Het CDA en hun laatste hobbel...

Politiek en oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en alles over politiek en oorlog kun je hier terugvinden.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

di 05 okt 2010, 13:11

Vanochtend weet Nu.nl ons het volgende te melden:

DEN HAAG - In het beraad van de CDA-fractie moet dinsdag de laatste hobbel worden weggenomen om de weg voor een minderheidskabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV, vrij te maken. Als de voltallige CDA-fractie instemt met het vorige week gesloten regeer- en gedoogakkoord kan VVD-leider Mark Rutte kort daarna benoemd worden tot formateur en kunnen de nieuwe ministers en staatssecretarissen worden aangezocht.

Maar zover is het nog niet. De CDA-fractieleden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan zien niets in samenwerking met de PVV.

Zij voelen zich bovendien gesteund door de 1274 CDA-leden die afgelopen zaterdag tijdens het partijcongres in Arnhem tegen stemden. Ferrier en Koppejan zien dat allebei als ''een substantiële minderheid''.

Een mogelijkheid is dat Ferrier en Koppejan zich vertegenwoordigers van deze groep blijven voelen in de fractie, maar zich uiteindelijk wel neerleggen bij de wens van een meerderheid. De steun van alle 21 CDA-fractieleden is noodzakelijk omdat VVD, PVV en CDA in de Tweede Kamer slechts kunnen rekenen op een nipte meerderheid van 76 zetels.

Een andere mogelijkheid is dat Ferrier of Koppejan, of allebei, volhardt in het verzet en plaatsmaakt voor een andere CDA'er die zich wel kan vinden in samenwerking met de PVV. Ferrier en Koppejan hebben steeds gezegd het CDA trouw te zullen blijven, dus de oprichting van een eigen fractie wordt niet waarschijnlijk geacht.

We zullen dus vandaag zien wat het gaat worden!

Jan Mulder ging overigens gisteren ook nog even mooi los in DWDD:

U begrijpt het al als oplettende lezer, meer dan genoeg reden voor discussie of het delen van kennis en / of feiten...

Bij deze dus...
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 05 okt 2010, 13:30

We zullen zien wat er vandaag voor geschiedenis geschreven gaat worden!
1119 AD
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

di 05 okt 2010, 15:58

ik ben benieuwd...
het is niet wat het lijkt,... het is veel erger
combi
Administrator
Administrator

di 05 okt 2010, 16:26

Tja :cry:
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 05 okt 2010, 20:06

Als ze een ruggengraat hadden, zouden ze gewoon tegen stemmen. Dit is een vrij land, met vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om keuzes te maken.. zij mogen dus ook gewoon ingaan tegen de wil van hun leider, zonder dat het verdere consequenties voor hun positie zou moeten hebben (ik vind niet dat er in een tweede kamer fractie allemaal ja-knikkers moeten zitten). 2 van de 21 staat niet echt in contrast met de 1/3 van de CDA aanhang die tegen dit akkoord stemde op hun congres (en ja, dan kan Jan-Kees de Jager wel zeggen dat veel tegenstemmers eerder de moeite genomen hadden om naar dat congres te komen dan de ja-stemmers .. die mensen proberen tenminste moeite te doen om voor hun mening op te komen en te vechten voor wat zij als 'rechtvaardigheid' zien).

Overigens.. mogelijk kabinet met ondersteuning van PVV (en voor veel buitenlanders - en ook binnenlanders - staat dat gelijk aan kabinet MET PVV)

Daarnaast ook nog eens veel in het nieuws de 'dreiging' van 'moslim'-extremisten die mogelijk aanslagen willen plegen in Europa.. 'zelfs' Japan heeft gewaarschuwd dat er aanwijzingen zijn dat er aanslagen kunnen komen in Europa.

1+1=3 .. we zouden een enge tijd tegemoet kunnen gaan. Zucht... en als er hier een aanslag komt, kunnen we onze lol op met nog meer paniekzaaierij en nog meer steun voor onze Limburgse 'extremist'.

edit: 'extremist' tussen aanhalingstekens geplaatst...
baphomet
Administrator
Administrator

di 05 okt 2010, 20:06

:rudolfsteiner: Scheisse! Of wordt ik nu ook aangeklaagd?
1119 AD
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 05 okt 2010, 20:18

Tja, aanklagen..

Wilders aanklagen heeft allemaal met angst te maken... als een bepaalde linkse politicus oproept tot een intifada (en daarmee letterlijk geweld oproept) dan is er niemand die hem aanklaagt en geen enkele rechtbank die er serieus mee aan de slag gaat... dat snap ik dan niet.

Aan de andere kant snap ik Wilders natuurlijk ook niet. Hij wil het recht hebben om te zeggen wat hij wil over de islam, maar ondertussen moet de vrijheid van meningsuiting voor de islam aan banden gelegd worden (dmv verbod op koran, verbod op hoofddoek, etc, etc).

In heel het land meet iedereen met twee maten..
wodan
Super QFF-er
Super QFF-er

di 05 okt 2010, 20:40

Zoals het er nu uitziet gaan de twee toch 'akkoord' na de fractievergadering.

Al met al komen we dus met een kabinet te zitten dat zo instabiel is dat we over een jaartje ALWEER!!! (diepe zucht) naar de stembus 'mogen'. Alles valt en staat met de instabiliteit binnen het CDA en de steun van Wilders.

Als er straks peilingen komen waarin Wilders op 40 zetels staat, zouden we nog wel in een 'grappige' situatie komen te zitten.. Wilders wil de stekker uit dit kabinet gaan trekken en 'links' zal dan koste wat het kost dit kabinet willen laten aanblijven om vervroegde verkiezingen te voorkomen :P (of 'ze' zouden de strijd aan durven te gaan tegen Wilders .. maar ze strijden voornamelijk tegen zichzelf).

Weer verkiezingen straks... er valt toch helemaal niks te kiezen? :-?
In mijn nog korte leven heb ik geloof ik al vaker mogen stemmen dan een gemiddelde babyboomer gedaan heeft in de jaren voor Balkenende I :-?
Plaats reactie

Terug naar “Politiek / Oorlog”