Triptiek

Alle topics over symboliek, symbolen, getallen, letters, Wortel 2 en dergelijke zaken tref je hier aan.
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 19:52

Ja heus, U leest het goed. Vandaag wil ik even wat aandacht schenken aan iets waaraan op QFF in bijna 5 jaar tijd nog nooit specifiek aandacht is besteed. Ik wil namelijk graag wat aandacht schenken aan het begrip triptiek en de symboliek omtrent het begrip triptiek. Nu hoor ik enkelen denken: "Wat de neuk is triptiek nou weer?"

Daarover zal ik trachtten wat meer uit te leggen. Triptiek refereert in eerste instantie het allermeest naar een drieluik. Dus een schilderij bestaande uit drie delen. Maar die uitleg schiet meer dan te kort en doet dan ook geen eer aan het begrip triptiek. Om U daarvan een reëel beeld te schetsen, vraag ik toch echt een beetje meer tijd dan deze paar regels. Enfin, we gaan verder, meer over de triptiek of het begrip en de achterliggende gedachte.

Misschien moet ik eigenlijk gewoon nu eerst een afbeelding tonen van een van de meest bekende triptieken, zodat U mij zo dadelijk in het vervolg van mijn uitleg wat beter kunt volgen.

Afbeelding

Hierboven aanschouwt U Master of Frankfurt, Sagrada Familia con ángel músico, Santa Catalina de Alejandría, Santa Bárbara, 1510–1520, Museo del Prado, Madrid.

Een mooi voorbeeld om van de letterlijke triptiek naar de al ietwat meer figuurlijke vorm van de triptiek te gaan... Kijkt U even mee?

Afbeelding

Hier ziet U een versierd onderdeel dat deel uit maakt van een altaar in kerkelijke ambiance. Ik hoef denk ik niet erg veel uit te leggen om duidelijk te maken in hoeverre de eerste triptiek die U aanschouwde op de tweede lijkt. Maar om het nog iets meer figuurlijk duidelijk te maken, volgt hieronder een derde afbeelding en daarmee het volgende sprongetje naar de volgende traptrede in het proces van de uitleg omtrent het begrip triptiek.

Afbeelding

Wederom een altaar en wederom ziet U de triptiek terugkeren in de afbeelding. Echter wel weer iets minder duidelijk aanwezig dan in de eerste afbeelding bijvoorbeeld.

En nu gaan we nog een stapje verder...

Afbeelding

U ziet hier naast elkaar 3 verschillende bouw structuren waarin de triptiek terug te herkennen is. En daarmee is nu grotendeels wel duidelijk dat deze triptiek symboliek vanaf in ieder geval de middeleeuwen tot aan de tijd van vandaag niet weg te denken is van onze planeet. Overal komt ie voor en je hoeft echt niet heel erg veel moeite te doen om een triptiek war te nemen.

Maar hoe zat dit nu voor de middeleeuwen? Werd de triptiek toen ook al toegepast? Jazeker! En hoe! Helemaal als je nagaat dat het zelfs onafhankelijk van elkaar door diverse volkeren over de hele aardkloot heen en door de complete geschiedenis heen is toegepast!

Wat wil namelijk het geval? Aan de ene kant van de aardkloot waren het de Maya's en aan de andere kant van de aardkloot de Egyptenaren en weer ergens tussen beide locaties in op weer een andere plek waren het de volkeren die toen woonachtig waren in het land dat wij tegenwoordig Indonesië noemen, die op al die verschillende plekken en op soms compleet verschillende momenten in de geschiedenis de triptiek symboliek hebben toegepast.

Kijkt U maar even mee...

Afbeelding

Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden van nog veel meer volkeren die deze symboliek toepasten. Of dit nou was in hun bouwwerken of in de kleinere spullen die deze volkeren vervaardigden en achter hebben gelaten als sporen in de tijd.

Er is zelfs iemand die van deze triptiek-symboliek een hele theorie heeft ontwikkeld. Zijn naam is Richard Cassaro en er is over hem genoeg op internet te vinden. Hieronder een filmpje:





Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik me niet helemaal kan vinden in alles wat hij zegt, maar een aantal van de zaken die hij aanhaalt komen wel overeen met datgene wat ik net hierboven in deze openingspost van dit topic ook al aangaf.

Anyways, wat mij betreft kan het hieronder verder met alles dat te maken heeft met triptieken en de symboliek omtrent het begrip triptiek.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 19:59

The Triptych Temples of Atlantis

Unprecedented New Archaeological Evidence That a Highly Advanced “Lost Civilization” Flourished in a Remote Age Older Than Recorded Time

by Richard Cassaro

Did the world’s first cultures inherit the same high wisdom from the same more ancient but now-vanished Mother Culture?

Afbeelding

The ancient pyramid cultures all built these Triptych (Three-Door) Temples. Does this mean they shared the same religion?


Like the pyramids, the presence of these Triptych Temples worldwide throws enormous weight behind the “Atlantis” theory—the idea that civilization has much older roots than presently accepted by science; that there is a major forgotten episode in human history; that an advanced ancient culture once flourished but was destroyed in a cataclysm; and that history’s first known cultures were inheritors of its legacy.

There are two different versions of history.

We already know the mainstream version found in history books.

But there’s another, more mysterious hidden history that’s not so widely known.

This little-known history describes the world’s first cultures as having inherited vast knowledge and ability from an older, more sophisticated but now-vanished Mother Culture, a great kingdom named Atlantis, once home to an advanced and spiritually sophisticated people.

This hidden history was proposed and maintained by Victorian-era scholars and archaeologists in the 1800s, after they discovered a series of mysterious ancient cultural parallels worldwide:

Afbeelding

Afbeelding

Above: No records exist of any contact between these civilizations. How, then, can we explain parallels like pyramid construction, corbel arches, and mummification?


To the Victorians it seemed inconceivable that these similar societies could have evolved separately; it was more logical to think they all evolved from the same parent source—Atlantis.

The Atlantis model of history stood unchallenged for decades. But it was suddenly abandoned in the mid-20th century when a new wave of Western scholars declared that not enough evidence exists to support it.

Now, the discovery of these parallel Triptych Temples offers groundbreaking new evidence supporting the Atlantis theory.

These Triptych Temples have not only escaped the attention of modern scholars, but also the attention of the great Victorian-era scholars who studied ancient cultural correspondences:

Afbeelding

Why and how do all these temples exhibit the same parallel architecture, as if constructed by masons sharing a similar knowledge base? Do these Triptych temples indicate a shared religion inherited from the same Mother Culture?


In fact, the Triptych is the forgotten Universal Religion of Antiquity—the legacy of the much older Lost Civilization of Atlantis (see www.DeeperTruth.com).

This Universal Religion of the Triptych was contained and kept alive in what modern scholars call the ancient “Mystery Schools.” Held in the highest secrecy and reverence, the teachings of the Mystery Schools were said to contain the secrets of the universe and the keys to great and magical practices.

Members of the Mystery Schools were endowed with extraordinary insight and superhuman qualities and abilities. Forefathers of modern western thought—Homer, Pythagoras, Socrates, Plato, and Aristotle—were initiates of the Mysteries, who changed history with their philosophies and advanced knowledge.

With the dawn of Christianity came a period of great change. In a quest to gain authority over the masses, the Church began to root out all traces of the wisdom of the Mystery Schools. Even Plato’s famous Academy, which flourished for over 900 years from 387 BC until 529 AD, was closed down by Emperor Justinian, who claimed the Academy was Pagan. As a result, students of the Mystery Schools went into hiding. To safeguard the wisdom, they shrouded their ancient secrets in allegories and symbols and placed it all under the guardianship of various streams of “esoteric” societies, the members of which have included Galileo, Copernicus, Da Vinci, Kepler, Isaac Newton, and Napoleon.

The ancient knowledge waned a little more with each successive retelling, and as Christianity grew to empire status, the teachings began to die out. Ancient Triptych temples fell into ruin as did the wisdom they once preserved. It appeared that many, if not all, connections to the original source were severed or so diluted that the true Mysteries were about to become lost.

It was during this era that a powerful secret society called the Masonic Fraternity—the Freemasons—stepped onto the stage of history and began what would become their triumphant quest to keep the details of the Mystery School teachings alive, and pass the torch on to a new generation.

Commissioned by the Church to build Europe’s Gothic cathedrals, the Freemasons secretly encoded the Triptych’s wisdom into the facades of churches, castles, cathedrals, stone landmarks, reliefs, monuments, and statues, where it remains concealed today.

This partly explains why countless medieval Gothic cathedrals built by the Freemasons all share the same master blueprint—a mystifying “Cathedral Code” of sorts, which is yet to be discovered, analyzed, or explained by modern scholars:

Afbeelding

Above: Gothic cathedrals with Triptych entrances.


In fact, all the great Secret Societies (before they were taken over in modern times and co-opted for nefarious purposes, which many are being used for today) once shared the same Universal Religion of the Triptych; hence the universality of the Triptych entrance.

Afbeelding

Above: Secret Society headquarters with Triptych entrances.


Written In Stone takes you on a journey through history’s earliest and greatest civilizations to show you the presence of the Triptych—an undocumented and mysterious ancient cultural correspondence. The book highlights how different peoples in different times and places understood and practiced the same Universal Religion / Sacred Science which they all symbolized by the same Triptych three-door entry.

It also shows how history’s operative Freemasons fully understood the ancient legacy of the Triptych, and secretly incorporated its design into the entryways of churches, castles, cathedrals and other sacred structures.

This quest for lost wisdom will carry you across the Nile in Egypt, to the ancient lands of Persia and China, into remote regions of India and Southeast Asia, high up the Andes Mountains, and deep into Mesoamerica’s thick jungles to discover and decipher ancient architecture and gain true insight into the ruins of the world’s most magnificent ancient empires.

We’ll see how the Renaissance itself was nothing short of a “rebirth” of the Universal Religion / Sacred Science in Europe, and a rediscovery of ancient Triptych wisdom:


Afbeelding

Above: The real-life “Da Vinci Code” is the ancient Triptych behind Christ! Leonardo da Vinci encoded the Triptych and its esoteric meaning in The Last Supper, a fact still not recognized by scholars.


We’ll also see how the Masonic Fraternity is no longer a true repository of the Triptych / Universal Religion / Sacred Science wisdom, having lost its original purpose, but does still hold the lost wisdom in its symbolism, ceremony, and ritual.

As a result, few Freemasons and even fewer Westerners know of the existence of the Triptych / Sacred Science; it is an enlightening and empowering tradition that enables humans to excel and reach seemingly superhuman levels of accomplishment. It’s no coincidence that Freemasonry has included many famous and world-changing men, including Washington, Benjamin Franklin, Voltaire, and Mozart.

Join the Written In Stone newsletter and stay connected with videos, reports, web blogs, and updated information about the book.

Written In Stone has the makings of an intellectual revolution, but it tells us something more. As we recover the truth about prehistory, we will slowly become awakened to our own hidden potential—for its precepts are as applicable in our own lives today as they were in the lives of our ancestors thousands of years ago.
via:-> http://www.richardcassaro.com/research
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Toxopeus
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 20:01

Triptiek (schilderij)

Een triptiek of drieluik (van het Griekse triptychon met tri dat drie betekent en ptychē staat voor vouw) is een schilderij, meestal op houten panelen geschilderd, dat in drie delen is verdeeld, verbonden met scharnieren, zodat deze geopend of gesloten kunnen worden. Het rechter en linker zijpaneel zijn even breed, samen zijn ze net zo breed als het middenpaneel. Vaak zijn triptieken verfraaid met houtsnijwerk.

Zijn er meer dan drie delen, dan spreekt men van een polyptiek.

Triptieken waren vooral gebruikelijk in de Renaissance. Schilders als Hans Memling en Jeroen Bosch maakten ze. Triptieken worden vooral in altaarstukken in kerken toegepast. Soms werden op de achterpanelen grisailles en/of wapenschilden geschilderd.

De opdracht aan een schilder voor een triptiek werd gegeven door een of meer rijke opdrachtgevers. Deze werden dan zelf meestal op de zijpanelen van de triptiek vereeuwigd. Jaarlijks werden ook missen opgedragen om het zielenheil van deze schenkers te bevorderen.

Devotie

Tijdens het grootste deel van het kerkelijk jaar was de triptiek gesloten, mensen zagen de buitenpanelen. Zo zagen de zieken in het Hôtel-Dieu, een voormalig ziekenhuis voor de armen, in Beaune alle dagen de schenkers met hun patroonheilige op de polyptiek Het Laatste Oordeel van Rogier van der Weyden. Deze polyptiek telt 7 panelen. Op feestdagen werd het centrale paneel geopend voor de gewone mensen. Zo kunnen de parochianen van Sint-Baafskathedraal in Gent op feestdagen nog altijd gratis naar de polyptiek Het Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck gaan kijken.

Moderne toepassing van het drieluik in fotografie

Een drieluik wordt tegenwoordig ook gebruikt bij fotografie in de hedendaagse commerciële kunst. Deze moderne drieluiken kunnen bestaan uit drie afzonderlijke foto's of het kan een grote afbeelding zijn, die wordt verdeeld in drie delen. Deze delen worden vervolgens gedrukt op canvas en opgespannen op drie houten spieramen.
via:->> http://nl.wikipedia.org/wiki/Triptiek_%28schilderij%29
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 20:03

triptiek


triptiek zelfst.naamw. juridisch uit drie delen bestaand document Bron: WikiWoordenboek. SpellingCorrect gespeld: 'triptiek' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Deze woorden beginnen met triptiek: triptieken 10 defi...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/triptiek
triptiek


Schilderij dat bestaat uit drie delen.
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/triptiek
triptiek


drieluik
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/triptiek
triptiek


drieluik
Gevonden op http://anw.inl.nl/article/triptiek
Triptiek


Een altaarstuk of religieuze afbeelding, hetzij met beeldhouwwerk of beschilderd, met één middenpaneel en twee scharnierende vleugels. 8-53: Triptiek van Harbaville
Gevonden op http://www.verhoevenmarc.be/_Glossarium-MV.doc
Triptiek


(Gr. triptychos,'drievoud'), een schilderij in drie delen, meestal een altaarstuk dat bestaat uit een centraal paneel en twee buitenpanelen
Gevonden op http://www.kunstkennis.nl/kunstgeschied ... nities.htm
TRIPTIEK


1) Driedelig schilderij 2) Drieluik 3) Drieblad 4) Grensdocument voor auto`s 5) Reisbureau met drie vestigingen (crypt.) 6) Schilderij (3-delig) 7) Schilderij bestaande uit drie panelen 8) Schilderstuk bestaande uit drie luiken of panelen 9) Schilderstuk op drie panelen 10) Schilderstuk uit drie luiken of panelen 11) Schilderstuk 12) Uit drie delen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... TRIPTIEK/1
Triptiek


Gr. triptychos, drievoud, drieluik, naam van een schilderstuk of reliëf met twee draaibare luiken ter zijde, die het middenstuk in gesloten toestand bedekken. Kwam aan het einde van de middeleeuwen algemeen in gebruik als altaarretabel.
Gevonden op http://www.stedentipsvoortrips.nl/glossarium/termen.htm
triptiek


Drieluik, beschilderd met een religieuze voorstelling, bestaande uit een middenstuk en twee zijvleugels, die zowel van binnen als van buiten zijn beschilderd. Die buitenkanten zijn vaak beschilderd in alleen maar grijze of bruine tinten (grisailles ). Al naar gelang de kerkelijke feestdag staan de luiken open of dicht.
Gevonden op http://www.cultureelwoordenboek.nl/index.php?lem=4324
Triptiek


[schilderij] - Een triptiek of drieluik (van het Griekse triptychon met tri dat drie betekent en ptychē staat voor vouw) is een schilderij, meestal op houten panelen geschilderd, dat in drie delen is verdeeld, verbonden met scharnieren, zodat deze geopend of gesloten kunnen worden. Het rechter en linker zijpaneel zijn even
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Triptiek_(schilderij)
Triptiek


[Toebosch] - Triptiek, op. 118 is een compositie voor fanfareorkest van de Nederlandse componist en organist Louis Toebosch. == Geschiedenis == Het werk werd in opdracht van de gemeente Kerkrade gecomponeerd met het oog op het Wereld Muziek Concours (WMC) in 1981. De compositie werd tijdens dit WMC verplicht gesteld voor de
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Triptiek_(Toebosch)
triptiek


drieluik (toon de herkomst via de etymologiebank)
Gevonden op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/triptiek
via:-> http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... TRIPTIEK/1
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 20:05

Triptychon

Als Triptychon (Plural: Triptychen, Triptycha; von altgriechisch tríptychos „dreifach gefaltet, aus drei Lagen bestehend“) werden dreigeteilte Gemälde oder dreiteilige Relieftafeln bezeichnet, die oft mit Scharnieren zum Aufklappen verbunden sind und sich insbesondere als Andachts- oder Altarbild finden. Triptychen bestehen aus einer Mitteltafel und zwei meist schmaleren Flügeln, manchmal ergänzt durch einen Sockel (Predella) unter dem Mittelteil. Ein Triptychon mit christlichen Motiven und mit beweglichen Seitenteilen zum Verschließen des Mittelteils ist eine mögliche Form eines Flügelaltars.

Größe und Verwendungszweck

Die Größe eines Triptychons hängt stark von seiner Verwendung ab. Diese reicht von sehr kleinen Triptychen für die Mitnahme auf Reisen, beispielsweise dem Dresdner Marienaltar von Jan van Eyck, über mittelformatige Tafeln wie dem Johannesaltar eines Rogier van der Weyden, die sich dann in kleinen Kapellen oder privaten Andachtsräumen befinden, bis hin zu großen Altären, die prominent in der Apsis einer Kirche stehen, z. B. der Marienaltar von Conrad von Soest.

Bei den als Altären verwendeten Triptychen kann man eine Alltagsseite (geschlossener Zustand) und Feiertagsseite (geöffnet) unterscheiden. Die Außenseiten sind meist schlicht gehalten, oftmals mit einer sehr reduzierten Farbpalette bis hin zu reinem Grisaille. Im Gegensatz dazu stehen die aufwendigen, farbenprächtigen, in der Gotik auch mit Goldgrund, gemalten Innenseiten. Bei den Reisetriptychen haben die Außenseiten eine Schutzfunktion und sind deshalb auch einfacher gehalten.

Inhalte und Motive

Die Dreiteilung erlaubt eine Betonung von bestimmten Figuren oder Handlungen auf der Mitteltafel – in der christlichen Malerei beispielsweise Szenen mit Jesus oder einer Madonna. Auf den Flügeln sind dann Nebenfiguren wie die Stifter oder andere mehr lokal wichtige Heilige oder Geistliche abgebildet. Weiterhin kann auch die zentral dargestellte Handlung mit vorausgehenden und nachfolgenden Szenen verknüpft und begleitet werden. Die Leserichtung des Triptychons ist dabei meistens von links nach rechts. Auch lassen sich weit auseinander liegende Geschehnisse miteinander verbinden: Das Triptychon Der Heuwagen von Hieronymus Bosch spannt den Bogen vom Paradies über die Welt bis zur Hölle. Beim Jüngsten Gericht von Hans Memling werden die Erlösten auf der linken Tafel und die Verdammten auf der rechten gezeigt.

Moderne Triptychen

Das Triptychon findet sich auch in der Kunst des späten 19. und 20. Jahrhunderts – so das Aino-Triptychon des finnischen „Brücke“-Künstlers Akseli Gallén-Kallela, sowie in der Gegenwart. Auf deutschsprachiger Seite sind hier insbesondere Otto Dix, Max Beckmann und Oskar Kokoschka zu nennen. Dabei sind die Themen nicht mehr auf das Religiöse fixiert: Bei Dix ist es der Erste Weltkrieg und seine Folgen; bei Beckmann und Kokoschka werden mythologische Geschichten und auch künstlerische Zitate von Alten Meistern neu zusammengesetzt. Auch Guernica von Pablo Picasso und Barnett Newmans Serie Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue können als Triptychen und eine Auseinandersetzung mit ihnen angesehen werden. Ein weiterer Künstler, der Bilder als Triptychen anordnete, ist der englische Maler Francis Bacon.

Daneben entstehen aber auch heute noch Triptychen mit religiöser Thematik, bisweilen auch ungegenständliche Gemälde wie Gary Stephans (*1942) 1984 entstandene Trinität.
via:-> http://de.wikipedia.org/wiki/Triptychon
Gebruikersavatar
Toxopeus
Administrator
Administrator
Berichten: 4225
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 19:53

wo 21 jan 2015, 23:21

Afbeelding

Tuin der Lusten - Jeroen Bosch
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Omhoog
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:30

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:31

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:32

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:33

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:34

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:35

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:38

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

wo 21 jan 2015, 23:44

Canadees paspoort:

Afbeelding
Gebruikersavatar
baphomet
Administrator
Administrator
Berichten: 23147
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 16:08

do 22 jan 2015, 15:41

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Symbolen / Getallen / Symboliek / Etymology”