Damanhur...

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 15:35

Gisteren was het onze eigen QFF informant "Q." die me zonder dat hij het wist in een e-mail weer wees op iets dat ik nog niet zo lang geleden ook al eens onder de "spreekwoordelijke" loep had genomen. Damanhur, U weet wel, dat idyllische clubje van verlichte zielen dat onder leiding van hun leider en bedenker "Falco(n)" (echte naam: Oberto Airaudi) al sedert 1975 voornamelijk bezig is met "zichzelf zijn" voor gevorderden.

Helemaal vaag zijn ze natuurlijk ook weer niet, want ze hebben een heuse website en er bestaan natuurlijk ook de nodige "complotjes" over deze illustere club van mensen die daar zo hoog in het Noorden van de Italiaanse Alpen in de buurt van Turijn woonachtig zijn. Hun stelsel van gangen en tempels is naar zeggen het grootste ondergrondse stelsel van tempels ter wereld. De tempels en gangen zijn echt te versierd voor woorden als we kijken naar de aankleding en decoraties.

Wat het verhaal helemaal interessant maakt is de claim van deze club mensen dat ze een tijdmachine zouden bezitten waarmee je uiteraard (geheel in sekte style) alleen maar naakt kunt reizen. En ook de Mofrikaanse zangeres Nena (U weet wel die van die 99 ballonnen) is een graag geziene gast bij Damanhur.

Hier nog een mooi artikel over de tempel en de bouwstijlen...

In mijn ogen mooie stof voor een discussie... Knallen maar dus!
1119 AD
Geel kristal ster
Senior QFF-er
Senior QFF-er

ma 01 nov 2010, 16:21

Cool, ik heb nog gedacht een tripje te maken naar daar....

Maar vergis u niet ik heb daar elders nog een artikel van gelezen...maar...misschien is het nuttig dat ik die artikel hier eens plaats...ik heb die nog steken in de map van te doen reizen !!

Blijkbaar is het geen sekte, maar een degelijke samenleving die andere waarden, omgangsgewoontes hebben en nog eens hun eigen munteenheid hebben.
Lucy Schaaphok

ma 01 nov 2010, 16:25

Ik kom al jaren in Damanhur en organiseer ook samen met deze mensen reizen er naartoe en workshops in Nederland.
Damanhur is geen sekte en idyllisch ook niet. Ze willen op een andere manier leven om zo gelukkiger te zijn.
Wat betreft die tijdmachine. Het is een hele grote sferoself die je ondersteunt bij het tijdreizen. Maar om dit te kunnen doen heb je een training nodig zoals astronauten, veel voorbereiding. Wat betreft de naaktheid: je kunt wel kleding aan doen, maar dit komt niet mee.

Ik zou zeggen, ga zelf eens kijken en ervaren i.p.v. je idee te baseren op verhalen van anderen.

En je komt er heus wel weer weg, ze houden je er niet vast ;-)
Dromen
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 16:30

Wauw Lucy!

Nou vertel zou ik zeggen!
Lucy Schaaphok

ma 01 nov 2010, 18:23

Er valt zoveel over Damanhur te vertellen! Wat zou je willen weten?
Ik geef ook informatie-avonden over Damanhur incl. vertoning van de film. Zie www.spamhoeren.nl

Ook kun je de dvd bij mij spam-hoeren.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 18:46

[quote name="Lucy Schaaphok"]Er valt zoveel over Damanhur te vertellen! Wat zou je willen weten?
Ik geef ook informatie-avonden over Damanhur incl. vertoning van de film. Zie www.spamhoeren.nl

Ook kun je de dvd bij mij spam-hoeren.[/quote]

Sja, ik lees bijv. dat die 'Temples of Humankind' 7 hallen heeft. Dit is opzichzelf natuurlijk al een teken. En vooral de zevende 'De hal van de spiegels. Met 4 altaren; aarde, water, vuur en wind. De 4 elementen.

Volgens mij komt dit ook terug in het Satanisme ;-)

Ik was een aantal weken terug in het AlHambra, in Granada. Misschien wel eens van gehoord. Daar heb ik keurig het boekje gekocht en keurig de tourist uitgehangen. Alles slikken wat wordt verteld en niet te moeilijke vragen stellen :D

Hier staat bijv. foto van beroemd mozaiek:
Afbeelding

Sja, das allemaal leuk en aardig, maar hier zit dus echt een hele betekenis en kennis achter... Maar nee, er werd mij verteld dat dit gewoon Islamitische kunst is! Vast! :D
Lucy Schaaphok

ma 01 nov 2010, 18:52

Damanhur maakt gebruik van de oude rituelen, zoals die van de kelten. Ze hebben veel met Egypte.
Haha, satanisme? Nee, daar doet Damanhur niets mee.
Dromen
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 18:52

Ohw, nu vergeet ik mijn conclusie te vertellen :D

Mijn punt is, beste Lucy, dat ik (en de meeste hier) opzoek zijn naar de betekenis erachter. De globale informatie is allemaal leuk en aardig, maar wat is de intentie en betekenis ervan?! Ik sugereer niet dat jij die kennis niet hebt, hier zal ik niet over oordelen, maar ik krijg wel een beetje de indruk van het 'new-age'-concept. Je wordt er eigenlijk niks 'wijzer' van.

Bijv. tijdreizen;
index.php?option=com_content&view=artic ... 3#comments
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
Dromen
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 18:54

[quote name="Lucy Schaaphok"]Haha, satanisme? Nee, daar doet Damanhur niets mee.[/quote]

En waarom niet?! Volgens hebben ze erg veel overeenkomsten met het Satanisme hoor. Mag ik u vragen naar uw mening over het Satanisme?! Wat houd dit in?!
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 19:25

Wel opmerkelijk dat je er zo snel bij bent om een tegen-verhaal op te hangen. Houden de aanhangers van deze sekte in ieder land de boel in de gaten? Ik zag de naam van de door jouw "gespamhoerde" website ook al tijdens mijn onderzoek voorbij komen. Die website staat te boek als het adres dat de belangen behartigt van deze "organisatie"... Dus Lucy, verklaar je nader... Jullie hebben een Twitter alarm ingesteld en een google blogs alarm, en duiken boven op elke niet zo positieve publicatie?? Ik zou zeggen verklaar je nader...

Ik ga in de tussentijd even wat meer onderzoek naar jou en je website doen, oke?

:smokey:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 19:31

http://twitter.com/lucyschaaphok

* ziet dat U ook met verf kunt smijten *

:dans:
1119 AD
Lucy Schaaphok

ma 01 nov 2010, 19:33

De intentie er achter is te uitgebreid om hier te vermelden.
Misschien weet ik inderdaad te weinig van het satanisme, maar veel van wat Damanhur doet en bouwt heeft daar weinig mee te maken denk ik. Er staan 7 tempels op de site inderdaad, maar wellicht zijn er meer.
Lucy Schaaphok

ma 01 nov 2010, 19:35

[quote name="Baphomet"]Wel opmerkelijk dat je er zo snel bij bent om een tegen-verhaal op te hangen. Houden de aanhangers van deze sekte in ieder land de boel in de gaten?
:smokey:[/quote]

Ik sta los van Damanhur, ik behartig hun belangen niet in Nederland. Ik werk alleen met hen samen. Ben ook geen Damanhuriaan en wil ik ook niet zijn.
Ik heb inderdaad google alert ingeschakeld en dat is vanwege marketing redenen.
baphomet
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 19:36

1119 AD
Dromen
Administrator
Administrator

ma 01 nov 2010, 19:37

Comeee on Bapho, doe niet zo aanvallend en stop eens met dreigen.

Ze zegt nergens dat wij onzin verkopen, ze zegt alleen;
Ik zou zeggen, ga zelf eens kijken en ervaren i.p.v. je idee te baseren op verhalen van anderen.
En daar heeft ze voledig gelijk in.

En van mij mag ze die links best laten staan.

Laten we aub gewoon inhoudelijk een discussie voeren...
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”