Shadowlight

Hier tref je alle topics aan die te maken hebben met gnostiek en religieuze aangelegenheden.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:49

door Dingus op 06 maart 2010 21:33
NWO schreef:
In my (not so) humble opinion.......
Afbeelding

I reject your reality and substitute it with my own 8)
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:51

door nextworldorder op 06 maart 2010 21:35

Dingus schreef:
afsplitsen in die zin dat je pas denkt te kunnen ontwikkelen wanneer je al het aardse naast je neer legt..volledig in de geest leven zonder de aardse behoeftes te bevredigen....""boven"" als einddoel zien en beneden als minder zien, die nog in ontwikkeling zijn en vastzitten aan het aardse..
zo zie ik het niet, maar voor diegene die dit wel zo zien is dat hun keuze, en bepalend voor hoe hun toekomst eruit gaat zien...in die zin, afsplitsen mag, maar hoeft niet.....kom ik beetje duidelijk over zo, eerlijk zeggen anders probeer ik het gewoon nog een keer
Bedankt voor je uitleg. Als ik dit afzet tegenover hoe ik tegen zaken aankijk kan ik alleen maar zeggen dat het er haaks op staat. Onacceptabel.

Onvoorstelbaar voor mij, maar als het werkt voor jou.......ik kan me geen enkel doel voorstellen in mijn leven die me het noodzakelijk zou kunnen maken dat ik zou moeten leven zonder mijn 'aardse behoeftes' te bevredigen (ik weet wat je er mee bedoelt).

Hoe kun je tegen jezelf zeggen:"Hee, hier is eten; ik ga niet eten".(als filosofisch voorbeeld)
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:58

door Dingus op 06 maart 2010 21:40

Nee nwo , je begrijpt me verkeerd...ik geef dat voorbeeld niet als afspiegeling van mezelf maar hoe men daar in het algemeen naar kijkt....en men mag er zo naar kijken, dat is hun keus, dat bedoel ik er mee te zeggen..
ik ben het ondanks de lichte verwarring in onze dialoog toch best wel met je eens moet ik zeggen
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 00:59

door nextworldorder op 06 maart 2010 21:43

Ah, okee...nee goed dat je het even rechttrekt! Ikke begrijp! 8)
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:00

door Dingus op 06 maart 2010 21:44
lang leve de duidelijkheid naar elkander ;-)

valt me toch een beetje tegen trouwens dat er niet meer mensen inhaken, topic word wel goed meegelezen maar door weinigen gereageerd..hint hint

denk dat veel mensen hier geen mening over durven geven...of bang zijn van hun geplaveide pad af te dwalen prikkel prikkel
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:02

door nextworldorder op 06 maart 2010 21:53

Dingus schreef:
lang leve de duidelijkheid naar elkander ;-)

valt me toch een beetje tegen trouwens dat er niet meer mensen inhaken, topic word wel goed meegelezen maar door weinigen gereageerd..hint hint
Ik heb wel een idee hoe dat komt.........en jij ook wel denk ik. ;-)

Maar dit topic is ook niet bedoelt als een schop tegen de schenen en ook niet als een provocatie.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:03

door Dingus op 06 maart 2010 22:02

ben ik absoluut met je eens...maar vind het jammer dat een hoop mensen de gevestigde visies niet even naast zich neer kunnen/willen leggen....om ook is bij een ander in zn keuken te kijken...verandering van spijs doet eten.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:04

door nextworldorder op 06 maart 2010 22:13

Als "gevestigde visies" serieus ingaan op dit soort materie dan bestaat de kans dat zijn/haar visie ineens iets leegs blijkt.

"The highest level of spiritual awakening is the realization of the flesh", heeft een wijs man ooit eens gezegd. Het is maar een zinnetje maar er zit een hele filosofie achter die gebaseerd is op het principe van "inschikkelijkheid in plaats van onthouding" .

Satan has been the best friend the Church ever had and kept it alive for all this time. (ook toe te passen op andere velden van menselijk leven).
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:05

door nextworldorder op 06 maart 2010 22:25
INTERMEZZO....
"The doctrine of equality!... But there exists no more poisonous poison: for it seems to be preached by justice itself, while it is the end of justice.... "Equality for equals, inequality for unequals" that would be the true voice of justice: and, what follows from it, "Never make equal what is unequal."

"Do you want to have an easy life? Then always stay with the herd and lose yourself in the herd."
FRIEDRICH NIETZSCHE
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:06

door Dingus op 06 maart 2010 22:26

""Als "gevestigde visies" serieus ingaan op dit soort materie dan bestaat de kans dat zijn/haar visie ineens iets leegs blijkt.""

En dat is iets wat ik serieus niet begrijp, ik heb ook een visie..maar die is constant onderhevig aan verandering..en dat vind ik prettig, dat is ontwikkelen..mijn waarheid staat niet vast, dat creeerd grenzen/beperkingen
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:07

door nextworldorder op 06 maart 2010 22:30

Ja maar jou visie is niet gebaseerd op verloochening of demonisering van jouw natuur, aard en verlangens. Je accepteert dat je ze hebt en doet er me wat je juist lijkt.

Jij denkt.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:17

door Dingus op 07 maart 2010 11:27

@ Andor
ik snap wat je bedoeld..maar hoe is dat geweten ontstaan?
ik denk niet dat dat iets is wat in de mens aanwezig is in beginsel...
het word gecreeerd door opvoeding, maatschappelijke standdaarden..gecultiveerd
hoe verklaar je anders de diversiteit qua opvattingen wereldwijd gezien vwb normen en waarden
als het in beginsel in de mens aanwezig zou zijn dan zou ieder mens op deze planeet de zelfde normen en waarden hanteren...wat wij als ""kwaad"" zouden zien zou dan bij eerder genoemde bosjesmannen ook als kwaad moeten worden ervaren...in die zin is het geweten dan toch gecultiveerd middels culturele opvattingen en heeft zn bestaansrecht te danken aan wat ""aangeleerd"" is.
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:20

door nextworldorder op 07 maart 2010 13:58

Liefde, haat en natuurlijke/persoonlijke selectie

Als we de witlichtreligies mogen geloven is 1 van de paden naar verlichting onvoorwaardelijke liefde voor je naaste. Iedere naaste, hoe ze je ook behandelen, wat ze ook met je doen........wend ze de andere wang toe.
Volkomen tegennatuurlijk en een voedingsbodem voor persoonlijke frustratie met alle gevolgen van dien voor die persoon.

De mens bezit inderdaad het vermogen lief te hebben, liefde te voelen, te geven en te krijgen. Diepe gemeende liefde voor een persoon is 1 van de belangrijkste emoties van de mens en zorgt primair voor de instandhouding van de soort.
Als mensen deze emotie "verdunnen" door ze te geven aan iedereen en alles om hem/haar heen dan verliest deze emotie zijn waarde en nut tegenover diegenen in de omgeving die het echt verdienen.
Door vele, vele factoren beslist een persoon zelf aan wie hij/zij deze liefde geeft.
"Heb een ieder lief" word gezien als de hoogste wet maar welke autoriteit heeft dat zo gemaakt. Op welk rationele principe is de Gospel van (universele/goddelijke) Liefde gebaseerd?
Waarom zou ik mijn dodelijke vijand niet haten; als ik van hem zou houden lever ik me dan niet over aan zijn genade?"
Begrijp me niet verkeerd ik ben niet iemand die iedere dag vol haat en verstoten van liefde en compassie door het leven gaat.
Maar ik houd mijn emoties en verlangens zuiver door ze dicht bij mezelf te houden en ikzelf beslis wat ik er mee doe.
Als iemand me met respect behandelt dan doe ik dat ook, iedereen doet dat. Maar als blijkt dat iemand me wil schaden, of vertrouwen heeft beschaamd dan zorg ik er wel voor dat die persoon dat geen tweede keer doet en zo blijf ik dan behouden voor verder gezeik van die persoon.

"Om een gezond, tevreden leven te kunnen lijden dient de mens met de natuur mee te werken, niet er tegen".

NWO
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:21

door Andor op 07 maart 2010 15:53

Dingus schreef:
ik snap wat je bedoeld..maar hoe is dat geweten ontstaan?
ik denk niet dat dat iets is wat in de mens aanwezig is in beginsel...
het word gecreeerd door opvoeding, maatschappelijke standdaarden..gecultiveerd
hoe verklaar je anders de diversiteit qua opvattingen wereldwijd gezien vwb normen en waarden
als het in beginsel in de mens aanwezig zou zijn dan zou ieder mens op deze planeet de zelfde normen en waarden hanteren...wat wij als ""kwaad"" zouden zien zou dan bij eerder genoemde bosjesmannen ook als kwaad moeten worden ervaren...in die zin is het geweten dan toch gecultiveerd middels culturele opvattingen en heeft zn bestaansrecht te danken aan wat ""aangeleerd"" is.
Een mens heeft toch wel alles in zich om tot een hoog bewustzijn te komen, met name het 'kosmische bewustzijn', ook de bewustzijnziel genoemd dat heden in volle ontwikkeling/beleefd dient te worden , nu we in de voetsporen van het aquariustijdperk staan .
De omgeving waarin zoiets gebeurt is uiteraard bepalend voor zijn gang . Een land waar constant troubles zijn zal dat heel moeilijk gaan .
Het geweten dat in het hart ligt , dat is denken met je hart en gevoel ipv met je brein (hersendenken of rationele verstandsdenken) ligt aan de basis van dat geweten . Door het teveel hersendenken schakel je het geweten uit .
Ethiek en moraal liggen niet buiten ons, en worden niet aangeleerd , maar moet je vinden binnenin ons, in ons eigen hart , door ook zo te leven en te gaan denken en handelen , dus voelen ,willen ,en denken , dat zijn de zieleeigenschappen die in elk mens zitten .Door met je hart te denken, kom je tot een vrij denken en nie topgelegd dmv allerhande dogma's religies , enz , en dn pas kan ee nmens beleven wat eigenlijk liefde betekent , en deze ook aan andere geven om hem bij te staan, want wie dit niet inziet zal ook zijn egen nog niet kennen . :love:
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 22 okt 2010, 01:24

door nova op 07 maart 2010 16:20

NWO schreef:
@Andor.
Zie hier wat ik in mijn opening bedoelde met externaliseren.Ook Ahriman is slechts een concept dat door de mens "in het leven is geroepen" om eigenschappen die hij/zij niet direct accepteert en daardoor buiten zich plaatst om het geen deel van zichzelf te laten uit maken en zodanig zichzelf weer in de spiegel kan aanschouwen.

Daar is op zich niets mis mee, als het maar in goede banen wordt geleid en daarmee bedoel ik weer dat de aard en natuur van de mens geen geweld word aan gedaan.
Right on...
No further conment..maybe later.

Edit: goed en kwaad bestaat door polarisatie...deze kracht/wet is overal in elke vorm van energie aanwezig...omdat wij mensen bewust zijn ervaren wij goed en kwaad...dieren kunnen dit bijv. niet maar wij kunnen wel zeggen dat dier doet iemand kwaad als het in ons oogpunt niet als goed bestempeld kan worden.

Dus in principe zijn wij het die er deze benamingen aan geven...eigenlijk als je het goed bekijkt is het een godsgeschenk wij zijn ons hiervan BEWUST, bewust van deze polarisatie dus hebben wij de mogelijkheid om goed te doen..of kwaad...wij kunnen onze eigen keuzes maken door ons ''groter'' bewustzijnde langs deze wet.

Als je het kwade slecht vind is het heel simpel, dan doe je gewoon goed...door die wet en ons bewustzijnde kunnen wij onderscheid maken en dus ook keuzes hierin maken...

Toen Adam en Eva goed van kwaad konden onderscheiden betekende dat niets minder dan dat zij bewust werden van deze werkende kracht om hun heen...dat zich in alle dingen manifisteerd.

Daarvoor handelde de mens meer instinctief...hun eigen ik bewustzijnde was nog niet ingedaald maar zij beschikte wel over een degelijke intelligentie, zij geloofden nog in goden die hen stuurde..zij zagen hun eigen ik niet als iets van henzelf maar als goden die hen instruëerde.
Hun keuzes en beslissingen werden daarop (op wat de goden vertelde) gebasseerd...de mensen in die tijd hadden koningen die zij als goden aangzagen en daaromheen werd de samenleving opgebouwd..de mens was meer een collectief, door de goden in hun hoofd op elkaar af te stemmen (door de jaren heen) werkten zij meer als 1 geheel..zij konden niet afzonderlijk via hun eigen ik beslissingen nemen want die hadden zij nog niet.

Vandaar de piramides die door 10 duizenden werkers werden gebouwd zij werden hierbij geleid door de goden en hun eigen god op aarde ..de farao.

Toen adam en eva ''geproeft'' hadden van de boom der kennis en onderscheid konden maken tussen goed en kwaad betekende dat zij zelf-bewust werden met een eigen ik-bewustzijnde..
Zij werden uit de tuin van eden gezet (metaforisch gezien) omdat zij zelfbewust werden ze werden bang omdat zij de dingen nu anders zagen, zij zagen bijv goed en kwaad om hun heen wat er altijd al was maar zij dit eerst niet konden waarnemen omdat zij daarvoor een instinctieve waarneming hadden.

Dat god hen had verlaten en verstoten is een metaforische uitbeelding van het feit dat de mens geen god meer in zijn gedachten nodig had die min of meer de beslissingen voor hem nam..de mens was in dat stadium nog bang voor alles om hen heen vandaar al die verhaaltjes..zij dachten letterlijk dat god/goden hen verlaten hadden..aan hun lot over hadden gelaten..dit zie je terug in vele verhalen van verschillende culturen/beschavingen.

De mens van toen had een deel van zijn geest die instructies gaf (goden) en 1 helft die luisterde naar deze instructies (mens)...(beetje hetzelfde idee dat zich voordoet bij schyzofrenen) toen de mens zelfbewust werd met een eigen ik...werd de stem van de goden ''vervangen'' door zijn eigen innerlijke stem...

Dat de mens nogsteeds god buiten zichzelf nodig heeft komt omdat de mens nogsteeds niet helemaal is losgeweekt...de mens vertrouwd zijn innerlijke stem nog niet helemaal en houd daarom nog vast aan het oude ''godsbeeld'' terwijl god in de mens zelf aanwezig is...daarom laten we ons nogsteeds leiden hierdoor, (goden, externe god, hogere wezens etc) verzinnen we verhaaltjes etc etc. mensen die wel weten hoe het zit maken hier gebruik en misbruik van..houden het in stand zodat wij ons nogsteeds laten leiden door concepten die helemaal niet meer nodig zijn in onze huidige stand van bewustzijn...deze concepten zijn vaak voortborduursels van oudere concepten maar dan in een nieuw jasje gestoken, soms zo aangepast in het voordeel van degene die ze hebben gevormd/omgevormd.

Als wij dit alles los kunnen laten..zullen wij een veel bewuster leven gaan leiden waarin wij ons laten leiden door onze ''goddelijke'' innerlijke stem...wij zullen vertrouwen in onszelf krijgen en betere keuzes maken (een betere afweging in onze keuzes maken) die berust zijn op innerlijke en daarmee ook uiterlijke/externe waarheid....wij zullen helemaal los van god zijn maar inplaats daarvan in contact komen te staan met de god die in ons allen leeft/aanwezig is.

Nova.
(mede, met dank aan corben)
Plaats reactie

Terug naar “Gnostiek / Religie”