtewereld en beweegredenen van onze voorouders niet. Zo is het ook lastig om de vraag te beantwoorden waarom mensen in die tijd stenen zouden hebben bewerkt tot sculptuur. Het antwoord op deze vraag ligt wellicht dichterbij dan gedacht. De studie van het gedrag, de gewoonten en de gebruiken van de volken die tot voor kort een soort steentijdbeschaving kenden, levert een belangrijke bijdrage in de beantwoording. Deze volken hebben tot in de twintigste eeuw eveneens een religie behouden die algemeen wordt gezien als oervorm van religieus bewust zijn.

In deze natuurgodsdienst genieten planten en dieren ontzag en respect, ze zijn bezield en worden vereerd. Godheden komen voor in allerlei gedaanten. Afbeeldingen van dieren zijn een hulp bij de bezwering van de machten en hebben magische kracht. De verering van beren kwam tot in de vorige eeuw voor onder de toendravolken in Siberië. Ook ontleenden stammen of families hun identiteit aan dieren, denk aan de totems van de indianen in Noord-Amerika. Misschien werden grote afbeeldingen gebruikt bij de instructie voor de jacht. En waarom zouden de kleinere beelden niet gewoon als speelgoed van hand tot hand zijn gegaan?

Actueel

Opvallend is dat veel van de grote sculpturen door de mens automatisch zo worden geplaatst dat het beeld tot zijn recht komt. De vorm nodigt daar vanzelfsprekend toe uit. Het geeft ook aan dat de stenen in veel gevallen zelfstandig hebben gestaan en niet van meet af aan onderdeel uitmaakten van bijvoorbeeld een hunebed. De geschiedenis kent vele lagen, een hunebedsteen kan in een eerder "leven" best een bewerkt en dus magisch markeringspunt zijn geweest op de eindeloze toendra van Drenthe ..... Wie zich wil oefenen in het herkennen van sculpturen kan terecht bij de olifantsteen bij de ingang van het Bronneger hunebed.

(Nog een aantal voorbeelden van sculpturen worden genoemd)

Noordsleen - Een zittende olifant, met zijn kop en slurf aan de rechterkant en zijn achterpoot linksonder het lichaam gevouwen.

Witteveen - Op het kruispunt in het dorp een staande mammoet.

Rariteitenkabinet

In de spreekwoordelijke kelders van het Drents Museum te Assen bevindt zich een aantal bijna vergeten steentijdsculpturen, destijds aangekocht van Tjerk Vermaning. De controverse tussen Vermaning c.s. enerzijds en de wetenschappers anderzijds heeft het vraagstuk rond de sculpturen geen goed gedaan. Bestaan ze nu wel of niet ? In feite moet de lezer zelf een oordeel uitspreken. Want het valt niet te bewijzen dat er twintig- of honderdduizend jaar geleden kunst werd gemaakt van vuursteen en veldkeien. Creativiteit, oorspronkelijkheid in denken, intuïtie en fantasie vormen basisgereedschappen om deze kunst te ontdekken. Dan nog blijven er bewerkte voorwerpen waar kop noch staart aan valt te ontdekken maar die een verzamelaar toch maar niet zo maar weggooit. Hij ziet er iets in en legt deze vondsten in een rariteitenkabinet. Zo'n kabinet is te zien in het Steentijdmuseum van Theo Dijkstra in Dwingeloo. Ook zijn er tientallen sculpturen en veel stenen gereedschappen, die hij heeft gevonden onder andere op het Dwingelderveld.

Ook worden er excursies en tochten met de wichelroede georganiseerd.

Dit artikel is opgenomen om de raakvlakken en uit dank, Jan Evert Musch is vanaf 1975 doende deze materie aan te bieden, het publiek wordt dus op allerlei mogelijke manieren voorzien van de aanwezigheid van sculpturen uit de Oudheid, de nalatenis van onze aller voorouders.
Bron: http://www.innoxia.com/terre.htm

Er was iemand die mij hier van de week op wees toen hij mijn gevonden vuursteen bekeek en daar vrijwel direct een rund-achtig dier in herkende en steevast bleef volhouden dat deze gemaakt was door een neanderthaler...

Vaag..

:blink:
1119 AD
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

za 03 sep 2011, 04:41

Ring a bell? Afbeelding Dou mij Panorama maar. ;)
baphomet
Administrator
Administrator

za 01 okt 2011, 23:14

Net weer thuis na een heerlijk dagje Kampsheide, Rolde en Balloo... Eerst even een uur lang lekker in een weiland gelegen naar de lucht turen... Daarna op de fiets langs de Ballooërkuil en daar oprecht iets merkwaardigs gezien! Ik baal oprecht dat mijn HTC Phone stuk is want daardoor geen foto's en filmopnames kunnen maken! Wat wil namelijk het geval? Er is oprecht iets raars gebeurd sinds het laatste bezoek dat ik samen met BB aan de kuil heb gebracht!

Precies op de plek waar ik en BB een ritueel hebben uitgevoerd, waarvan BB nog wel wat kiekjes moet hebben... exact daar op die plek is een ware poel / mini vennetje / moeras ontstaan alsof er gewoon ineens een bron zit waar water uit komt, ook vanuit de poel een heus soort van micro-stroming (als een soort mini kabbelend beekje) naar een wat lager gelegen deel bij de steen waar het weg liep... Heel raar daar alles in de wijde omgeving uitgedroogd lijkt te zijn. Voor hen die mij misschien niet geloven, ga er zelf maar kijken! Oprecht VREEMD!

Daarna door naar de hunebedden in Rolde om iets te ervaren dat sindskort voelbaar is sinds de activatie van beide hunebedden... En zowaar was het totaal anders vertoeven tussen en om beide hunebedden dan anders... Nog merkwaardiger is het briefje met aparte taal en tekening dat ik heb gevonden in de door bliksem uitgeholde boom naast de Duvelskut... Ik heb GVD alleen geen scanner of fototoestel om dat papier hier te kunnen neerknallen, dus iemand in de buurt van Assen met een scanner die wil weten hoe en wat, kom AUB langs, want dit stuk papier is oprecht vaag!

Ik ga zo even snel eten maar daarna zal ik alles proberen over te tikken, de tekeningen zijn natuurlijk niet over te tikken maar het lijkt een soort oude kaart / platte grond van hollen en gangen stelsels echt VAAG!

Geen grap, mijn neus bloed er van, zo zeer doet het (lees: ik ben bloedserieus)...

Een zeer enerverende middag dus al met al!
1119 AD
blackbox
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 01:14

[quote=""baphomet" post=42533"]Net weer thuis na een heerlijk dagje Kampsheide, Rolde en Balloo... Eerst even een uur lang lekker in een weiland gelegen naar de lucht turen... Daarna op de fiets langs de Ballooërkuil en daar oprecht iets merkwaardigs gezien! Ik baal oprecht dat mijn HTC Phone stuk is want daardoor geen foto's en filmopnames kunnen maken! Wat wil namelijk het geval? Er is oprecht iets raars gebeurd sinds het laatste bezoek dat ik samen met BB aan de kuil heb gebracht!

Precies op de plek waar ik en BB een ritueel hebben uitgevoerd, waarvan BB nog wel wat kiekjes moet hebben... exact daar op die plek is een ware poel / mini vennetje / moeras ontstaan alsof er gewoon ineens een bron zit waar water uit komt, ook vanuit de poel een heus soort van micro-stroming (als een soort mini kabbelend beekje) naar een wat lager gelegen deel bij de steen waar het weg liep... Heel raar daar alles in de wijde omgeving uitgedroogd lijkt te zijn. Voor hen die mij misschien niet geloven, ga er zelf maar kijken! Oprecht VREEMD!

Daarna door naar de hunebedden in Rolde om iets te ervaren dat sindskort voelbaar is sinds de activatie van beide hunebedden... En zowaar was het totaal anders vertoeven tussen en om beide hunebedden dan anders... Nog merkwaardiger is het briefje met aparte taal en tekening dat ik heb gevonden in de door bliksem uitgeholde boom naast de Duvelskut... Ik heb GVD alleen geen scanner of fototoestel om dat papier hier te kunnen neerknallen, dus iemand in de buurt van Assen met een scanner die wil weten hoe en wat, kom AUB langs, want dit stuk papier is oprecht vaag!

Ik ga zo even snel eten maar daarna zal ik alles proberen over te tikken, de tekeningen zijn natuurlijk niet over te tikken maar het lijkt een soort oude kaart / platte grond van hollen en gangen stelsels echt VAAG!

Geen grap, mijn neus bloed er van, zo zeer doet het (lees: ik ben bloedserieus)...

Een zeer enerverende middag dus al met al![/quote]

Baphomet, wat is dit allemaal?

Ik heb daar inderdaad nog ergens foto's van, staan nog op de camera. Maf om te horen dit, komt goed overeen met de omgeving die hier ook 'geladen' is! (remember drenthe en twenthe zijn wat dat betreft z'on beetje het zeflde grid)

Keep us informed!

manOman...exciting times!
illuminati of my own reality
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 01:31

Ja oprecht vaag, die kaart met tekst! Wie heeft een scanner en is in de buurt van Assen... Weird! Echt creapy shit! Maar die plek in de kuil... Wanneer zou je kunnen? gaan we er een kijkje nemen! Ik ga zo beginnen aan het ontcijferen van dit vreemde papier!

:blink:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:14

Q. spreek ik net en die heeft er een tijd terug ook een gevonden, maar anders met andere tekeningen dan die gene die ik aan heb getroffen...

Afbeelding

Voor grote versie even rechtermuisknop en afbeelding bekijken...

ik hoop die die ik heb gevonden zsm hier oook te kunnen presenteren!
1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:17

Vage shit Bapho! Vooral van Die h'bedden! Al veel mysterieus daar meegemaakt (en dat zeg ik :P )! Witte as in cirkel om boon, bij hunnebedden en schilderijtjes, etc.

Maar betreft water in Balloërkuil, ik weet 100% zeker dat ik dat 1 van de eerste keren daar ook heb gezien. Toen was het erg net weer, lag er ook wat water / modder midden in de kuil.

Genoeg waterplasjes hier:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/in ... de/(Rolde)

Sorry :(
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:25

@ Dromen: geen plasjes dit, echt anders, en exact op die plek verder nergens... dat juist dat is uiterst merkwaardig te noemen...

Afbeelding

Daar doel jij waarschijnlijk op daar links op de foto... maar nee dit zou je moeten zien of ik had foto's moeten schieten... BB heeft wel foto's van toen
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:28

oele børk is iets dat veel en vaak op die vage tekening / kaart voor komt...

Oele Børk
1119 AD
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 02 okt 2011, 02:34

Pagina 74 van dit topic staan die foto's volgens mij B)
nosce te ipsum
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 02 okt 2011, 02:35

[quote=""baphomet" post=42547"]oele børk is iets dat veel en vaak op die vage tekening / kaart voor komt...

Oele Børk[/quote]

Eerste ingeving ==> holle berk
nosce te ipsum
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:46

[quote=""baphomet" post=34427"]

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[/quote]

Thanks Sketrov!
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:47

[quote=""Vortex" post=42550"][quote=""baphomet" post=42547"]oele børk is iets dat veel en vaak op die vage tekening / kaart voor komt...

Oele Børk[/quote]

Eerste ingeving ==> holle berk[/quote]

Ja of Oude Borg
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 02:55

D8= Former Earth Hill en daar staat een soort zon achter een hunebed getekend en dan staat er rechts onder: Kopwachter Eleph Guardian Head Sculpture

Links er naast staat stien dobben en verder naar links staat een galg getekend waarbij staat galgen barg en daaronder weer: (was Menhir)

Dan staat er midden in de tekening een grote boom daar staat rechts naast klein jahwe daar rechts van lijkt een weg getekend te staan met daarop RW34 geschreven... er onder door loopt water en er staat OER OEL rechts daarvan is een hoofd getekend waar bij de nek staat Martel of Moord koele os Børghoorns boven het hoofd staat hemel riek bij het voorhoofd staat ANAN en bij het oog Drøm Slagen Drøm Anner Oog (EYE) (Creation) het hoofd gaat over in een lichaam en bij de buik staat Birth Chamber Dal van het lage land. en een soort waterstroom...
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

zo 02 okt 2011, 03:57

D7 D8 en D9 worden op de kaart meermaals genoemd
1119 AD
Plaats reactie

Terug naar “Werderbrüders”