Grafeen

Alles over techniek tref je hier aan.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

zo 01 jan 2012, 22:02

Zo heel af en toe besteed ik wel eens wat aandacht aan opzienbarende stukjes technologie die ik her en der op het wereldwijde web tegen het spreekwoordelijke vege lijf loop terwijl ik wat in de spreekwoordelijke rondte zit te klikken... Zo kwam ik zojuist tijdens dat in de rondte geklik op het wereldwijde web een prachtig draadje tegen op de website van ATS. Het draadje spitste zich toe op het relatief nieuwe materiaal grafeen...

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er oprecht nog nooit van had gehoord... Dus het trok eigenlijk vrijwel meteen mijn aandacht daar in het desbetreffende draadje werd gesteld dat er een volwassen olifant nodig zou zijn, al staande op een potlood waarvan de punt naar beneden gericht in het midden van een velletje grafeen (dunner dan, maar even groot als een A4 papiertje), om het velletje te doen laten beschadigen. Sterk goedje dus dat Grafeen... Nee en nu niet allemaal gaan wenen, huilen, snotteren en / of gaan janken omdat dit zulk sterk spul is dat grafeen... ;-)

Anyways, wat heeft Wikipedia te melden over dit wonderlijk sterke goedje? Leest U even mee...???

Grafeen is een enkellaagsvlak van koolstofatomen. Het kan voorgesteld worden als een vlak bijenraat of kippengaas met de dikte van één atoom. Grafiet kan gezien worden als een opeenstapeling van lagen grafeen. De koolstofatomen in grafeen zijn alle sp2-gehybridiseerd. Grafeen is 200 keer beter bestand tegen breken dan staal, wat het voor zover bekend één van de sterkste materialen maakt. Grafeen is ook één van de snelste halfgeleiders (zo'n honderd keer sneller dan silicium). Hardwarefabrikanten doen onderzoek naar transistoren uit grafeen.

Als grafeen met waterstofgas reageert, ontstaat grafaan. Bij volledige verzadiging met waterstof zijn alle koolstofatomen dan sp3-gehybridiseerd.

In 2010 won Andre Geim samen met Konstantin Novoselov de Nobelprijs voor de natuurkunde voor hun onderzoek naar de eigenschappen van grafeen.

Sterk spul dus... En daarom ook wat aandacht voor deze interessante materie... Als je namelijk na gaat denken over de mogelijkheden van dit goedje, dan ben je nog wel even bezig met nadenken...

Maar er zijn al computer chips gemaakt waarin grafeen verwerkt is en je kunt er zelfs ruwe olie mee opruimen, de mogelijkheden zijn dus enorm...

En zo staat er nog veel meer op YouTube...

Enfin, hieronder in de comments kan het wat mij betreft verder gaan...
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 01 jan 2012, 22:51

Koolstof C ..... niet alleen de basis van het leven op Moeder Aarde maar ook een wonderlijk spiritueel materiaal.

Je kunt er allerlei bijzondere dingen mee doen, oa. geluid en beeld beter maken maar ook je gezondheid kun je ermee verbeteren.

Gaan we nog veel meer van horen, als wetenschap eindelijk "het occulte" wil omarmen. Iets waar sommige wetenschappers heimelijk al aan werken.

Zijn ze niets te vroeg mee want oa. Newton was in zijn tijd bekender vanwege zijn occulte werk dan vanwege zijn fysica inzichten. Dat zijn we voor het gemak maar "vergeten"....

Het hoofd kan niet zonder het hart en omgekeerd. Die scheiding in onze moderne wetenschap is kunstmatig en belemmerend.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

zo 01 jan 2012, 22:58

Ja echt een wonderlijk goedje... Het deed mij ergens ook denken aan die vloeibare magneet vloeistof...

ET Alien achtige techniek shizzle:

[video][/video]

Ferrofluid heet dat goedje....
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 01 jan 2012, 23:02

Da's bekend, worden oa. luidsprekers mee gekoeld.

Olie met metaaldeeltjes erin. Letterlijk "ferro-fluid" dus.
baphomet
Administrator
Administrator

zo 01 jan 2012, 23:06

ja ziekelijk mooie shit om te zien, ik kan er uren naar kijken... Sowieso speel ik mijn hele leven lang al graag met magneten. Vroeger wel eens magneten laten zweven door bepaalde constructies met mecano te maken en er een magneet zo tussen te plaatsen (tussen andere magneten) dat er een gewoon bleef zweven.
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 01 jan 2012, 23:13

Magnetisme is een wonderlijke kracht .... vaak in samenhang met electriciteit en als "tegenhanger" van de zwaartekracht (verenigde velden theorie veegt het op 1 hoop).

Moeten we nog veel in ontdekken; helaas heeft Tesla weinig nagelaten (en dat wat hij heeft nagelaten ligt in de kluizen van het Pentagon).
blackbox
Administrator
Administrator

di 03 jan 2012, 05:25

illuminati of my own reality
blackbox
Administrator
Administrator

zo 19 aug 2012, 07:58

illuminati of my own reality
baphomet
Administrator
Administrator

vr 18 jan 2013, 02:19

Bumperdebumperdebump!

:bump:
1119 AD
Toxopeus
Administrator
Administrator

za 23 nov 2013, 22:16

'Superdunne' condooms van grafeen in de maak
Britse wetenschappers hebben een beurs ontvangen om een condoom te ontwikkelen met grafeen.

De onderzoekers van de Universiteit van Manchester zijn ervan overtuigd dat ze condooms dunner en comfortabeler in gebruik kunnen maken met grafeen, het sterkste en dunste materiaal ter wereld.
Voor hun onderzoek hebben ze een beurs van honderdduizend dollar (ongeveer 74.000 euro) gekregen van de Bill en Melissa Gates Foundation.

Prettiger
De onderzoekers zijn van plan grafeen te combineren met traditionele elastische stoffen zoals latex. Van het nieuwe composietmateriaal dat op die manier ontstaat, willen ze een condoom vervaardigen
Volgens hoofdonderzoeker Aravind Vijayaraghavan zullen de hightech condooms veel prettiger in gebruik zijn. "Het composietmateriaal wordt ontworpen om de natuurlijke sensatie van geslachtsgemeenschap te versterken bij condoomgebruik", verklaart hij op de nieuwssite van de Universiteit van Manchester.
"We zullen dit bereiken door de sterkte van grafeen te combineren met de elasticiteit van latex in een nieuw materiaal dat dunner, sterker, rekbaarder, veiliger en ook plezieriger in gebruik is."
Populair
Vijayaraghavan denkt met de ontwikkeling van het nieuwe voorbehoedsmiddel het gebruik van condooms populairder te kunnen maken.
Het gebruik van grafeen in condooms zou volgens hem één van de belangrijkste toepassingen kunnen worden van het 'wondermateriaal' dat volledig uit koolstof bestaat en pas in 2004 voor het eerst werd geïsoleerd door wetenschappers.
"Als dit project slaagt, gebruiken we grafeen op een manier die ons leven letterlijk op de meest intieme manier beïnvloedt."

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis
http://www.nu.nl/wetenschap/3635780/sup ... maak-.html
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
baphomet
Administrator
Administrator

wo 11 feb 2015, 02:52

Nederlandse doorbraak brengt goedkope productie van grafeen stap dichterbij

Gepubliceerd: 11 februari 2015 00:30
Laatste update: 11 februari 2015 00:34

Een groep wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben mogelijk een manier ontdekt waarop 'wondermateriaal' grafeen op een goedkope manier geproduceerd kan worden.
Grafeen is extreem dun, sterk en geleidt elektriciteit veel beter dan koper. Bovendien is het buigzaam en kan het extreme temperaturen weerstaan.

De ontdekkers van het materiaal, Andre Geim en Konstantin, maakten grafeen door met een stuk plakband steeds een laagje te verwijderen van een stuk grafiet, tot er nog maar een laag van een atoom dik over was. Vanzelfsprekend is het niet eenvoudig om de stof op die manier op productieschaal te produceren.

Het is de Groningse wetenschappers nu gelukt om grafeen te 'kweken' op koperoxide. Hoewel de bevindingen van de onderzoekers nog moeten worden gereproduceerd door andere laboratoria, lijkt de methode een stap in de richting van industriële productie van het materiaal.

Overal ter wereld werken wetenschappers momenteel aan methoden om het materiaal op een efficiënte manier te produceren. Eerder werden er al doorbraken geboekt door onder meer wetenschappers van Samsung en de TU Delft.

Lees hoe grafeen internet honderd keer sneller kan maken

Hoe maakt grafeen een camerasensor duizend keer gevoeliger?

Door: NU.nl
via:->> http://www.nu.nl/gadgets/3990235/nederl ... erbij.html
baphomet
Administrator
Administrator

ma 20 aug 2018, 22:18

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”