Shadowlight

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

do 21 okt 2010, 23:33

door Andor op 06 maart 2010 20:24

NWO schreef:
Ik begrijp je reactie maar je voelt het al aankomen ik ben het oneens met je.

Het enige wat "in de mens zit" is datgene wat witlichtdoctrine hen afneemt. Zijn/haar instinctieve eigenschappen die een mens nodig heeft om een bevredigend en gelukkig leven te leiden. Fysiek, mentaal en spiritueel. Nogmaals, deze eigenschappen worden (in onze maatschappij) door die doctrines bestempeld als slecht, onheilig en weet ik meer.

Het is altijd het IK wat ons drijft in wat dan ook, Andor. zelfs jouw reactie op mijn post komt voort uit het IK. want JIJ wilt toch je zegje doen en dat is je goed recht en dat neem je omdat JIJ dat besloten hebt en zo JOUW standpunt kenbaar maakt! En zo hoort het ook. JIJ hebt dat net gedaan. :wink: (geen aanval!)
nu zeg je het toch zelf , nextwordl ,
...... waar jij het over hebt is het'lagere Ik ' ,en er is ook nog een Hogere Ik, dat is niet hetzelfde .

Wij dienen het hoger Ik ook te ontwikkelen, door middel van ons lagere Ik .
en dat wil zeggen, ...door het onderscheid tussen goed en kwaad te leren kennen, door ervaringen op te doen, dus s ....'goed en kwaad bestaan wel degelijk ! '
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

do 21 okt 2010, 23:34

door Andor op 06 maart 2010 20:25

Dingus schreef:
@ Andor Maar wat als er iets ""kwaads"" moet gebeuren om jezelf of een heel volk of een hele planeet van de ondergang te behoeden....
stel dat jij 10 mensen moet vermoorden om er 100 te redden?
is het dan kwaad wat jij doet? in de ogen van de 100 geredde zeker niet
en ondanks dat wat je hebt gedaan je zelf als kwaad bestempeld op dat moment, zullen mensen je roemen en eren omdat je ze gered hebt....en in de loop van de tijd zul je een afweging in jezelf gaan maken...heb ik het juiste gedaan...feitelijk ontkom je er niet aan dat je er toch 100 mensen mee heb gered, aan de andere kant schuldgevoel, je hebt er immers 10 vermoord...toch zul jij dan 1 van de weinige zijn die het als kwaad ervaart wat je gedaan hebt terwijl je de geschiedenisboeken in zou gaan als held omdat je zoveel mensen gered hebt.
klopt, het kan fout zijn van die 10 mensen te vermoorden, al red je er honderden ! :razz:
alleen het (hoger) Ik volgen telt . Je geweten !
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:27

door Dingus op 06 maart 2010 20:33

mypos schreef:
Goed en kwaad zit niet in ons. De lichtvonk/ziel zit in ons. Maar dat is niet goed noch slecht. Het is gewoon licht.

De meeste mensen beschouwen licht als goed en donker als kwaad maar dat is het etiketje dat wij (in deze duale wereld) er zelf op willen plakken.

Licht kan helemaal niet goed of slecht zijn. Want licht overstijgt alles. Alles bestaat uit licht.
gedeeltelijk mee eens...
licht is van nature neutraal..
maar er kan door (bewust of onbewust) de mens wel kwaad in het licht gezet worden, eender als in de duisternis..
en dit word denk ik wel bewust gedaan om verwarring te zaaien binnen de gelederen van licht en duisternis.
Nu is het zo; je omhelst of het licht...of de duisternis..welke je ook kiest, op het moment van keuze ontstaat er afsplitsing , of van het licht of van de duisternis die je afstoot
terwijl beide in mijn visie de eenheid zijn vanwaaruit je dient te leven om compleet je leven te kunnen leiden (maar alleen al dit lezend zullen veel mensen een negatieve associatie hebben met het woord duisternis)
De elite is erbij gebaat dat je de keuze maakt, het 1 of het ander...er is afsplitsing waar sluw gebruik/misbruik van word gemaakt...kan dit zelf nog niet heel goed onder woorden brengen, ga ik nog even op broeden..
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:29

door nextworldorder op 06 maart 2010 20:39

Dingus schreef:
Nu is het zo; je omhelst of het licht...of de duisternis..welke je ook kiest, op het moment van keuze ontstaat er afsplitsing , of van het licht of van de duisternis die je afstoot
Bijna,..... :wink:

Je kan wel degelijk beide doen zolang je er maar balans in houdt. Dat geldt voor alles.

Teveel van het "goede" is nooit goed!
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:30

door Dingus op 06 maart 2010 20:39

Andor schreef:
klopt, het kan fout zijn van die 10 mensen te vermoorden, al red je er honderden ! :razz:
alleen het (hoger) Ik volgen telt . Je geweten !
Maar hoe is dat geweten gevormd? door opvoeding . scholing, de maatschappij,cultuur...die je verteld wat goed of fout is...
dus je geweten is eigenlijk gevormd door externe bronnen.....lastig onderwerp :grin:
zou je uberhaupt een geweten hebben wanneer je in isolement op zou groeien, los van alle externe bronnen ? (niet mogelijk maar even hypothetisch)
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:31

door Dingus op 06 maart 2010 20:43

NWO schreef:
Bijna,..... :wink:

Je kan wel degelijk beide doen zolang je er maar balans in houdt. Dat geldt voor alles.

Teveel van het "goede" is nooit goed!
dat bedoelde ik er eigenlijk ook een beetje mee te zeggen, gaf het aan als voorbeeld hoe ""men"" er nu mee omgaat..denkend dat die keuze gemaakt moet worden terwijl je ze beiden kan omarmen , en idd , beiden met mate om de balans te behouden
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:34

door Mypos op 06 maart 2010 20:51

Dingus schreef:
Maar hoe is dat geweten gevormd? door opvoeding . scholing, de maatschappij,cultuur...die je verteld wat goed of fout is...
dus je geweten is eigenlijk gevormd door externe bronnen.....lastig onderwerp :grin:
zou je uberhaupt een geweten hebben wanneer je in isolement op zou groeien, los van alle externe bronnen ? (niet mogelijk maar even hypothetisch)
Nou kijk naar wolfkinderen bv. Kinderen die door wolven opgevoed worden. Die hebben volgens mij geen geweten hoor, die reageren puur instinctief. Dat soort mensen kunnen zich zich ook nooit meer "normaal" aanpassen aan onze maatschappij. Moet je nagaan wat een invloed externe bronnen dan hebben!
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:36

door nextworldorder op 06 maart 2010 20:51

Dingus schreef:
There are no external sources. Ze zitten allemaal in jezelf. En als mensen vinden dat er een externe bron is dan hebben ze er zelf voor gekozen.

Kijk, mensen hebben behoefte aan dogma en ritueel maar er is niet 1 "wet" die voorschrijft dat er sprake moet zijn van een externe godheid..Mensen zijn emotionele wezens en behept met iets wat we intelligentie noemen maar we worden gedreven door de wetten van de natuur. Die intelligentie en spirituele verlichting is een product daar van.

Waarom "moet" het lichamelijke gesplitst worden van het spirituele?
Daar zou ik wel eens antwoord op willen hebben of een boompje over op willen zetten
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:36

door Dingus op 06 maart 2010 20:52

point taken !
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:39

door Dingus op 06 maart 2010 20:54

Dingus schreef:
Zij hebben wel een interpretatie van""kwaad"" maar die wijkt volledig af van de onze in het voorbeeld van de bosjesmannen...volgens mij word er bedoeld; wat in de ene cultuur als kwaad word gezien word in een andere gezien als redding of overleving....
iedereen ziet het kwaad anders en dit verschil komt sterker naar voren als je verschillende culturen naast elkaar zet, in deze de bosjesmannen

de vraag in deze..wie bepaald wat kwaad is ?
wij als overheersende westerse cultuur ?
mypos schreef:
Klopt. En dus bestaat het niet. Het is een neutrale ervaring.
oke, snap je redenatie, maar wat als ik nu naar buiten loop en de eerste de beste voorbijganger helemaal in elkaar beuk, is dat dan een neutrale ervaring? het dient geen doel, ik red er niemand mee...puur uit frustratie.. is dat dan geen kwaad ?

gevaar als je het als een neutraal ding gaat zien dit ook als excuus gebruikt gaat worden....de grenzen van het ""toelaatbare"" blijven zich dan oprekken en zal uiteindelijk leiden tot anarchie
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:40

door Dingus op 06 maart 2010 21:02

NWO schreef:
There are no external sources. Ze zitten allemaal in jezelf. En als mensen vinden dat er een externe bron is dan hebben ze er zelf voor gekozen.

Kijk, mensen hebben behoefte aan dogma en ritueel maar er is niet 1 "wet" die voorschrijft dat er sprake moet zijn van een externe godheid..Mensen zijn emotionele wezens en behept met iets wat we intelligentie noemen maar we worden gedreven door de wetten van de natuur. Die intelligentie en spirituele verlichting is een product daar van.

Daar zou ik wel eens antwoord op willen hebben of een boompje over op willen zetten.
Dit is in eerste instantie een moeilijk te verteren gegeven, maar volgt wel de wetten van de logica, althans bij mij
en het lichamelijke behoeft van mij ook niet afgesplits te worden van het spirituele, ik zie zelf ook niet in waarom dit ""moet""
aan de andere kant creëren we zelf onze werkelijkheid..en daarbij creëren we ook de wetten in deze werkelijkheid.....afsplitsen moet niet maar mag...naar gelang welke kant je je eigen avontuur op wilt sturen..
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:42

door nextworldorder op 06 maart 2010 21:21

In my (not so) humble opinion.......

Afbeelding
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:44

door Dingus op 06 maart 2010 21:24

@nwo afsplitsen in die zin dat je pas denkt te kunnen ontwikkelen wanneer je al het aardse naast je neer legt..volledig in de geest leven zonder de aardse behoeftes te bevredigen....""boven"" als einddoel zien en beneden als minder zien, die nog in ontwikkeling zijn en vastzitten aan het aardse..
zo zie ik het niet, maar voor diegene die dit wel zo zien is dat hun keuze, en bepalend voor hoe hun toekomst eruit gaat zien...in die zin, afsplitsen mag, maar hoeft niet.....kom ik beetje duidelijk over zo, eerlijk zeggen anders probeer ik het gewoon nog een keer
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:46

door Mypos op 06 maart 2010 21:25

NWO schreef:

Daar zou ik wel eens antwoord op willen hebben of een boompje over op willen zette
Omdat je een ziel hebt en je hebt een lichaam. Dat zijn 2 verschillende lichamen. Het vleselijke lichaam gaat op een gegeven moment dood. De ziel gaat nooit dood want die bestaat uit licht.

Thats like my opinion dudes!
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:47

door Mypos op 06 maart 2010 21:27

Dingus schreef:
oke, snap je redenatie, maar wat als ik nu naar buiten loop en de eerste de beste voorbijganger helemaal in elkaar beuk, is dat dan een neutrale ervaring? het dient geen doel, ik red er niemand mee...puur uit frustratie.. is dat dan geen kwaad ?

gevaar als je het als een neutraal ding gaat zien dit ook als excuus gebruikt gaat worden....de grenzen van het ""toelaatbare"" blijven zich dan oprekken en zal uiteindelijk leiden tot anarchie
Het blijft een ervaring. Waar jij of die ander misschien iets van kan leren. Dat het slecht is, komt omdat dit bij ons wordt gezien als slecht. Als jij het in de boksring zou doen en je zou winnen, zou het opeens weer goed zijn! Dus het is allemaal heel betrekkelijk.

Ik zeg natuurlijk niet dat je nu de straat op moet gaan en iemand in elkaar moet gaan beuken. Even voor de duidelijkheid
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”