Noorderlicht Alert Nederland!

Alles puur natuur nier ;-)
Melkor
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 16 feb 2011, 17:42

de Televaag weet het weer mooi te presenteren: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9035 ... Tom__.html

Zonnevlam verstoort TomTom

AMSTERDAM - Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer.

Die waarschuwing geeft de Belgische Sterrenwacht. Afgelopen maandagnacht gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een nieuwe 11-jarige zonnecyclus inluidt. "Mogelijk krijgen we vanaf morgen te maken met een geo-magnetische storm", zegt een woordvoerder tegen Het Laatste Nieuws.

Zo'n uitbarsting, een flare, verstoort satellieten en mogelijk radio-communicatie. De TomTom zal ook foute aanwijzingen geven, al zal dat volgens de Belgen beperkt blijven tot een miswijzing van zo'n 10 meter.

In 1989 zaten na een dergelijke uitbarsting 9 miljoen Canadezen 11 uur zonder stroom.

WE GAAN DOOOOOOOD!!! (Copyright: DDWW )
Melkor
QFF Gold Member
QFF Gold Member

wo 16 feb 2011, 17:48

En uiteraard nog het inleidende stuk op de frontpage van De Telegraaf punt en-el!

Morgen mogelijk chaos door enorme zonnevlam

Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer. Maandag gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een 11-jarige zonnecyclus inluidt.
combi
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 18:02

En ik vannacht al wakker blijven tot een uur of 3 helaas alles bewolkt niks te zien dus.

nou ja maakt het uit WE GAAN DOOOOOOOD!!! (Copyright: DDWW )
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 18:20

thanks dromen.

ik ga weer kijken
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 18:22

[quote name="Melkor"]En uiteraard nog het inleidende stuk op de frontpage van De Telegraaf punt en-el!

Morgen mogelijk chaos door enorme zonnevlam

Een extreem grote "zonnevlam" verstoort vanaf morgen GPS-signaal, gsm en vliegverkeer. Maandag gaf de zon een grote wolk van elektrisch geladen deeltjes af die een 11-jarige zonnecyclus inluidt.[/quote]
Nah, die GPS blijft wel draaien hoor.

Vraag: Is er in de geschiedenis van de mens (tijdens het ruimtevaart tijdperk tot en met nu) bekend dat zonnevlammen al eens schade hebben aangebracht??? Zijn er ooit satelieten uitgevallen en telefoonverkeer verstoord??
Toxopeus
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 18:54

Jazeker, in 1989 vielen er in Vanada en Noor-Amerika elektriciteitscentrales uit door toedoen van zonnevlammen. Ook het radioverkeer was totaal ontregelt: men kon hierin Nederland de Amerikaanse politiezenders horen.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
nova
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 19:11

Ook ergens rond het eind van 1800 of begin 1900, geluk was toendertijd dat mensen nog niet zo afhankelijk waren van elektronica. Dit gebeurde niet pas na de 1e ruimtevaart maar toch.

Gevonden:

On September 1–2, 1859, the largest recorded geomagnetic storm occurred. Aurorae were seen around the world, most notably over the Caribbean; also noteworthy were those over the Rocky Mountains that were so bright that their glow awoke gold miners, who began preparing breakfast because they thought it was morning.[3]

Telegraph systems all over Europe and North America failed in some cases even shocking telegraph operators.[4] Telegraph pylons threw sparks and telegraph paper spontaneously caught fire.[5] Some telegraph systems appeared to continue to send and receive messages despite having been disconnected from their power supplies.[6]

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859
Dromen
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 19:54

[quote name="Melkor"]
WE GAAN DOOOOOOOD!!! (Copyright: DDWW )[/quote]

[quote name="Combi"]nou ja maakt het uit WE GAAN DOOOOOOOD!!! (Copyright: DDWW )[/quote]

:lachjedood: :lol: :whuhaha:
Dromen
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 19:55

@ Nova en Toxopeus;

THANKS! Erg interessant, dit wist ik overigens ook niet. In ieder geval zou de zon dan nu echt op gang komen?! Volgens de berekeningen was het hoogtepunt namelijk dit jaar verwacht, maar dat zal nu wel 2/3 jaar opschuiven.
Dromen
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 20:47

Dit is ook wel leuk trouwens:
http://twitter.com/poollichtnl

http://twitter.com/NoorderlichtNL

http://twitter.com/poollicht

En ik die gewoon dat ONZE DDWW ff geretweeted heeft!!!1!1!11

:lol:
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

wo 16 feb 2011, 22:19

Ik zal wederom de camera op statief zetten. Hier krijgen we te maken met wat wisselende bewolking. Ook is de maan erg helder, die staat echter in het westen.

Eerst vanavond naar een 'bolle bozen gala', want we zijn genomineerd.... :-)

Laters!
pilgrim
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 16 feb 2011, 23:14

[quote name="Toxopeus"]Jazeker, in 1989 vielen er in Vanada en Noor-Amerika elektriciteitscentrales uit door toedoen van zonnevlammen. Ook het radioverkeer was totaal ontregelt: men kon hierin Nederland de Amerikaanse politiezenders horen.[/quote]

leuk om te weten ja.....maar hoevaak hebben onze amerikaanse vrinden al niet dingen uitgelegd waarvan achteraf bleek dat dat niet helemaal waar was?

bijv dat er misschien wel extra zonneactiviteit was en ze dachten dat dat een mooi moment was om hun eigen experimentjes uit te voeren?

dus effe wat techniek uit testen en dan doodleuk verklaren dat het aan de zon lag?

Het grappige is dat OOK OP DIT FORUM heel veel gekleurd word gekeken naar berichtgeving. ad hominem.......als die het zegt dan zal het wel waar zijn maar als die het zegt niet....

Ik berust me er al een tijdje in dat ik gewoon vaak niet weet wat "waarheid" is.
sterker nogh...bestaat waarheid uberhaupt?

Lijkt mij eerder beeinvloed door tijdsgeest en subjectie.

maar goed on topic

ik hoop echt dat ik vanavond een sliertje noorderlicht mee mag pikken. al acht ik de kans klein
revadakarba11

wo 16 feb 2011, 23:29

[quote name="Toxopeus"]. Ook het radioverkeer was totaal ontregelt: men kon hierin Nederland de Amerikaanse politiezenders horen.[/quote]

WOOOOT :dans:
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

do 17 feb 2011, 00:09

[quote name="dingo"]
Ik berust me er al een tijdje in dat ik gewoon vaak niet weet wat "waarheid" is.
sterker nogh...bestaat waarheid uberhaupt?

Lijkt mij eerder beeinvloed door tijdsgeest en subjectie.
[/quote]

It's all in the eye of the beholder :stikkie:

Ik zal vanaaf eens een blik omhoog werpen. Het lijkt me erg gaaf om een keer in het echie te zien.
nosce te ipsum
Dromen
Administrator
Administrator

do 17 feb 2011, 00:14

[quote name="Vortex"]Ik zal vanaaf eens een blik omhoog werpen. Het lijkt me erg gaaf om een keer in het echie te zien.[/quote]

Heb je dakraam boven je bed?!

Flauw, zoooo flauwww :lachjedood:
Plaats reactie

Terug naar “Natuur”