Giframp Hongarije erger dan gedacht!

Hier tref je alle overige topics aan met betrekking tot nieuws en discussie over onderwerpen die niet thuis pasten in een van de andere sub-fora.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

zo 10 okt 2010, 15:23

De afgelopen week heb ik al een aantal malen gedacht dat we door de MSM weer eens massaal werden voorgelogen over de daadwerkelijke gevolgen van de giframp in Hongarije.
Nu las ik vanmorgen een aantal nieuwe feiten aangaande de ramp in Hongarije en toen dacht ik toch wel even van: "zie je nou wel!"...

Hieronder het bericht dat ik las op de Belgische website van standaard...

De Hongaarse politie en het leger zijn zaterdagmorgen begonnen met de evacuatie van het dorp Kolontar, waar zo’n 800 mensen wonen. Er wordt gevreesd voor een tweede gifoverstroming. Maandag brak een reservoir met giftig slib van een aluminiumfabriek in Ajka, 160 kilometer ten westen van Boedapest. De giftige modderstroom kostte al aan zeven mensen het leven. Volgens de Hongaarse premier Viktor Orban vertoont de noordelijke muur van het reservoir steeds grotere scheuren en is het ’zeer waarschijnlijk’ dat de hele muur in elkaar stort. Orban noemde de situatie ’dramatisch’. Er is vooralsnog geen nieuw slib gelekt.

Een ander reservoir zou nu op instorten staan als gevolg van een scheur in de dijk. 'We zijn om zes uur vanmorgen (plaatselijke tijd, nvdr) begonnen met de evacuatie van Kolontar, nadat we een verzwakking in de dijk van reservoir tien vastgesteld hebben', legt de chef van het rampenteam Tibor Bobson uit. Als het nodig is zullen we ook het naburige dorp Devecser evacueren worden.

De Hongaarse premier Viktor Orban ging zaterdag opnieuw ter plaatse, samen met de minister van Defensie, de politietop en het rampenteam.

Op Nu.nl was gisteren het onderstaande te lezen...

BOEDAPEST - De Hongaarse premier Viktor Orban acht het zeer waarschijnlijk dat de verzwakte dam bij een reservoir met giftig slib van een aluminiumfabriek instort. Orban zei dat zaterdag op een persconferentie. Uit voorzorg is het dorp Kolontár, dat in de buurt ligt van het aangetaste reservoir met giftig slib, ontruimd. Circa achthonderd dorpelingen zijn per bus overgebracht naar de stad Ajka. Volgens het Hongaarse hoofd rampenbestrijding, Tibor Dobson, moeten mogelijk ook de inwoners van het dorp Devecser worden geëvacueerd.
Orban zei op een persconferentie in Ajka dat door een nieuwe dambreuk 500.000 kubieke meter slib uit het reservoir kan stromen. Die substantie is volgens hem dikker dan de 1 miljoen kubieke meter slib die tot dusver is weggestroomd. De Hongaarse premier Viktor Orban is zaterdagmorgen in Kolontár aangekomen om poolshoogte te nemen.

Ten zuidwesten van de hoofdstad Boedapest brak maandag een dam rondom een slibreservoir van een aluminiumfabriek. Daardoor werden honderden huizen bedolven onder giftige modder, een bijproduct van de aluminiumproductie. Zeven mensen kwamen om het leven en zeker 120 mensen raakten gewond.

Inmiddels is zeker 1,1 miljoen kubieke meter slib uit het reservoir gestroomd. De Hongaarse minister van Binnenlandse Zaken, Sandor Pinter, zei vrijdag vanuit de hoofdstad Boedapest dat er geen sprake zal zijn van een biologische of milieuramp. Volgens Greenpeace is uit onderzoek echter gebleken dat het gifslib gevaarlijk hoge concentraties arseen en kwik bevat die schade kunnen veroorzaken aan het zenuwstelsel. In een kanaaltje bij Kolontár mat het Hongaarse Balint-laboratorium een hoeveelheid arseen die 25 keer hoger is dan de voor drinkwater toegestane waarde.

Vlaanderen stuurt zes deskundigen op het gebied van bodemsanering en waterzuivering naar Hongarije om te helpen bij de bestrijding van de gevolgen van de milieuramp met giftig slib. Dat heeft de Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege, zaterdag gezegd. Het is de bedoeling dat de door Vlaanderen gestuurde deskundigen de schade in kaart helpen brengen. Ook gaan ze helpen bij het uitwerken van maatregelen voor bodemsanering, de waterzuivering en het herstel van de natuur.

Met andere woorden er is dus wel degelijk veel meer aan de hand dan ze ons in eerste instantie wilden doen laten geloven! Meer dan genoeg reden voor discussie en het bespreken van eventuele nieuwe nieuwsfeiten omtrent het gif in Hongarije...

1119 AD
lostaname
QFF Gold Member
QFF Gold Member

zo 10 okt 2010, 15:45

@plaatje: Mooi groen is niet lelijk!

Maar ik zal ff copy/pasen wat ik op niburu al had geschrijvert:

fearfearfearfearfearfearfearfearfearfear. Ik blijf het vermoeden hebben dat ze het expres hebben laten gebeuren. Ik vind het echt erg voor die mensen daar, maar kan niets anders doen omdat ik hier ben en niet daar.
baphomet
Administrator
Administrator

zo 10 okt 2010, 15:57

zou zo maar eens kunnen, zou ook een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn...

Net als met dat vliegtuig gister...
1119 AD
Plaats reactie

Terug naar “Overig Nieuws”