2013 - Adjiedj Bakas

Alles over spirituele zaken tref je hier aan.
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

di 29 jan 2013, 11:16

Een kleine 8 jaar geleden heb ik Adjiedj Bakas mogen ontmoeten tijdens een internationaal congres voor Intensive Care Verpleegkundingen.
Adjiedj Bakas hield een boeiende-, inspirerende-, en een vooral wakkermakende presentatie over de huidige tijd-, de herhalende geschiedenis-, trenden én een blik in de toekomst.

Destijds heb ik zijn boek "Megatrends Nederland" vrijwel in één uitgelezen en nog steeds blader ik het van tijd tot tijd eventjes door.

Wie is deze man ?
Adjiedj Bakas werd in 1963 geboren in Paramaribo.

Adjiedj Bakas is directeur van 'Dexter BV', een bureau dat zich vooral bezig houdt met toekomstverkenningen en communicatievraagstukken.

Adjiedj legt een bijzondere belangstelling aan de dag voor diversiteit en bevolkingsvraagstukken. Kennis van de verschillen, maar vooral ook de overeenkomsten tussen mensen van verschillende culturen is een belangrijk thema voor Adjiedj. Daarbij koppelt hij visies op de toekomst aan een buitengewoon praktische instelling en probeert zo bij te dragen aan de vormgeving van het ‘nieuwe Nederland’.

Als trendwatcher observeert en interpreteert Adjiedj ontwikkelingen in binnen- en buitenland en adviseert hij bedrijfsleven en overheid. Adjiedj is co-auteur van een twintigtal boeken over bovenstaande thematiek. Zo schreef hij 'Nieuw Nederland' (2004), 'Women at Work' (2002) en 'Polderpalet' (2000).

Maart 2005 verscheen de bestseller 'Megatrends Nederland'. Adjiedj  beschrijft in dit boek zeven megatrends die van belang zijn voor Nederland: - van natiestaat naar nieuwe tribalisering, - ontwikkelingen in technologie, - spiritualiteit en milieu, - religie is terug, - watermanagement wordt belangrijker, - het einde van de verzorgingsstaat, - van corporatieve democratie naar aandeelhoudersdemocratie, - van het Argentiniëmodel naar het nieuw VOC-model, en tenslotte - van calvinisme naar Aziatisering, islamisering en deseksualisering.

Adjiedj is recent veel in de publiciteit geweest en zijn ideeën voor megatrends genereerden veel media aandacht, onder andere in het NRC Handelsblad, Barend en Van Dorp en Nova. Ook heeft Adjiedj zich opgewerkt tot informeel adviseur van minister Rita Verdonk van Integratie en is vertrouwd met de politieke en economische top van Nederland.

Adjiedj's lijfspreuk is: 'Verschillen kennen, overeenkomsten zoeken'.

Op 13 mei 2011 verscheen zijn boek 'De Toekomst van Gezondheid' bij Scriptum. In dit tegendraadse boek rekent Adjiedj af met de somberheid over zorg. In Singapore is de zorg 3 keer goedkoper dan hier, dat kan hier dus ook. Hij brengt tien megatrends in kaart en komt met een agenda voor de toekomst van gezondheid en de zorgsector.

Een interessant persoon dus, met interessante observaties en visies. Wat ik érg bijzonder vind is, dat hij het woord "Intuïtie" centraal zet. Terwijl 98% van de bevolking dit woord maar "zweverige hokus spokus" vinden.

Wat Adjiedj Bakas allemaal presenteert ziet er gelikt uit en lijkt het "slechts" alleen maar tengoede te komen voor een elitaire orde. Maar als je goed naar hem luistert prik je daar doorheen en haal je eruit wat voor jou van toepassing kan zijn. Want wie bepaald nou werkelijk of je nu wél of niet "elitair" bent? Doet dat er wat aan toe? .... wees dus jezelf !

Adjiedj Bakas zegt ook héél veel dingen die hier regelmatig op QFF zijn-, én worden besproken:
"Kennis";
"Lezen";
"Ken uw geschiedenis";
"Wees creatief";
"Zoek elkaar op";
"Maak contacten";
"Luister naar je innerlijke stem"......

En zo gaat het rijtje door, voor velen is dit rijtje herkenbaar. Maar tevens ook zo herkenbaar, omdat het items zijn die immers in onze moderne samenleving lijken te verdwijnen.

Eigenlijk ben ik érg benieuwd wat Adjiedj Bakas van een open forum zoals QFF zou vinden?

Hoe dan ook. Het zijn interessante tijden en terwijl wij hier zo af en toe zitten te morren over wat nou wel goed is en niet goed is, OWO of NWO-, ontwikkelen er zich gewoon ondertussen 24/7 in Singapore en andere Aziatische landen dingen die menig Science Fiction schrijver doen kwijlen. Een gros van de hedendaagse ontwikkelingen is géén fictie meer. Of het nu op spiritueel-, of op industrieel niveau plaatsvindt, we zullen tijdens de actuele toekomst vele ontwikkelingen met open ogen tegemoed zien komen. Enjoy The Ride ;-)

"...Alleen bij tegenwind, vliegt de vlieger omhoog !!!..."

Kortom, leuk kijkwerk en prik er door heen ;-)

7bgchViaxLw " frameborder="0" allowfullscreen>

N8usH0AioHY" frameborder="0" allowfullscreen>

AJg2DnrF1UI " frameborder="0" allowfullscreen>

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet, NoMore
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 jan 2013, 12:02

Mooi stuk Dolle! Ik ga hier zeker later nog even op terugkomen!
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Het Dolle Eland
blackbox
Administrator
Administrator

di 29 jan 2013, 21:38

illuminati of my own reality
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Het Dolle Eland
ninti
Administrator
Administrator

di 29 jan 2013, 22:05

deze uitzending van Tegenlicht gisteravond leek me wel aan te sluiten bij dit topic ;-)

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... markt.html
"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those
who think they've found it."
Sir Terry Pratchett
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, Het Dolle Eland
baphomet
Administrator
Administrator

wo 30 jan 2013, 00:54

[quote=""ninti" post=66938"]deze uitzending van Tegenlicht gisteravond leek me wel aan te sluiten bij dit topic ;-)

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... markt.html[/quote]

Dankje Ninti!
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Het Dolle Eland
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

wo 30 jan 2013, 10:29

Lichtpuntjes:
Optimistisch als altijd signaleert Bakas voor 2013 lichtpuntjes. Vooral voor slimme, innovatieve ondernemers liggen er in crisisjaren gouden kansen. Het Chinese woord voor crisis bestaat uit twee karakters: "crisis en kans".

Highlights uit het trendrapport 2013:
- Lage rente, hogere inflatie en daaraan gekoppeld de roep om meer loon
- Consumenten lossen steeds meer schulden af
- Meer pogingen om tot de Verenigde Staten van Europa te komen
- Opkomst ‘euronuchteren’, die Europa rationeel benaderen.
- Teenpreneurs worden stinkend rijk
- Nanny-apps houden ons bij de les in de supermarkt
- De Facebookificatie van de winkel zet door
- Gouden tijden voor Hack&Co
- Mode: ingetogen en toch opvallend
- We willen zeker weten dat wat we kopen echt ecologisch en duurzaam is
- In o.a.: Gers Pardoel, Kees van der Staaij, Eva Jinek
- Uit o.a: Mark Rutte, Barbie (van Oh Oh Cherso), Geert Wilders

Ow ja en ééntje helemaal speciaal voor QFF-lid Dromen....:

- In: Zichtbare ‘harde’ tepels - (operatief aangebracht!) :woohoo:

Crissis... welnee, één grote "leugen". Kom op! er zijn mogelijkheden genoeg!!!

Lees hier het complete Trendrapport 2013

Met een fijn achtergrondmuzaQje....:
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Dromen
Administrator
Administrator

wo 30 jan 2013, 11:15

Dolle, allereerst mijn complimenten! Dit is dus ook wat ik 'voel'...

Laatste tijd valt het mee, maar 'voorheen' ging het op QFF wel eens alleen maar over alles wat niet goed was in de maatschappij, etc. (ik snap dat ook wel en daar is ook niks mis mee) Terwijl ik juist andersom ben ingesteld.

[quote=""Het Dolle Eland" post=67047"]Lichtpuntjes:
Optimistisch als altijd signaleert Bakas voor 2013 lichtpuntjes. Vooral voor slimme, innovatieve ondernemers liggen er in crisisjaren gouden kansen. Het Chinese woord voor crisis bestaat uit twee karakters: "crisis en kans".

Highlights uit het trendrapport 2013:
- Lage rente, hogere inflatie en daaraan gekoppeld de roep om meer loon
- Consumenten lossen steeds meer schulden af
- Meer pogingen om tot de Verenigde Staten van Europa te komen
- Opkomst ‘euronuchteren’, die Europa rationeel benaderen.
- Teenpreneurs worden stinkend rijk
- Nanny-apps houden ons bij de les in de supermarkt
- Mode: ingetogen en toch opvallend
- We willen zeker weten dat wat we kopen echt ecologisch en duurzaam is

Ow ja en ééntje helemaal speciaal voor QFF-lid Dromen....:

- In: Zichtbare ‘harde’ tepels - (operatief aangebracht!) :woohoo:

Crissis... welnee, één grote "leugen". Kom op! er zijn mogelijkheden genoeg!!!
[/quote]

Verdomme Dolle, dit roep ik dus al maanden hier in mijn werkkring! Blij om te zien dat ik dus niet zo 'gek' ben, en dat mijn intuitie mij niet in de steek laat!

Ik ben het compleet met je eens (sorry, ik stop nu met adoreren :P ). Ja, er zijn veel mensen zonder werk, ja er is crisis. Maar ik blijf er bij dat 'we' in Nederland nog steeds erg goed voor mekaar hebben.

Het gras is altijd groener bij de buren, en daar komen steeds meer mensen, ook hier op QFF, achter ... Maar vergeet niet dat er ook gewoon een natuurlijke verschuiving van de markt is. Ik irriteer mij bijvoorbeeld wel aan kranten, die niks anders doen dan afgeven op het internet en 'nieuwe media'. Als voorbeeld noem ik maar even de Groninger Krant, [strike]ownee, laat ik dat maar niet doen ;-)[/strike], de Leeuwarder Courant: Een in- en in Linkse krant, totaal geen objectieve berichtgeving en een internet site die er niet uitziet.

Ga mee met de tijd!

Het zelfde geldt voor de bouw; Nederland is potvol gebouwd en het aantal inwoners neemt 'slechts' gestaag toe. Het heeft dus geen enkel nut om dit jaar een miljoenmiljard huizen te gaan bouwen.

Het is gewoon een verschuiving van de markt... Kijk gewoon eens om je heen, wat heeft toekomst? Ik denk gezondheid en techniek. In bepaalde technische sectoren (bijv. electro techniek) kun je zelfs in Friesland vandaag nog aan het werk met een MBO2/3 diploma. Er is zóveel werk in die sector. Maar ook in het buitenland, oostbloklanden, is werk voor Nederlanders (kennis economie).

Er is afgelopen jaar nog nooit zóveel op hypotheken afgelost... Think about that. Ik weet nog dat anno 2010 (na de crisis van 2008) de Rabobank, ook internationaal, zóveel geld had dat ze niet wisten waar ze er mee naar toe moesten.

Maar ook maatschappelijk veranderen er dingen. Het Marokannenprobleem is momenteel zo'n groot verhaal geworden, net als bijv. het geweld tegen hulpverleners, dat het wachten is tot dat het uit de hand zal lopen waarna het allemaal weer zal veranderen. Vergeet niet dat dit ook deels een 'generatie probleem' is, over een jaar of 10 is dit weer weg (volgende probleem ;-) ).

Nee, ik denk juist dat het 'sociale' weer terug gaat komen. Je ziet het al door social media, relschoppers worden virtueel gevierendeelt.

Toevallig had ik gister contact met iemand die een pandje te koop had, hij zal al 'het zijn slechte tijden in deze sector, maar je moet juist kijken wat de mogelijkheden zijn'!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Het Dolle Eland, ninti, NoMore
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

wo 30 jan 2013, 14:52

Daar houd ik nou van! Een snel antwoord en gewoon eerlijk. Verwacht ook niet anders, Adjiedj is een druk baasie ;-)

Beste "Dolle",

Ik heb je email gelezen en website bekeken. Erg leuk de aandacht die jullie aan Adjiedj en zijn inspirerende ideeën wijden!

Helaas is de agenda van Adjiedj momenteel overvol en moeten we je vraag afwijzen. Toch wens ik je veel succes....

Met vriendelijke groet,
Ralph Uittenbogaard

Trend Office BAKAS

Bedankt voor jullie bericht ;-)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, baphomet
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

do 31 jan 2013, 20:48

Filmpjes zijn interessant hoor...:
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 01 feb 2013, 01:32

Het is niet alleen Qommer en Qwel, je moet ook kunnen relativeren.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox
blackbox
Administrator
Administrator

vr 01 feb 2013, 01:42

Is dat niet het enige constante in dit Universum.......verandering?
illuminati of my own reality
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Toxopeus, #F#, NoMore
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 01 feb 2013, 01:44

[quote=""blackbox" post=67177"]Is dat niet het enige constante in dit Universum.......verandering?[/quote]

Eigenlijk wel...
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

za 02 feb 2013, 12:14

Dit is ook weer een interessante...:

Geupload op 27 feb 2012

Interview recorded before a Trendwatching Seminar with Mr. Adjiedj Bakas at The Dutch Embassy in Stockholm, Sweden.

"The renowned Dutch trendwatcher Adjiedj Bakas will lecture and discuss with our guests about the world megatrends which influence business and capitalism. "Innovation is when ideas have sex," says Bakas, whose work is praised by Dutch prime minister Mark Rutte, who says that he is "a very inspiring and out-of- the- box thinker"."

Maar Rutte begrijpt weinig van wat Adjiedj werkelijk zegt :P
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, abrakadaver
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

vr 31 mei 2013, 22:41

Trend watcher Adjiedj Bakas describes how we will start using new definitions of happiness, ideals and ethics in the future.

The power of the elite will be reduced according to Bakas. Western countries will have to adhere tot the values of upcoming economies like China, Brazil, India, Russia and the Middle East. And even the idea of democracy as the best form of gorvenment will be up to discussion
.

http://www.bakas.nl/product/towards-the ... rury-epub/
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

di 11 jun 2013, 20:40

"...I've got news for you: Don't believe the hype!..." (about the CO2-hype - page 262).

Quote from Adjiedj Bakas from his brand new book "The State of Tomorrow".

Adjiedj Bakas is The Rockstar of Trendwatchers. Buy now and it will open your eyes into a complete New World ;-)

http://www.bakas.nl/2013/05/24/sot/
Plaats reactie

Terug naar “Spiritualiteit”