De gekaapte brieven.

Hier tref je van alles en nog wat aan dat elders (nog) geen goed plekje heeft kunnen vinden op het QFForum.
Plaats reactie
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

ma 08 okt 2012, 20:25

Beste medeQeFFers vandaag(8-10-2012) zag ik het volgende nieuwsbericht:
3000 gekaapte brieven uit 17e en 18e eeuw gepubliceerd
AMSTERDAM - Het Meertens Instituut in Amsterdam heeft maandag de website gekaaptebrieven.nl gelanceerd, waarop circa 3000 brieven uit de 17 en 18e eeuw te vinden zijn.

Het gaat om brieven die zijn geschreven door gewone Nederlanders. Ze bevonden zich op Nederlandse schepen die zijn gekaapt door de Engelsen. Nederland vocht destijds vier oorlogen uit met de Britten.
De stukken belandden vervolgens in Engelse archieven, waarin ze eeuwen later werden ontdekt. De brieven waren lastig leesbaar en zijn overgetikt door honderd vrijwilligers.
De gekaapte brieven leveren een schat aan gegeven voor onderzoekers en genealogen. De collectie bestaan voor ongeveer de helft uit zakelijke post die van en naar Nederlands-Indië en Suriname werd verscheept. Ook staan er veel verhalen in over het leven op de plantages en de slavernij.
Bezoekers van de site kunnen de brieven zelf doorzoeken.
Ik wil deze graag eens doorsnuffelen,misschien vind ik nog wat opzienbarends.
Maar waar zou ik het beste kunnen beginnen met zoeken,of hebben jullie suggesties vooor bepaalde onderwerpen??

Hieronder de link naar de site van het Meertens-instituut die de hele meuk publiceert(een van mijn favorite sites onderhand)

http://www.gekaaptebrieven.nl/tekst

En de directe linq om de brieven te doorzoeken:

http://www.gekaaptebrieven.nl/zoek

Er zijn hier vast meer die er in willen duiken, groetjes abrakadaver
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, 8lou1, FreeElectron
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 23 mar 2014, 01:29

Interessant Abra!

Ben je hier nog wel eens op doorgegaan?
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

zo 23 mar 2014, 02:55

Dit is inderdaad interessant, ik had hier nog nooit eerder van gehoord! Bedank Abra voor dit topic en bedankt FE voor de indirecte bump waarmee je dit weer even onder de aandacht weet te brengen!
baphomet
Administrator
Administrator

vr 16 jan 2015, 23:23

#podcast61
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / Dump”