Het verhaal van kosmonaut Vladimir Komarov

Hier tref je alles aan over de wereld geheimen.
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 01:39

Een kosmonaut is alleen in de ruimte, cirkelend in een baan om de aarde, huilend in de wetenschap dat hij nooit levend terug zal keren naar de Aarde... De kosmonaut is aan de telefoon met Alexei Kosygin, een hooggeplaatste officier in het Russische ruimtevaart programma. Ook Alexei Kosygin moet huilen omdat hij weet dat de kosmonaut nooit meer levend terug zal keren naar de aarde.

Het brakke ruimtevaartuig dat op een enkele druppel na geen brandstof meer heeft snelt met een gigantische snelheid af op de aarde waar het met een enorme knal uiteindelijk op aarde neer zal knallen, tijdens de impact zal zijn lichaam smelten door de inslag en de daarbij behorende explosie. De kosmonaut Vladimir Komarov weet dat zijn lot vreselijk zal zijn en schreeuwt en huilt zo vreselijk hard en dramatisch dat hij bij het vervloeken van de ellendelingen die hem in dit brakke ruimtevaartuig meegaven wordt gehoord door Amerikaanse luistervinken in Turkije.

Deze vreselijke belevenis heeft Vladimir Komarov als kosmonaut mogen meemaken alvorens zijn lichaam als een gesmolten hoopje rotzooi terug op aarde kwam. De belevenis die in 1967 plaats heeft gevonden wordt omschreven in een nieuw te verschijnen boek van de auteurs Jamie Doran en Piers Bizony. het boek dat de naam Starman zal dragen verschijnt volgende maand en deze gebeurtenis is gebaseerd op informatie van KGB officier Venymin Ivanovich Russayev.

Starman verteld het verhaal over een vriendschap tussen twee kosmonauten; Vladimir Komarov en de Russische held Yuri Gagarin, de eerste man die de ruimte in ging...
De twee waren erg close, ze brachten samen veel tijd door als vrienden, maakten reizen, gingen jagen en dronken samen wodka! In 1967 werden beide mannen uitgenodigd om deel te nemen aan de eerste missie die zou bestaan uit het in een baan om de aarde cirkelen. Beiden wisten dat de capsule niet veilig was om mee te vliegen. Komarov vertelde aan vrienden dat hij bang was dood te gaan, maar wilde zich ook niet terugtrekken omdat hij anders zijn vriend Gagarin zou zien sterven daar die zijn vervanger zou zijn in het geval Komarov af zou haken om een of andere reden.

Het verhaal begint in 1967 als Leonid Brezhnev, de toenmalige leider van de Sovjet Unie besloten heeft dat er een spectaculair rendez-vous plaats moet gaan vinden van 2 verschillende soviet ruimtevaartuigen in de ruimte.

Het plan bestond er uit om de Soyuz 1 capsule met daarin Komarov de ruimte in te zenden en een dag later in een tweede capsule nog twee andere kosmonauten ook in een baan om de aarde te lanceren en de twee capsules zouden elkaar dan tegenkomen in de ruimte en aan elkaar koppelen en er zou dan een van de twee kosmonauten in de andere capsule overstappen. Het moest voor Brezhnev een soort stokpaardje worden om mee te schermen als communistische grootmacht naar de buitenwereld toe.

Het grootste probleem echter was de grote held Gagarin die na een controle 203 mankementen aan de Soyuz 1 had ontdekt en vanwege de status van gagarin als Russische held werd besloten de speciale missie uit te stellen.

De vraag was echter wie Brezhnev zou gaan vertellen dat zijn stokpaardje vooralsnog niet ingezet zou kunnen worden daar het simpelweg te onveilig was een dergelijke missie te volbrengen in de ruimte. Gagarin schreef een 10-pagina's tellend document en gaf dit aan zijn beste vriend Venyamin Russayev die op dat moment werkzaam bij de KGB. Er was alleen niemand binnen de KGB die daadwerkelijk de moeite nam het bericht door te geven en / of over te brengen naar de hoger geplaatste officieren binnen de organisatie van de KGB. Iedereen die wel die moeite nam kreeg een schorsing of werd voor straf uitgezonden naar Siberië om even een tijdje af te gaan koelen. Letterlijk en figuurlijk in dit geval dus. Het was uiteindelijk Komarov die een afspraak maakte met Russayev en aan Russayev vertelde dat hij bang was nooit meer terug te komen
van deze missie in de ruimte.

Toen Russayev vroeg waarom Komarov niet weigerde te gaan, antwoordde Komarov stellig: "Ze zullen anders Gagarin sturen! En hij is mijn vriend, dus dit kan ik niet maken! Ik moet zelf gaan, ik kan dit niet toestaan, hij is een held!!"

Op de dag van de lancering, 23 April 1967 was het de Russische journalist Yaroslav Golovanov die mee wist te delen dat Gagarin op kwam dagen even voor de lancering en eiste dat hij een ruimtepak kreeg om zich klaar te maken voor deze missie. Waarom deed Gagarin dit? Wilde hij het voor zijn vriend Komarov opnemen? De Officieren van het ruimtevaart programma noemden het gedrag van Gagarin merkwaardig en vreemd. En wilden niets van dit alles weten. De Soyuz capsule verliet uiteindelijk de aarde met Komarov aan boord.

Toen de Soyuz eenmaal in de ruimte was en even later in een baan om de aarde begonnen de problemen voor Komarov. Antennes weigerden te werken naar behoren en de stroom toevoer was niet constant en haperde. Daarnaast was de Soyuz amper te besturen laat staan dat het goed mogelijk was om te navigeren. Door de problemen werd in Rusland het gehele ruimtevaart programma tijdelijk stopgezet. En terwijl dit alles zich in rap tempo afspeelde in de ruimte zag Komarov zijn kansen met de minuut kleiner en kleiner worden.

Terwijl de kansen kleiner werden en al gauw bleek voor Komarov dat hij niet meer terug zou keren op Aarde werd er verbinding gemaakt met Komarov zodat hij afscheid kon nemen en zijn lot tegemoet kon gaan om als een held te sterven.

Er is een opname van de laatste woorden van Komarov die je hieronder kunt beluisteren:

Komarov kreeg een staatsbegrafenis maar het hele voorval werd snel afgedaan als een menselijke fout en onder de welbekende tafel geveegd.

Ook na Komarov zijn er in zowel het Russische als Amerikaanse ruimtevaart programma nog meerdere mensen om het leven gekomen, maar het bovenstaande verhaal sprak me dusdanig aan dat ik dacht, dat moet ik even vertalen en als artikel op QFF neerkwakken!

Bronnen: ATS en NPR
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron, Mec
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 02:21

Ja diep triest voor de beste man en geeft aan wat de prestigedrang en grootheidswaanzin van grote leiders teweeg kan brengen.
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 02:23

Ik kende het verhaal vaag wel maar niet met alle achtergrond info, dat raakte me dan ook zo dat ik besloot de moeite te nemen het te vertalen en in een artikel te knallen. Dat we als mensheid niets geleerd hebben van al dit soort tragische gebeurtenissen in de loop der tijd... zucht!

:S
1119 AD
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 29 mar 2011, 02:29

Ik had dit ook nog op mijn todo-lijstje staan :woohoo:

Interessant is ook dat er vòòr Yuri Gagarin in 1961 ook al Soviet-bemande vluchten zouden zijn geweest, waaronder eentje met een vrouw.
Die vluchten zijn alle mislukt en daarom onder tafel geschoven.

Italiaanse radio-amateurs hebben signalen van die vluchten opgevangen maar werden destijds niet serieus genomen.

Meer vind je hier:
http://www.lostcosmonauts.com/default.htm
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Toxopeus
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 02:32

Thanks F.E.! vette link!!
1119 AD
BL@DE
Super QFF-er
Super QFF-er

di 29 mar 2011, 02:43

Mooi artikel, goede info...wist dit dus echt niet...
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 02:55

Op deze gebeurtenis was toch ook het liedje van David Bowie-Space Odity gebaseerd?
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
baphomet
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 03:01

[video][/video]

Die bedoel je? Naar ik weet niet...

Major Tom is a fictional astronaut created by David Bowie, heard in his songs "Space Oddity," "Ashes to Ashes," and "Hallo Spaceboy." Bowie's own interpretation of the character evolved throughout his career. 1969's "Space Oddity" depicts an astronaut who casually slips the bonds of a crass and material world to journey beyond the stars. In the 1980s song "Ashes to Ashes," Bowie reinterprets Major Tom as an oblique autobiographical symbol for himself. Major Tom is described as a "junkie, strung out in heavens high, hitting an all-time low". This lyric was interpreted as a play on the title of Bowie's 1977 album Low, which charted his withdrawal following his drug abuse in America. A short time later, there is another reversal of Major Tom's original withdrawal, turning 'outwards' or towards space.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Major_Tom

LOL Wat ik dan weer wel weet over dit liedje is dat er ook een antwoord is gemaakt van een andere artiest op dit liedje...

Peter Schilling is dat... Die maakte deze versie:

[video][/video]
1119 AD
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

di 29 mar 2011, 03:06

Wat een verhaal,...........da's nu al het tweede ding wat ik vandaag lees dat me verbijsterd....!!!!

Stel, je toch eens voor.........,damn "Major Tom" will never be the same for me!

:smokey:

Naais wan, bro!
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 29 mar 2011, 03:11

Even off-topic: die van Major tom vind ik leuker, in de zomer van vorig jaar veel gedraaid in een tentje bij Westerbork.
Dromen
Administrator
Administrator

wo 30 mar 2011, 01:03

Wat een verhaal! Hoe zit het met dat boek trouwens?! Wel vrij 'eng' om die geluiden zo terug te horen (bij de herinnering dat...)
Dromen
Administrator
Administrator

wo 30 mar 2011, 01:37

De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

wo 30 mar 2011, 02:39

Opmerkelijk trouwens dat de ramp-capsule Soyuz nu na meer dan 40 jaar nog steeds wordt gebruikt, tot zelfs vluchten naar en van het ISS. OOk delen van gebruikte Soyz-capsules maken deel uit van dat ISS.
Het ontwerp dateert van 1963 en heeft uiteraard wel wat updates ondergaan, maar het toont wel aan dat de Russische technologie, hoewel simpeler van aard dan de Amerikaanse, toch uiteindelijk wel betrouwbaar is gebleken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_%28spacecraft%29

Afbeelding
baphomet
Administrator
Administrator

wo 19 mar 2014, 02:25

:bump:
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

za 17 mei 2014, 21:18