Je WIFI-netwerk gratis delen!?

Alles over computers en het web kun je hier bespreken.
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 17:48

Het moet toch niet gekker worden met die ideeën van de politiek... Nu weer in België, waar een minister genaamd Kathleen van Brempt met het idee komt om zowel bedrijven als particulieren hun Wifi-netwerk te laten delen met jan en alleman!Hier het artikel van Tweakers.net:'Antwerpenaren moeten wifi delen'Winkels, bars en ook particulieren moeten volgens een Belgische politica hun wifi delen met anderen. Draadloze netwerken kunnen volgens haar gedeeld worden door gebruik te maken van twee signalen, één voor intern en één voor extern gebruik.Het systeem is volgens de SP.A-politica Kathleen van Brempt een oplossing voor het probleem dat onder andere Belgacom en Telenet op dit moment hebben om hotspots van de grond te krijgen. Volgens Van Brempt zijn hotspots duur: "Als provider moet je er extra masten voor plaatsen en de hotspots zijn alleen toegankelijk voor gebruikers van dát specifieke netwerk."De Belgische politica zegt dat wifi-delen de digitale kloof tussen mensen kan dichten. Daarom wil zij dat Antwerpen een proefproject begint. "In Vlaanderen zijn er nog te weinig mensen met internettoegang", zegt zij in de Belgische krant De Standaard, "Het ene signaal blijft beschermd en is voor eigen gebruik, terwijl het andere gratis toegankelijk wordt gemaakt voor het publiek." Door middel van een bordje aan de gevel zouden wifi-bezitters aan kunnen geven dat zij hun wifi delen.Volgens van Brempt is het delen van draadloze netwerken vrij simpel. De politica refereert aan het bedrijf Fon, dat wifi-routers aanbiedt waarmee gebruikers een particuliere hotspot kunnen opzetten. Volgens de politica is het bedrijf nog niet actief in België, maar volgens de map-functie van het Spaanse bedrijf zijn er wel degelijk een aantal Fon-hotspots in Antwerpen.De reacties lopen op Tweakers uiteen van positief tot negatief... En natuurlijk worden er de problemen besproken die bij zo'n plannetje komen kijken, iets waar 'Jufke Kathleen' niet bij stil heeft gestaan! Weer een stapje dichterbij een "zogenaamd" vrij internet wat in werkelijkheid steeds meer controleerbaar wordt?In feite kan je buurman dus z'n abonnement opzeggen en van jouw netwerk gaan profiteren met alle nare gevolgen van dien...Zolang het niet verplicht wordt, mij best! Iedereen moet zelf weten in hoeverre hij of zij zich laat belazeren, maar mij niet gezien!Wat vinden jullie hiervan? 
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Dromen
Administrator
Administrator

do 09 dec 2010, 18:35

Ehhh dit gebeurd al in alle grote steden...

Lees ook dit eens:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... et_ka.html
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 18:40

Tot mijn grote walging lees ik dit, was er vreemd genoeg niet van op de hoogte.

Ik was eerder in de veronderstelling dat WiMax in opbouw was... Maar nu gebeurt het gewoon op elkaars zakken.
Dromen
Administrator
Administrator

do 09 dec 2010, 18:43

Precies!
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

do 09 dec 2010, 20:25

Ik kwam er laats achter dat wij al zeker meer dan een jaar onze wifi delen.. :wodan:
Afbeelding
We hebben zo'n router ertussen geplaatst omdat de andere toen stuk was,nooit bij stilgestaan dat dat ding standaard ook draadloos doet :wodan:

Toen ik een smart-phone had gekocht kwam ik er pas achter dat dat ding altijd aan gestaan heeft zonder beveiliging :lachjedood:

Ik vind het voorstel van die Belgische niet eens zo gek,al moet zoiets niet verplicht worden.
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 20:54

Dat m'n buren hun verbinding gratis tot mijn beschikking stellen is hun keuze. (is niet beveiligd vandaar).

Maar mensen moeten inderdaad zelf weten wat ze wel of niet delen.
combi
Administrator
Administrator

do 09 dec 2010, 20:57

[quote name="Mark"]Dat m'n buren hun verbinding gratis tot mijn beschikking stellen is hun keuze. (is niet beveiligd vandaar).

Maar mensen moeten inderdaad zelf weten wat ze wel of niet delen.[/quote]

Tuurlijk grapjas :-) de keuze die jij hebt om wel of geen misbruik te maken van hun domheid telt zeker niet :-*
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 20:58

Troost je, ik gebruik hun netwerk niet, heb zelf de boel op orde. Heb wel een keer gehad dat de hele handel er uit lag en ik automatisch met dat netwerk verbonden was...
combi
Administrator
Administrator

do 09 dec 2010, 21:01

[quote name="Mark"]Troost je, ik gebruik hun netwerk niet, heb zelf de boel op orde. Heb wel een keer gehad dat de hele handel er uit lag en ik automatisch met dat netwerk verbonden was...[/quote]

en zelfs dat vink je wel of niet aan :P
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 21:04

:lachjedood:

Ik ben geen heilige boon, maar heb wel in zekere mate respect voor andermans, als dan niet, onzichtbare bezittingen.
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

do 09 dec 2010, 21:19

in principe niet zo'n probleem, maar het moet niet verplicht worden en je moet wel een limiet kunnen zetten op de bandbreedte.. verder heb ik het niet zo op draadloos internet.. ik heb gewoon kabels.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 21:41

Ja een limiet oke, maar je gaat dan toch automatisch krijgen dat mensen geen abonnement meer hoeven te nemen... tenzij er echt een soort 50/50 systeem komt (geven en nemen als het ware), anders krijg je hoe dan ook profiteurs.

Ikzelf woon in een niet al te groot huis uit 1930, hier was draaloos internet dus vrij eenvoudig. Maar voor een groter huis heb je aan kabels idd een stabieler netwerk.
ddww

do 09 dec 2010, 22:05

Ik deel helemaal niks, stomme belgen.
abrakadaver
Super QFF-er
Super QFF-er

do 09 dec 2010, 22:05

[quote name="Mark"]Ja een limiet oke, maar je gaat dan toch automatisch krijgen dat mensen geen abonnement meer hoeven te nemen... tenzij er echt een soort 50/50 systeem komt (geven en nemen als het ware), anders krijg je hoe dan ook profiteurs.

Ikzelf woon in een niet al te groot huis uit 1930, hier was draaloos internet dus vrij eenvoudig. Maar voor een groter huis heb je aan kabels idd een stabieler netwerk.[/quote]

Ik zit hier in een hok achter op onze tuin die ik heb omgedoopt tot mijn kamer, en heb 60 meter kabel onder de grond aangelegd, kost wel ffeen paar eypo maar o zo lekker om hier internet te hebben :brak:
Mark
QFF Gold Member
QFF Gold Member

do 09 dec 2010, 22:16

dat is een soort rust/recreatie hok? Neem aan dat je slaapkamer in huis is...
Plaats reactie

Terug naar “Computers / Web”