Energiebedrijf en (R)overheid

Hier tref je van alles en nog wat aan dat elders (nog) geen goed plekje heeft kunnen vinden op het QFForum.
Plaats reactie
ddww

do 29 dec 2011, 18:45

Energiebedrijf en (R)overheid

Volgend jaar gaan de energieprijzen weer eens omhoog!
Mooie gelegenheid om eens nader naar de opbouw van de energieprijs te kijken, de prijs welke jij en ik betalen per Kwh elektra.

Wij betrekken de energie van Eneco.
Bij Eneco is de energieprijs per Kwh (kilowattuur) als volgt opgebouwd:

- transport en meterhuur 19% (netbeheerder)
- levering 26% (Eneco Retail)
- Energiebelasting en BTW 55% (overheid)

Ja, je leest het goed....de maandelijkse energierekening bestaat voor 55% uit BELASTING!

Nog iets:

Vroeger was er een behoorlijk verschil in prijs tussen hoog/laag tarief voor elektra, dat scheelde bijna de helft.
Tegenwoordig scheelt het bijna geen drol meer, in ons geval:

Dubbeltariefmeter (daluren 23:00 - 07:00)
Normaaltarief per kWh € 0,2280
Laagtarief per kWh € 0,2030

2,5 Eurocent dus....

Nu loont het wel om naar een andere aanbieder over te stappen op de totaalprijs, die stunten wel wat met de prijs per Kwh.
Maar per saldo blijft het deel belasting wat je betaald over je totale energierekening toch wel rond de 50% hangen!

Tja, waar blijven je centen nadat je al loonheffing/inkomstenbelasting hebt betaald?

Precies, bij de ( R )overheid!
NoMore
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 04 jan 2012, 15:10

Ik hoop dat ie het doet:

koewacht
Senior QFF-er
Senior QFF-er

wo 11 jan 2012, 00:16

Ondertussen in vlaanderen :(

Energieleveranciers dumpen 8.500 gezinnen

In één jaar zijn er in Vlaanderen 8.455 gezinnen gedumpt door hun energieleverancier. Reden: ze konden hun factuur voor gas of elektriciteit niet meer betalen. En dat geldt nu al voor 111.000 Vlamingen. Dat schrijven Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen.

De stijging is des te opvallender omdat 2011 het warmste jaar ooit was en we tot een vijfde minder energie hebben verbruikt. Toch is de energiefactuur in drie jaar tijd met 30 procent gestegen. Een stijging die voor veel Vlaamse gezinnen onhoudbaar blijkt. 'De cijfers zijn dramatisch', zegt Geert Marrin, van Samenlevingsopbouw Vlaanderen, een organisatie die zich met energie-armoede bezighoudt. 'De hele onderkant van de samenleving dreigt af te breken. Maar de energieleveranciers tonen weinig begrip.'

De stijging is ook minister van Energie Johan Vande Lanotte (SP.A) opgevallen. 'Ik ben mij heel erg bewust van het probleem. Waarom liggen onze energieprijzen zoveel hoger dan in onze buurlanden? Ik wil daar snel een antwoord op.' De minister heeft daarom een studie besteld bij energieregulator CREG en het Prijzenobservatorium.

Een energieleverancier kan een klant afsluiten als die een aantal keren niet betaalt. Een netbeheerder, zoals Eandis of Infrax, moet de gedumpte klanten dan voorzien van stroom en gas met een budgetmeter.

Bron ==> http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120105_004
#F#
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 05 feb 2012, 01:40

Woehahahaha... Door een stroomstoring in mijn wijk laatst, van 6 uur 'smiddags tot half 3 'snachts krijg ik een vergoeding in de categorie 8 tot 12 uur, van 55 euri.
Aangezien mijn energierekening 29 euri per maand is betekent dat dus bijna 2 maanden gratis stroom voor mij!
Zo werkt de wet dan af en toe toch in je voordeel, ten nadele van de energiemaatschappij! Woehoe!
Zo mag van mij de stroom best wat vaker uitvallen... B)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: abrakadaver
combi
Administrator
Administrator

ma 05 mar 2012, 22:02

Huishouden meer kwijt aan energie
Laatste update: 5 maart 2012 11:33
http://www.nu.nl/geldzaken/2755865/huis ... ergie.html

DEN HAAG - Een huishouden was vorige maand gemiddeld 156 euro kwijt aan gas en elektriciteit, 13 euro meer dan een jaar eerder.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De leveringskosten voor gas stegen met 9 euro. Dat hangt voor een deel af van de olieprijs, die in 2011 sterk is gestegen.

Doordat energie veelal vooraf wordt ingekocht, werkt dat pas in januari 2012 door in de tarieven. Ook de transportkosten en de energiebelasting stegen.

De energieprijzen zijn bijna 120 procent hoger dan 15 jaar geleden, terwijl de inflatie met 35 procent toenam.
combi
Administrator
Administrator

ma 14 mei 2012, 19:50

Energierekening zeker 160 euro hoger
Laatste update: 14 mei 2012 09:31
http://www.nu.nl/economie/2810004/energ ... hoger.html

AMSTERDAM - De jaarrekening voor gas en licht valt volgend jaar voor een gemiddeld huishouden minstens honderdzestig euro hoger uit.

De stijging van acht procent heeft verschillende oorzaken, schrijft het AD maandag op basis van een berekening van gaslicht.com.

Door een stijging van de gasprijzen met 7,6 procent is een gemiddeld gezin volgend jaar al ongeveer 75 euro meer kwijt. Daar komt bij dat de btw in oktober wordt verhoogd naar 21 procent, wat neerkomt op een stijging van 35 euro. Door een stijging van de kolenbelasting zou er nog eens 35 euro bij komen.

De rest van de stijging komt door een hogere energiebelasting, maar het is nog niet bekend met hoeveel procent die zal toenemen. Elk procentpunt meer zou neerkomen op achttien euro extra.

Zakelijk
Nog niet meegerekend is een stijging waar de Consumentenbond en de vereniging van zakelijke energiegebruikers VEMW vorige maand voor waarschuwden.

Om de nieuwe elektriciteitscentrales op de Maasvlakte en de Groningse Eemshaven aan te sluiten op het net zijn hoge investeringen nodig. Netbeheerder Tennet moet die doorrekenen. Die kosten zouden kunnen oplopen tot veertig euro per jaar per huishouden.

En gaslicht.com is natuurlijk wel gehaaid om dit soort verhalen in de media te brengen, veel mensen gaan dan checken op hun site en als zij dan vervolgens gelijk overstappen is het weer kassa voor gaslicht.com. Die krijgt een bonus van de energiemaatschappijen voor een nieuwe klant. Slim bedacht sensatieverhaal, want niemand weet eigenlijk de stijging van de gasprijs in 2013 omdat die gekoppeld is aan de olieprijs.
combi
Administrator
Administrator

vr 08 mar 2013, 13:19

Stijging van energiebelasting aankondiging :borg:

'Zorgkosten door kolencentrales 386 miljoen'
8 maart 2013 11:19
http://www.nu.nl/economie/3363066/zorgk ... ljoen.html

RIJSWIJK - Nederlandse kolencentrales veroorzaken indirect jaarlijks zo'n 386 miljoen euro aan gezondheidszorgkosten en inkomstenderving. Dat is de schatting van de Europese Health and Environment Alliance (HEAL) die vrijdag verscheen.

In ons land staan acht elektriciteitscentrales die geheel of gedeeltelijk op steenkolen draaien, de meest schadelijke brandstof voor mens en milieu. HEAL berekende voor elk land in de Europese Unie hoe vaak gezondheidsproblemen voorkwamen die geheel of grotendeels door kolencentrales veroorzaakt worden, zoals chronische longziekten en sommige hartaandoeningen. Op basis daarvan maakte de organisatie een kostenraming.

Volgens HEAL zijn alle kolencentrales in de EU verantwoordelijk voor jaarlijks in totaal 18.200 miskramen, 2,1 miljoen dagen medicijngebruik, 4,1 miljoen 'verloren' werkdagen waarin iemand afwezig is of minder actief is en 28,6 miljoen situaties met ademhalingsklachten. Dat zorgt voor een totale schadepost van maximaal 42,8 miljard euro per jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / Dump”