Wie naait Marco Kroon?

Hier vind je tientallen topics over de vele complotten en samenzweringen die de wereld rijk is.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 17:22

We hebben in Nederland af en toe van die nieuwsfeiten waarvan ik simpelweg niet kan geloven dat ze überhaupt gebeurt zouden kunnen zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat we een jaar of twee terug opeens werden overspoeld met berichten over nationale held Marco Kroon. Een dik jaar daarna was het allemaal heel anders gesteld met de berichtgeving omtrent deze held. Marco Kroon zou namelijk betrokken zijn bij de handel in drugs en wapens vanuit het café dat hij in Dan Bosch runde samen met zijn partner. Met veel media aandacht kwam Marco kroon opeens van een hele andere kant in het nieuws. Wat me echter meteen bekroop, was een gevoel dat er wel een wat meer achter zou kunnen zitten dan een officier van het KCT die zich bezig zou houden met wat men noemt handel in drugs en wapens.

Vanmorgen las ik aandachtig het onderstaande artikel dat vanmorgen verscheen op Nu.nl over de vooraanstaande zaak tegen Marco Kroon die volgende week plaats zal vinden in de rechtbank te Arnhem.

Marco Kroon volgende week voor rechtbank

ARNHEM - Marco Kroon, de militair die wegens heldenmoed met de Willemsorde is onderscheiden, moet volgende week voor de militaire rechtbank in Arnhem verschijnen. Maandag en dinsdag behandelt de rechtbank de zaak die draait om bezit van cocaïne, xtc en stroomstootwapens. Dat heeft de rechtbank in Arnhem dinsdag laten weten.

Een week later, op 11 april, formuleert volgens de planning de officier van justitie de eis tegen de Bosschenaar. Ook het pleidooi van zijn advocaat Geert Jan Knoops staat dan op de agenda. Dinsdag 12 april is gereserveerd als uitloopdag. Kroon ontkent dat hij ooit actief drugs heeft ingenomen. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is echter aangetoond dat Kroon drugs in zijn lichaam heeft gehad. Kroon meent dat er mensen zijn die tegen hem samenzweren.

Zero

Zij zouden hem hebben bedreigd en geïntimideerd met pamfletten en sms'jes, met teksten als: ''Hee HERO, je bent bijna weer een ZERO. Haha. We konden t niet weerstaan om je te zeggen dat we ons kostelijk vermaken! Schaakmat!!!!'' Bij het complot hoort volgens hem dat hij minstens één keer is gedrogeerd zonder dat hij het wist. De aanwezigheid van drugs in Kroons lichaam is volgens het OM aangetoond door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), dat zes borstharen van de man onderzocht.

Er was te weinig haar om gedetailleerde conclusies te trekken over de hoeveelheid drugs en de periode waarin die zouden zijn genomen. Het OM wilde wel meer onderzoek laten doen, maar toen bleek dat Kroon al zijn lichaamshaar had afgeschoren.

Lichaamshaar

Tijdens een niet-inhoudelijke zitting op 29 november zei officier van justitie Mariska Wijnbelt dat het waarschijnlijk niet waar is dat Kroon dat elke week afschoor, zoals hij heeft gezegd. Er bestaan namelijk foto's waarop Kroon staat met zichtbaar lichaamshaar. Het OM gelooft niet in de samenzweringstheorie van Kroon. Ook al klinkt de theorie over het complot tegen de militair onwaarschijnlijk, toch moet dat scenario serieus onderzocht worden, vindt advocaat Knoops. Hij vindt dat het OM aan tunnelvisie lijdt, nu het alternatieve scenario's uitsluit.

En als ik het bovenstaande goed op me in laat werken kan ik het hele verhaal nog steeds niet geloven. Waarom zou iemand die blijkbaar in staat is om op moedige en heldhaftige wijze het leven van anderen te redden door zijn eigen leven op het spel te zetten, zo stom zijn om vanuit zijn maatschappelijke positie een dergelijke vergrijp als handel in drugs / wapens te verrichten?

Weet Marco kroon iets? Heeft Marco Kroon getracht om binnen het leger na het ontvangen van zijn Willemsorde iets aan de kaak te stellen? Iets in mij zegt me namelijk dat dat best eens het geval zou kunnen zijn aangezien het hele verhaal omtrent zijn vergrijp in mijn optiek stinkt aan alle kanten. Ik wil daarom iedereen oproepen om de zaak Marco Kroon de komende tijd nauwlettend te volgen en van de comments onder dit artikel een soort vergaarbak te maken van alle informatie omtrent Marco Kroon, zijn heldendaden en ga zo maar door...

1119 AD
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 30 mar 2011, 04:30

Je hoeft er niks achter te zoeken, hij is gewoon fout.

Echt dat kan...
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 30 mar 2011, 04:45

Hij heeft toch alleen drugs gebruikt en drugs en tasers in bezit gehad? althans in dat artikel van nu.nl zie ik niks anders staan.

ik gebruik ook drugs, weliswaar alleen wiet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen heldendaad uit kan voeren.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 31 mar 2011, 00:41

Hij was vroeger wel een boefje op jeugdige leeftijd maar dat was ik soms ook. Feit is dat hij sowieso een bepaalde mening had over het optreden van de landmacht en vooral op het reilen en zeilen daarbinnen. En dat wordt niet in dank afgenomen, dat kan ik je verzekeren. 1 van de reden dat ik bij defensie ben weggegaan.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
SupRemE
Super QFF-er
Super QFF-er

do 31 mar 2011, 15:40

hehe niet! de top weet ook wel dat ze een smerige bende zijn en dat mag niet besproken worden...zoals de moffen het woord elimination moesten vervangen door het woord evacuation....lol
Dromen
Administrator
Administrator

vr 22 apr 2011, 14:28

UPDATE: Vrijspraak voor drugsbezit. Geldboete 750 euro en voorwaardelijke werkstraf 80 uur wegens stroomstootwapens.
Toxopeus
Administrator
Administrator

zo 22 jan 2012, 08:05

Even een artikeltje erbij over m'n oud luitenant:

Held Met Smetten

donderdag 07 oktober 2010

Afbeelding

Kapitein Marco Kroon, gedecoreerd met de Militaire Willemsorde, kan beter oorlogvoeren dan een kroeg runnen. Omdat de commandoleider op 29 november terecht staat voor drugsgebruik en het bezit en handel van verboden wapens ben ik voor De Pers op onderzoek uit gegaan in en rond Den Bosch. En dat leverde een bijzonder beeld op. De problemen voor de gedecoreerde kapitein Marco Kroon beginnen op 21 november 2008. Dan neemt hij Feestcafé Vinny's op de Bossche Pens-markt over. Het is een rib uit zijn dan 38-jarige lijf, namelijk 110.000 euro sleutelgeld, voor de goodwill, inboedel en speelkasten, plus maandelijks 5.000 euro pacht. Dat is veel voor een vloeroppervlakte van 33 vierkante meter, waarvan de omzet alleen op mooie dagen een extra zetje krijgt met een klein terras van vier tafels.

Dat Marco's oog viel op de kroeg met de gele klokkengevel was logisch. Zijn nieuwe vriendin Mirjam bediende er en hij, sowieso niet vies van een glas en een lach, hield er driemaal een reünie met korpsgenoten. Kroons leiderschapscapaciteiten bleken op missies in Irak en Afghanistan een stuk beter tot hun recht te komen dan achter de toog in de Bossche binnenstad. Opmerkelijk, want zijn familie kent een lange traditie van kasteleins, vertelt zijn vader. 'Zijn opa oberde in een hotel. Maar Marco had niks met de horeca.' Volgens een oud-caféondernemer verwarde Marco de cafévloer met de appèlplaats. 'Hij snauwde mensen die overlast gaven en public af, terwijl een echte waard zo iemand even apart neemt.' Het ooit zachtmoedige karakter van Vinny's, hang-out voor gays, verdwijnt. 'Zestig procent van de vaste klanten bleef weg', zeggen de oude uitbaters. Onder de klanten van Vinny's die nog wel kwamen, bevinden zich marktkooplieden, handelaren en 'vrije jongens' die de wet als een keurslijf zien.
Marco begreep best dat kieskeurig mensen weigeren niet slim is met de schuldenlast die hij had. Dus mocht ene Peter gewoon naar binnen. Peter draagt gouden kettingen om zijn dikke nek en is werkzaam in coffeeshop Expreszo, waar dit jaar een klant op de stoep werd geliquideerd. Een maand eerder, in december 2009, haalt de politie diens huis aan de Columbusstraat ondersteboven, waarbij twee vuurwapens worden gevonden. Aan de deur wil Peter weinig zeggen. 'Fijne dag verder.' Hij handelde in stroomstootwapens, gecamoufleerd als een portable telefoon, die hij onder andere in Kroons café verpatste. De oorsprong van de wapens ligt bij een handelaar in Schijndel, die ze op zijn beurt kocht in Duitsland. 'Daar zijn ze legaal.' De prijs schommelt rond de 50 euro. 'Geen goeie handel, want je maakt nauwelijks winst', zegt hij. In Nederland worden stroomstootwapens gebruikt bij overvallen, ze verlammen de tegenstander door stroomstoten tot 500.000 volt, of zelfs hoger. Bezit en handel worden bestraft met maximaal vier jaar gevangenisstraf. Marco neemt er vier af. Eén geeft hij aan zijn vriendin als persoonlijke bescherming. Ook zijn broer voorziet hij. De laatste reageert lauw als hem om een reactie wordt gevraagd: 'Ik werk hier niet aan mee.' Terwijl de wapens onder tafel van eigenaar wisselen begluurt de Bossche Criminele Inlichtingendienst het café op steenworp afstand van het stadhuis tussen november 2009 en januari 2010 volgens de persofficier 'uitvoerig en nauwlettend'.

De grootste Nederlandse held van de laatste vijftig jaar, gelauwerd met de Militaire Willems-Orde, Marius Johannes Kroon (1970), groeide op in een buurt die in Den Bosch niet echt goed bekendstaat. 'Tachtig procent van de jongens met wie ik vroeger optrok zijn op het verkeerde pad terechtgekomen', laat Marco Kroon zich tegenover het Brabants Dagblad ontvallen. Hij overleeft als een straatwijs ventje en wie kennissen of familieleden spreekt, krijgt een palet aan karaktertrekken. Van 'opvliegend' en 'niet sociaal', tot 'hij is een goeie jongen'. Anderen slingeren tussen loyaliteit en angst: 'Ik vertel niks' en 'het lijkt me beter daarover mijn mond te houden'. Zijn moeder staat vierkant achter haar zoon: 'Hij was een gezonde, normale en vooral sportieve jongen. Hij deed aan judo en karate. Ik heb acht diploma's van hem.'

Na de lagere school volgde Marco de mavo en de havo op steenworp van de Sint-Janskathedraal. 'De pauzes waren altijd gezellig', meldt hij zelf op de website schoolbank.nl. Zijn moeder: 'Hij haalde een 9,9 voor zijn wiskunde, het hoogste examencijfer ooit gegeven op die school.' Intussen voetbalt Marco bij de Bossche Voetbal Vereniging. 'Hij was een talentvol keeper', herinnert een oud-clublid. Marco mag dan klein zijn voor zijn leeftijd, hij evenaart zijn veel langere collega's. Belangrijke karaktertrekken als 'lef' en 'doorzettingsvermogen' zitten in de genen. Zijn opa maakte als Brits soldaat deel uit van de 53ste Welsh Division. Zijn moeder: 'Die hielp Den Bosch bevrijden. Ik denk dat hij zijn moed en intelligentie van hem heeft.'

Dat Marco voor het Korps Mariniers kiest als beroepsopleiding ligt dus in de familielijn. 'Hij was gemotiveerd en wilde doorgaan', zegt een persoon die hem in Rotterdam als rekruut zag binnenstappen. 'Bij de opleiding doen ze gewoon wat van ze wordt gevraagd. Hij dus ook.' Collega Gerold O. schoot in 2006 zijn vriendin Nadine Beemsterboer dood. In 2003 vermoordde ex-marinier Paul S. zijn ex-vrouw, zwager en schoonouders. Anderen smokkelden cocaïne uit de Antillen. Maar Marco bleef stabiel: 'Geestelijk een normale vent. Hij was niet bekend in het hulpverleningscircuit', meldt een verzorgster. Vijanden heeft Marco evenmin. Behalve dan de een of twee die met hem te doen kregen als sergeant.'

Privé spoort het soldatenleven minder. Door de vele en langdurige uitzendingen scheidt Marco tweemaal. Een collega-marinier, vóór hem in de opleiding, stangt: 'Als hij carrièrekansen bij ons had gehad, was hij heus niet weggegaan. Dus echt uitmuntend zal hij niet geweest zijn.'

Na vijf jaar stapt Marco over naar het Corps Commando Troepen en wordt uitgezonden naar Irak en Afghanistan. Drie sterren sieren uiteindelijk zijn epaulet: hij is opgeklommen tot de rang van kapitein en krijgt een staffunctie op de basis in Roosendaal. Hij struint internet af op zoek naar snufjes die van pas kunnen komen voor het Korps, zoals wapens, overlevingspakketten en schoeisel. Minder enerverend dan het leiden van een team Special Forces, dus de overname van een café in dezelfde periode komt voor de overijverige Marco als een buitenkansje. Van zijn werkgever Defensie krijgt hij groen licht. Over de vraag of het ministerie met een werkgeversverklaring garant heeft gestaan wil de Mass Horeca Advies Groep, die de overname administratief regelde, geen uitlating doen. Volgens voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP had het ministerie moeten ingrijpen. 'Als je weet dat hij een café wil overnemen met een reputatie van geweld en drugshandel, raad je dat af.'

Na alle successen op het slagveld denkt Marco dat hij alles aankan. Zijn doorzettingsvermogen gaat over in pure koppigheid. Filmmaker Vik Franke trok lange tijd op met Nederlandse commando's. 'Iedere schoonmoeder wil dat haar dochter trouwt met een zoon die voldoet aan hun criteria voor betrouwbaarheid en eerlijkheid.' Maar Franke, die zelf ooit een geweer oppakte en met commando's meeschoot in Uruzgan, kent ook de verhalen over aanpassingsmoeilijkheden. 'Een Amerikaanse commando zei me: Het kost me altijd een paar maanden voordat ik thuis ben.'

Na de overname van Vinny's bazuint Kroon rond dat hij een jaar lang gebruikers heeft moeten verjagen. Flesjes en zakjes met harddrugs vindt hij maanden later nog in de toiletten. De beschuldigende vinger wijst naar de vorige pachters, Vincent Verpalen, de naamgever van Vinny's, en diens vriend Wim Chambon. De laatste reageert als gestoken: 'We hebben vijf jaar de zaak zonder problemen gerund. Als Marco er drie maanden zit, wordt hij al in de gaten gehouden. Zijn vriendin werkte er. Hij kwam er vaak. Als er drugs verhandeld werden, had hij de zaak toch niet voor zoveel geld overgenomen? Kroon is een pathologische leugenaar, dat durf ik eerlijk te zeggen.'
Kroon wordt verdacht van drugsgebruik. Daarop staat ontslag uit het leger. Zijn bewering dat op Tweede Kerstdag 2009 drugs in zijn glas werden gestopt en dat die de oorzaak waren van afwijkend gedrag, noemt Chambon onzin. Toen de twee nog vriendschappelijk met elkaar omgingen, vielen zijn drukke manieren hem vaker op. 'Dan leek het wel of hij aan dubbele ADHD leed. Hij sprong over de bar. Mensen zeiden: die is niet goed snik.' Een collega-militair: 'Ons kader was fel op drugs en alcohol, dus tijdens de opleiding hebben we geen van allen gebruikt. Later? Ja, hé, niet vragen naar de bekende weg. Een mens moet alles uitproberen, dus ook drank en een stickie. Maar harddrugs... hij is toch niet gek?'

Van handel in verboden vuurstootwapens is volgens de oud-pachter bewijs genoeg. Van de stroomstootwapens die Peter verkocht, leverde hij later 22 in op het bureau. Vier informanten hebben verklaringen afgelegd. 'Dat heeft de marechaussee me zelf verteld. Ik snap niet dat Marco er zich zo probeert uit te lullen. De rechtbank is ook niet achterlijk.'Marco zelf zegt dat hij in deze periode na het schoonvegen van zijn café werd bedreigd in briefjes en sms-berichten, maar gooide die weg. Het enige bewijs van een telefonische bedreiging werd niet náár maar úit zijn café Vinny's gestuurd naar oud-uitbater Chambon. 'Je bent te ver gegaan. Je gaat eraan.' De dader heet F. en heeft er een nacht voor vastgezeten. Van zijn stamcafé moet iedereen afblijven, laat hij telefonisch weten: 'Eens per maand is het toepavond, gezellig met 'n pilsje erbij. Van drugsgebruik heb ik niks gemerkt. Maar wat dan nog? Dat wordt overal gebruikt in de Bossche binnenstad.'

Het hele verhaal Held met smetten plus meer foto's en interessante kaders, oa dat Marco Kroon wordt voorgetrokken ('Het is meten met twee maten' vertelde mij een advocaat die het raar vond dat zijn advocaat door Defensie wordt betaald) kunt u teruglezen in De Pers. Verder wil ik u nogmaals wijzen op een blog van lang geleden Mistig Uruzgan en dat wellicht de reden is dat Marco zo'n voorkeurspositie krijgt, er valt namelijk veel te verbergen.

Op de foto uit 2008 staat Marco rechts, met naast hem oud-pachter Wim, zijn vriendin Mirjam en Vinny zelf.

Bron: http://arnoldkarskens.com/index.php?opt ... &Itemid=50
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
combi
Administrator
Administrator

vr 13 jul 2012, 07:29

Militair Marco Kroon wil geld zien van de staat
donderdag 12 juli 2012 | 22:12 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 13 juli 2012 | 00:10
http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... -staat.ece

OIRSCHOT - De Bossche militaire kapitein Marco Kroon start binnenkort een schadeprocedure tegen de staat. De rechtszaak volgt op de rechtszaak van Kroon waarin de drager van de Militaire Willemsorde (de hoogste militaire onderscheiding) is vrijgesproken van drugsbezit.

Bij de installatie van Kroon tot compagniescommandant van de Pantserinfanterie in Oirschot kondigden de advocaten Geert-Jan Knoops en Carry Knoops-Hamburger donderdag de procedure aan. Volgens de advocaten had Kroon excuses van Justitie verwacht. Zeer recent heeft Justitie laten weten 'geen gebaar te willen maken'. Daarom is besloten tot een schadevergoeding-procedure.

Lees vrijdag meer in BN DeStem
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 24 nov 2012, 17:48

Toch geen schadeclaim Marco Kroon tegen staat

AMSTERDAM - Kapitein Marco Kroon dient toch geen claim in tegen de Nederlandse staat.

In een radioprogramma van Omroep Brabant zei Kroon, die in april vorig jaar werd vrijgesproken van cocaïnebezit, zaterdag dat hij een streep wil zetten onder de kwestie.

De advocaat van de militair, Geert-Jan Knoops, zei in juli dat hij een schadevergoeding ging eisen. De bekende militair zou emotioneel flink zijn aangeslagen door zijn vervolging.
Ook wees de raadsman er op dat Kroon in december genoodzaakt was zijn café in Den Bosch te verkopen. Daar zou al zijn spaargeld in hebben gezeten.

Excuses

Kroon laat echter weten dat Knoops die uitspraak zonder overleg met hem had gedaan. "Het was niet mijn idee, maar mijn advocaat en ik kennen elkaar goed en hij weet met wat voor frustratie ik zit." Kroon heeft met zijn raadsman gesproken over de kwestie. "Het is goed zo, we gaan gewoon verder."

De gewenste excuses van justitie heeft hij nooit gehad, aldus Kroon. Helemaal uitsluiten dat hij ooit nog een procedure tegen de staat begint, doet de militair niet. "Ik zeg nooit nooit, maar het is niet mijn intentie."

Onderscheiding

Kroon is de enige actief dienende drager van de hoogste militaire onderscheiding van Nederland, de Militaire Willemsorde. Kort na zijn decoratie in 2009 kwam hij in opspraak vanwege vermeend cocaïnebezit.

Hoewel hij werd vrijgesproken, werd hij wel veroordeeld tot een boete van 750 euro en een voorwaardelijke werkstraf van tachtig uur voor het bezit en verstrekken van stroomstootwapens.

Door: Novum

http://www.nu.nl/binnenland/2966340/toc ... staat.html
baphomet
Administrator
Administrator

za 10 jan 2015, 14:21

#podcast55
combi
Administrator
Administrator

vr 09 feb 2018, 09:48

Marco Kroon zegt geen keuze te hebben gehad bij doden man in Afghanistan
08 februari 2018 10:22
https://www.nu.nl/binnenland/5123573/ma ... istan.html

Marco Kroon zegt dat hij geen keuze had toen hij in Afghanistan een man om het leven bracht in 2007.

"Het was hij of ik", aldus Kroon in een verklaring in het AD. Volgens Kroon werd hij gemarteld door de man die hij uiteindelijk heeft gedood.

Kroon wilde en kon niet alles zeggen, omdat het een geheime missie was en het strafbaar is als hij bepaalde dingen zegt.

De militair was eerder gevangengenomen door de man en in zijn gevangenschap is hij gemarteld om informatie uit hem te krijgen. Volgens Kroon heeft hij niets gezegd.

Nadat Kroon om onduidelijke redenen werd vrijgelaten, ging hij op zoek naar de Afghaanse man die hem gemarteld had. Hij wilde voorkomen dat de man de missie in gevaar zou brengen.

"Ik wilde hem gevangen nemen, maar zag hem naar zijn wapen grijpen. Flitsen van zijn brute handelingen tijdens mijn gevangenschap kwamen in één klap weer allemaal naar boven. Ik greep in een reflex naar mijn wapen en vuurde gericht mijn hele magazijn leeg op het lichaam van de man. Hij was dood. Ik fouilleerde hem want ik wilde weten wie hij was en wat hij van mij en de operatie wist. Wat ik vond, was schokkend", aldus Kroon.

Zwijgen
De vraag die is gesteld nadat Kroon er voor koos om het toch bekend te maken, was waarom hij dat nu pas deed. De militair is daar erg duidelijk in.

"Als beëdigd officier wordt men geacht om meerdere niveaus hoger mee te denken. Destijds was het mijn oordeel als commandant dat als ik het incident zou melden, het voortbestaan van de geheime operatie in gevaar zou komen doordat deze mogelijk zou worden stilgelegd voor onderzoek, waardoor de vijand meer tijd zou hebben om dichterbij te komen."

Onderzoek
Het Openbaar Ministerie is in januari een onderzoek gestart naar het voorval. Kroon meldde dit incident vorig jaar aan het ministerie van Defensie. Zij vroegen het OM een onderzoek te beginnen.

Kroon kiest er bewust voor het nu naar buiten te brengen, omdat hij niet wilde dat iemand anders het zou vertellen.

Het is evenwel gebruikelijk dat betrokken militairen incidenten direct na de operatie melden, zegt een woordvoerder van het ministerie van Defensie. Dat gebeurt normaliter tijdens de debriefing na de actie.

Kroon mag zijn werkzaamheden bij de Inspecteur Generaal der Krijgsmacht gewoon voortzetten. Hij is niet geschorst omdat hij niet door het OM is aangemerkt als verdachte.

Ook komt het OM niet met een inhoudelijke reactie op de verklaring van Kroon. "Wij wachten op de uitkomst van ons onderzoek", aldus een woordvoerster van het OM. "In ons onderzoek nemen we alles wat nodig is mee."

Vanwege zijn bewezen diensten en heldhaftigheid heeft Kroon de Militaire Willemsorde gekregen, de hoogste militaire onderscheiding.
Tja ???

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
combi
Administrator
Administrator

wo 09 mei 2018, 21:10

Advocaat: Wel bewijs voor ontvoering Marco Kroon
09 mei 2018 20:46
https://www.nu.nl/binnenland/5259380/ad ... kroon.html

Advocaat Geert-Jan Knoops stelt dat hij bewijs heeft gezien dat zijn cliënt Marco Kroon in 2007 in Afghanistan korte tijd opgesloten is geweest. Dat zegt de raadsman woensdag in een interview met de NOS.

Volgens de advocaat is er een vrij gedetailleerd document beschikbaar dat aantoont dat Kroon in Afghanistan is aangehouden door gewapende mannen en dat hij korte tijd gedetineerd is geweest, zo meldt de NOS.

Woensdagochtend meldde de Volkskrant dat het ministerie van Defensie na een jaar onderzoek geen bewijs heeft gevonden dat Kroon is ontvoerd en dat hij daarna zijn gijzelnemers heeft gedood. In de top van Defensie zouden ze er rekening mee houden dat Kroon zijn verhaal in elk geval deels heeft verzonnen.

Volgens Knoops heeft Kroon het incident zelf gemeld. Die melding zou een staatsgeheim zijn, waardoor Kroon zich wegens de geheimhoudingsplicht niet kan verdedigen tegen de aantijgingen. "Het ligt voor de hand dat deze melding ook bekend is bij het OM", aldus Knoops tegen de NOS.

Onderzoek
Het Openbaar Ministerie (OM) doet nog geen uitspraken over de zaak omdat het onderzoek nog niet volledig afgerond is.

Nadat Kroon zelf bij toenmalig Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp melding van het geweldsincident had gemaakt, werd begin 2017 op verzoek van het OM een intern onderzoek ingesteld.

"Alles en iedereen die iets zou kunnen weten en die we hebben kunnen opsporen, is gehoord. De conclusie is dat Defensie niet kan bevestigen dat het waar is. Er zijn geen aanwijzingen dat het is gebeurd", aldus een hoge bron binnen Defensie met kennis van het dossier dat naar het OM is gegaan.

Fantast
Advocaat Knoops vindt het te ver gaan dat Kroon wordt bestempeld als fantast. "Dat heeft zijn integriteit ernstig aangetast en daar is hij van ontdaan", aldus Knoops, die zegt dat Kroon om die reden nu niets over de zaak wil zeggen.

Knoops zegt dat de anonieme bronnen die de Volkskrant opvoert "op grond van halve waarheden tot conclusies zijn gekomen". Hij noemt dat voorbarig en vindt het ongepast dat het proces nu wordt gevoerd in de media.

Volgens Knoops valt de verklaring die Kroon eerder zelf openbaar heeft gemaakt binnen de bandbreedte van het genoemde staatsgeheim.

Gemarteld
Begin februari 2018 deed Kroon in het AD verslag van de betreffende ontvoering. Over het doden van zijn gijzelnemer zei Kroon: "Het was hij of ik." Volgens Kroon werd hij gemarteld door de man die hij uiteindelijk heeft gedood.

Kroon maakte pas later melding van de gebeurtenis in 2007, omdat hij naar eigen zeggen de missie destijds niet in gevaar wilde brengen. Normaal gesproken moeten geweldsincidenten meteen bij de superieuren worden gemeld.

Dat Kroon er begin dit jaar voor koos ermee in de openbaarheid te treden, was omdat hij wilde voorkomen dat iemand anders met het verhaal zou komen.
Toxopeus
Administrator
Administrator

do 10 mei 2018, 16:16

Toxopeus schreef:Hij was vroeger wel een boefje op jeugdige leeftijd maar dat was ik soms ook. Feit is dat hij sowieso een bepaalde mening had over het optreden van de landmacht en vooral op het reilen en zeilen daarbinnen. En dat wordt niet in dank afgenomen, dat kan ik je verzekeren. 1 van de reden dat ik bij defensie ben weggegaan.
toch weer actueel... ::)
Plaats reactie

Terug naar “Complotten Algemeen”