Mysteriën Der Oudheid

Hier tref je alles aan over de wereld geheimen.
combi
Administrator
Administrator

Mon 20 Feb 2012, 23:24

[quote=""Dromen" post=51386"]Tjatjatja... toeval? Ik zit ook net in het gedeelte rondom de Mithra mysteriën.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithra

Zie ook:
[quote=""Dromen" post=51385"]Ik zeg Mithra Mysteriën! Hier is heden ten dage enorm veel op gebaseerd. Vrijmetselaars, Rozenkruisers, Tempeliers, en ook het Satanisme!

Interesting!![/quote]
index.php?option=com_kunena&func=view&c ... =120#51385[/quote]

Tjatjatja... toeval?

Een makkelijk antwoord: Nee.
De vervolg stukken gaan dat nog uitgebreider laten zien :masonic:
combi
Administrator
Administrator

Tue 21 Feb 2012, 07:28

Dromen
Administrator
Administrator

Sat 25 Feb 2012, 04:15

Ik ga ff lekker door met de Mithra Mysteriën, weer veel interessante dingen! Thanks Combi, voor die fantastische Mithra tempel in het hoofdartikel ( Mysteriën Der Oudheid, Het gemeenschappelijke doel 1 ). Staat op mn lijstje om te bezoeken :) Zéér speciale plek!! Slaat ook super aan over wat ik wil vertellen over de Mithratempels!

De gehele Mithratempel word, symbolen, etc beschreven in het boek van Farwerck, Mysterien en Inwijdingen in de Oudheid (1927).
Van Alle beeldhouwwerken is wel het buitengewoonste het beeld van den geheimzinnigen Aeon, den Eeuwigen Tijd, Het Eeuwige Bestaan, de Grenzenlooze Ruimte, den Onuitsprekelijke, den Heer van Leven en Licht, Den Autozoon, d.w.z. Hij die zich zelfbestaan geeft.
Fantastisch puzzelstukje omtrent de Aeon!! Erg, heel erg weinig over te vinden. Wikipedia geeft er een zeer korte uitleg over, http://en.wikipedia.org/wiki/Aeon , Het is de Griekse Kronos, de God des Tijds.
http://www.theoi.com/Protogenos/Khronos.html

Na lang zoekwerk vond ik exact dezelfde afbeelding als uit het boek van Farwerck van Aeon:
Image

Ook kwam ik dit nog tegen:
http://www.logespectrum.nl/component/co ... larij.html
:whistle:

Een heel aantal bronvermeldingen van Farwerck linken naar een boek van Cumont. Even aan het zoeken geslagen op internet, en hij staat zelfs online!!

http://www.sacred-texts.com/cla/mom/index.htm

Daarnaast is er een 'Mithras Liturgie' van Dieterich, waar ook veel naar verwezen word. Is een Magische Papyrus (574) van Parijs.
Zie ook:
http://hermetic.com/pgm/mithras-liturgy.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithras_Liturgy

Wat ik bovenal zo fascinerend vind, is dat Farwerck dit allemaal al begin jaren 1900 schreef. Zo eerst maar even ;-)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: combi
Dromen
Administrator
Administrator

Sat 25 Feb 2012, 04:18

En hier nog een héle interessante link:
http://mysterybabylon-watch.blogspot.co ... their.html

Beetje zoet, maar zeker de moeite waard!
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: combi
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member

Sat 25 Feb 2012, 06:19

Erg mooie topics 'Mysterien Der Oudheid'. In het boek Anacalypsis (Godfrey Higgins),wat ik laatst tipte in de boekenrubriek, kwam ik ook echt een hoop mooie informatie omtrent deze zaken tegen. Meerdere malen al kwam ik in deze topics info tegen die heel uitgebreid aan bod komen in dit boek, maar echt veel te veel om allemaal over te typen, wat me ervan weerhield om te reageren.

Ik wist al dat ie online te lezen is, maar ik kwam er net achter dat je ook op trefwoord binnen het boek kan zoeken. Erg makkelijk als je iets specifieks zoekt!

Volume I:

Volume 2:

http://www.archive.org/stream/anacalyps ... 1/mode/2up

>> b.v trefwoord Mithra, en dan zet ie de gevonden resultaten beneden in een balk.

The attachment MithraicLionHeaded_HiResEDIT.JPG is no longer available
Die kan rechtstreeks door naar Wortel2/Stickman :)
Attachments
MithraicLionHeaded_HiResEDIT.JPG
MithraicLionHeaded_HiResEDIT.JPG (47.2 KiB) Viewed 2219 times
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: combi, ROI..Lite
rp801
QFF Gold Member
QFF Gold Member

Sat 25 Feb 2012, 08:59

Nog een mooi stukje uit dit boek onder de zoekterm 'illuminati' :)

The Rosicrucians of Germany are quite ignorant of their origin; but, by tradition, they suppose themselves descendants of the ancient Egyptians, Chaldæans, Magi, and Gymnosophists; and this is probably true. They had the name of illuminati, from their claiming to possess certain secret knowledge, and, from their secrecy, they were also called invisible brothers. They use as a mark of distinction or monogram the three letters F. R. C., which probably mean Frates Rosi Crucis. Luther took for his coat of arms, a cross rising from a rose. They are said to hold that an universal spirit pervades all nature, which they call Argheus.* Here is evidently the Indian Argha. … They are said to maintain, that the dissolution of bodies by the power of fire is the only way in which men can arrive at the first principle of things. Here I think we may
perceive the resolution or reabsorption of all emanations into the First Principle, the Spiritual Fire,the To On. The word Ros is, in English, dew; by means of the similarity of this word tothe word Ras, or wisdom, they seem to have deceived their enemies, and sent then upon a false search. But I think there is no doubt that along with other matters they were also Alchemists. I am quite of opinion that Roger Bacon was one of them.

De Magi's ben ik ook al meerdere malen tegengekomen in dit boek...

Heeft ook weer wat raakvlakken met deze topic:
http://quofataferunt.com/index.php?opti ... =120#51697
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, combi
combi
Administrator
Administrator

Sat 25 Feb 2012, 22:13

Image

Image

Blijf mooi om zie hoe de symbolen (meer dan genoeg in deze afbeelding) zijn verwerkt in Aeon (De planeet Saturnus weer)

Maar goed ga weer is aan de slag met Mysteriën Der Oudheid, Het gemeenschappelijke doel 2 te maken.
Het afdalen in de onderwereld en terug (duisternis, Saturnus vertrok tenslotte vanuit de noorderhemel ons in duisternis en rampen achterlatend)
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, rp801
Dromen
Administrator
Administrator

Sun 26 Feb 2012, 00:17

Fantastisch speurwerk Combi!! en natuurlijk rp801 :)

Die link naar Saturnus is mooi gelegd. Toch denk ik niet dat het allemaal met Saturnus heeft te doen, de onderwereld kan ook los staan van Saturnus. Namelijk de zielenwereld. De aarde is de plek tussen de zielenwereld en de Godenwereld/hemel of wat je voor naam er wilt aangeven.

Annyway:
Slotplaats Bakkeveen:

Ik vroeg me al tijd af watvoor afbeelding dit was (zie ook topic), maar is dit niet de Aeon??

Image
combi
Administrator
Administrator

Sun 26 Feb 2012, 00:49

[quote=""Dromen" post=51718"]Fantastisch speurwerk Combi!! en natuurlijk rp801 :)

Die link naar Saturnus is mooi gelegd. Toch denk ik niet dat het allemaal met Saturnus heeft te doen, de onderwereld kan ook los staan van Saturnus. Namelijk de zielenwereld. De aarde is de plek tussen de zielenwereld en de Godenwereld/hemel of wat je voor naam er wilt aangeven.

Annyway:
Slotplaats Bakkeveen:

Ik vroeg me al tijd af watvoor afbeelding dit was (zie ook topic), maar is dit niet de Aeon??

Image[/quote]

De onderwereld van nu heeft niks, en toch ook weer alles te maken met Saturnus, Venus (planeten) maar dan wel als archetype en heeeeeeeeeeeel lang terug. Nu (tijd vanuit het boek!!) is het "Onder de aarde bevind zich een weg met kantige rotsen, hol weliswaar en modderig, maar hij leidt de zielen der doden naar het liefelijke woud van Aphrodite, de veel geëerde". komt vanzelf uitgebreider in vervolg stukken ter sprake.

En zoals dodeca zegt die kutkammers snappen er toch niks van en blijven maar door zeiken dat ze het allemaal beter weten met hun eigen groepje en als je daar lid van word dan weet jij het ook (niet ;) ) en mag je eeuwig leven enz enz enz enz enz enz enz.

edit:
pas op ingang naar ..... :woohoo:

Image

Image

Uamh-Binn (schotland)

edit edit:
grrr niet tig dingen te gelijk doen combi, die leeuw stond idd ook voor iets weet niet of dat al in een artikel of forum bij deze serie is gepost ga nu eerst verder met vervolg deel van ......

edit edit edit:

"Dit zijn de mysteriën van Tellus (aarde) en de Grote Moeder", zegt hij, "waarbij alles op het vergankelijke zaad en op de bedrijven van de akkerbouw betrekking heeft. Behoren daar nu dingen als pauken, torens (Kybele werd met een toren op het hoofd afgebeeld), de gecastreerden (van de Attis dienst), de onzinnige verdraaiing van ledematen (in de extatische toestand, waarin de aanhangers zich verplaatsten), het geraas van cymbels, de voorstelling van de leeuw (die aan kybele gewijd was) ? Beloven die iemand het eeuwige leven?"
Dromen
Administrator
Administrator

Sun 26 Feb 2012, 07:22

Image
combi
Administrator
Administrator

Sun 26 Feb 2012, 08:03

'Normaal' doe je eerst het artikel plaatsen maar omdat het QFF is en ik nog wel enig type en zoek werk heb vast een voor artikel na post. :pruthey:

Zalmoxis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zalmoxis

Zalmoxis was in de Thracische mythologie een god die vooral door de Getae en de Daciërs nabij de Hellespont werd vereerd. Zalmoxis nam een menselijke gedaante aan en leefde onder de mensen. Maar regelmatig verdween hij in de onderwereld, waar hij drie jaar verbleef, om dan het vierde weer terug te keren. Er werd gezegd dat hij mystieke kennis over de onsterfelijkheid van de ziel had meegebracht uit het Oude Egypte en ook van Pythagoras. Hij zou dit concept samen met de beschaving en de kunst aan zijn volk hebben bijgebracht.

Herodotus kreeg van de euhemeristische Pontische Grieken te horen dat Zalmoxis in feite een mens zou zijn geweest, voordien zelfs een slaaf (of leerling) van Pythagoras, door wie hem de "wetenschappen van de hemelen" werden bijgebracht op Samos. Zalmoxis keerde daarna naar zijn volk terug, de Getae, en onderwees hen over de onsterfelijkheid van de ziel. Zenon was eveneens de mening toegedaan dat Zalmoxis Pythagoras' slaaf was.

Herodotus spreekt er zich niet over uit of Zalmoxis werkelijk heeft bestaan, maar is van mening dat hij in dat geval hoe dan ook lang voor Pythagoras zou moeten hebben geleefd.

Volgens Herodotus was Zalmoxis op zeker moment naar het Oude Egypte gereisd en bracht hij van daar de kennis over de onsterfelijkheid van de ziel mee, die hij aan zijn volk overbracht. Hij leerde hen dat zij bij hun dood een zekere plaats zouden doortrekken waar ze van alle mogelijke geneugten van de eeuwigheid konden genieten.

Zalmoxis liet toen een onderaardse kamer maken (andere verhalen zeggen dat het een natuurlijke grot was) op de berg Kogaion, waar hij zich gedurende drie jaar terugtrok. Volgens sommige verhalen verbleef hij gedurende deze drie jaar in de Hades.

Na zijn verdwijning werd hij dood gewaand en werd om hem gerouwd. Maar toen hij drie jaar later opnieuw opdook waren de Getae overtuigd van zijn leer. Sommigen spraken zelfs van een wederopstanding (zodat zijn functie parallel wordt gezien aan die van Tammuz of later Jezus van Nazareth.

Plato zegt in zijn Charmides dialoog dat Zalmoxis ook een groot geneesheer was die geest en lichaam holistisch benaderde door beide te genezen en niet enkel het lichaam zoals de Griekse gewoonte was.
Dromen
Administrator
Administrator

Mon 27 Feb 2012, 00:37

Toch nog eens even in die Leeuw gedoken, gisteravond hoofdstuk omtrent Mithras uitgelezen @ boek. Heb inmiddels wel het boek 'Mithras, de geheimzinnige god', van Vermaseren uit 1959 gekocht (2,50) n.a.v. de link hierboven al eerder gegeven ( http://www.logespectrum.nl/component/co ... larij.html ). Ik zag trouwens dat er nog een heel interessant boek is geschreven, door uitgeverij 'Schors'. En dat is dezelfde uitgeverij die het boek Mysterien en Inwijdingen uit 1927 van Farwerck heeft herdrukt.

Foto hieronder:
Image

Annyway, terug naar de Leeuw. Ik vond op internet nog dit:
http://henkenmialeene.org/boeken/pistis ... iding.html

Ook dit is weer zeer interessant. Ik vraag mij af of de bron Farwerck is maar denk het niet;
'Mithras of Mitra is oorspronkelijk een oude arische lichtgod, hij wordt al genoemd in de Rigveda, die uit ongeveer 1500 voor Christus stamt.'
http://www.thomasevangelie.nl/gesch01.htm

Dat is précies wat Farwerck in zijn boek uitlegt. Alle 'mysterien' stammen af van 1 'volk', het Arische ras, en nee dit heeft niks met Nazi's o.i.d. te maken, zie ook:
index.php?option=com_kunena&func=view&c ... =120#49650

[quote=""Dromen" post=49650"] (..)

Ik zit inmiddels diep geworteld in een van de eerste boeken van Farwerck, uit 1927, en daarin beschrijft het Arische ras. Daar ik altijd dacht dat Arisch een, laten we zeggen Racistische context had, blijkt dat een (groot) deel van vele onderzoekers de huidige Atlantiers Ariërs noemden.

Tegenwoordig spreekt men dus van Atlantiërs, een honderdtal jaren terug van Ariërs.

Farwerck spreekt van een volk, de Ariërs, die al rond 5500 v.c. vanuit Rusland / Noord Europa richting Azië / Midden Oosten ging. Voor de duidelijkheid, dit is absoluut geen Nazi propaganda, dit schreef Farwerck al in (of voor) 1927!

Bekijk ook onderstaande wikipedia pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Germanen
Hieronder een globale tijdlijn van de gebeurtenissen die berust op min of meer archeologisch onderbouwde veronderstellingen rond de historische Indo-Europeanen.
Deze complete tijdlijn is rechtstreeks hetzelfde als die in Farwercks boek. Er staan geen bronvermelding bij maar ik denk dat de bron naar Farwerck linkt.

Ik denk dat er een geringe kans is dat Gilgamesj nog wel eens een (gedeeltelijke) Ariër zou kunnen zijn. Een Atlantiër dus, een overlever van de 'vorige' tijdperk.

Farwerck spreekt namelijk ook van een verval, en niet van een 'vooruitgang', zoals de wetenschap ons wil doen geloven. Farwerck beschrijft in zn boek, dat de zogenaamde Indo-Europeanen (Ariërs of Atlantiërs) zich vermengden met de 'andere' mensen. Gilgamesj was wellicht een directe nakomeling van een Indo-Germaan die zich vermengde met een mens.[/quote]
Dromen
Administrator
Administrator

Mon 27 Feb 2012, 01:00

Binnen de Mithe Mysterien zijn trouwens 7 graden:
Raaf
De Verborgene
Soldaat
Leeuw
Pers
Zonne-volgeling
Vader

De 7 graden zijn waarschijnlijk verdeeld in 3 'stappen', Raaf, Leeuw en Vader. Net zoals bij de Vrijmetselarij dus. De 7 graden worden in verband gebracht met de zeven planeetsferen. Interessant is dan weer dat dit te maken heeft met de mededeling van Celsus, dat de doorgang van de ziel plaats had door de sfeer der planeten en der vaste sterren.

----

'Er zou namelijk volgens Celsus in deze Mysteriën een symbolische voorstelling te vinden van de twee verschillende wijzen, waarop de sterren hun omloop volbrengen, en wel van den loop der vaste sterren en van dien der planeten, terwijl er voorts in neergelegd zou zijn de doorgang der ziel door de astrale sfeer.
Het symbool van een en ander zou zijn een ladder met zeven sporten; deze zeven sporten zouden verband houden met zeven der acht poorten, die de menschelijke ziel door moest gaan; de achtste poort zou boven de zevende sport zijn.

De eerste poort zou zijn van lood
De tweede van tin
De derde van (rood)koper
De vierde van ijzer
De vijfde van gemengd metaal
De zesde van zilver
De zevende van goud

De eerste poort wijdden de Magiërs aan Kronos (Saturnus), aanwijzende door het lood de langzaamheid van den loop van deze ster, de tweede aan Aprhodite (Venus), haar vergelijkende met het glanzende en weeeke van tin, de derde aan Zeus (Jupiter), daar het koper vast en standvastig is, de vierde aan Hermes (Mercurius), want Hermes en het ijzer zijn de onderworpen dragers van allen arbeid en moeite, de vijfde aan Ares (Mars), omdat het gemengde metaalmengsel bontheid en onregelmatigheid geeft, de zesde, ze zilveren, aan de maan en de zevende, de gouden, aan de zon.

De samenvoeging van planeten met bepaalde metalen is reeds zeer oud en misschien van Babylonischen oorsprong. Ook de toren van Babel wordt met deeze planeten en metalen in verband gebracht. Eigenaardig is hierbij, dat waar de Mithra-ladder zeven sporten heeft en een poort boven de zevende, de toren Babel zeven verdiepingen had, met op de bovenste verdieping een tempel. Naar de gevonden spijkerschrift-inscripties heet deze de tempel der zeven planeten. '

----

Werkelijk alles, maar dan ook alles begint zo'n beetje samen te vallen, getal 7, toren van Babel, etc.

Wat mij opvalt is dat Pluto nóóit is meegerekend met dit soort dingen (in oude mysteries en culturen), en Mars wel. Ja, Mars werd in onze officiele wetenschap gevonden in 1500/1600... En hoe verklaren we dit (dat men er duizenden jaren voor de jaartelling al vanaf wist) dan?! :D Anyway, het ziet er naar uit dat Pluto das nooit echt een planeet is geweest...
combi
Administrator
Administrator

Mon 27 Feb 2012, 02:14

[quote=""Dromen" post=51738"]Binnen de Mithe Mysterien zijn trouwens 7 graden:
Raaf
De Verborgene
Soldaat
Leeuw
Pers
Zonne-volgeling
Vader

De 7 graden zijn waarschijnlijk verdeeld in 3 'stappen', Raaf, Leeuw en Vader. Net zoals bij de Vrijmetselarij dus. De 7 graden worden in verband gebracht met de zeven planeetsferen. Interessant is dan weer dat dit te maken heeft met de mededeling van Celsus, dat de doorgang van de ziel plaats had door de sfeer der planeten en der vaste sterren.

----

'Er zou namelijk volgens Celsus in deze Mysteriën een symbolische voorstelling te vinden van de twee verschillende wijzen, waarop de sterren hun omloop volbrengen, en wel van den loop der vaste sterren en van dien der planeten, terwijl er voorts in neergelegd zou zijn de doorgang der ziel door de astrale sfeer.
Het symbool van een en ander zou zijn een ladder met zeven sporten; deze zeven sporten zouden verband houden met zeven der acht poorten, die de menschelijke ziel door moest gaan; de achtste poort zou boven de zevende sport zijn.

De eerste poort zou zijn van lood
De tweede van tin
De derde van (rood)koper
De vierde van ijzer
De vijfde van gemengd metaal
De zesde van zilver
De zevende van goud

De eerste poort wijdden de Magiërs aan Kronos (Saturnus), aanwijzende door het lood de langzaamheid van den loop van deze ster, de tweede aan Aprhodite (Venus), haar vergelijkende met het glanzende en weeeke van tin, de derde aan Zeus (Jupiter), daar het koper vast en standvastig is, de vierde aan Hermes (Mercurius), want Hermes en het ijzer zijn de onderworpen dragers van allen arbeid en moeite, de vijfde aan Ares (Mars), omdat het gemengde metaalmengsel bontheid en onregelmatigheid geeft, de zesde, ze zilveren, aan de maan en de zevende, de gouden, aan de zon.

De samenvoeging van planeten met bepaalde metalen is reeds zeer oud en misschien van Babylonischen oorsprong. Ook de toren van Babel wordt met deeze planeten en metalen in verband gebracht. Eigenaardig is hierbij, dat waar de Mithra-ladder zeven sporten heeft en een poort boven de zevende, de toren Babel zeven verdiepingen had, met op de bovenste verdieping een tempel. Naar de gevonden spijkerschrift-inscripties heet deze de tempel der zeven planeten. '

----

Werkelijk alles, maar dan ook alles begint zo'n beetje samen te vallen, getal 7, toren van Babel, etc.

Wat mij opvalt is dat Pluto nóóit is meegerekend met dit soort dingen (in oude mysteries en culturen), en Mars wel. Ja, Mars werd in onze officiele wetenschap gevonden in 1500/1600... En hoe verklaren we dit (dat men er duizenden jaren voor de jaartelling al vanaf wist) dan?! :D Anyway, het ziet er naar uit dat Pluto das nooit echt een planeet is geweest...[/quote]

7

"In de Mithras-mysteriën symboliseerde men deze opstijging naar de hemelen door de voorstelling van een ladder met zeven sporten, waarmee men de zeven planeetwerelden kon doorgaan om de achtste, de sterren- of hemelwereld te kunnen betreden.

Dit aan god gelijk worden drukte men in de Isis-mysteriën uit door de ingewijde, gekleed als Zonnegod aan het volk te tonen."
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

Mon 27 Feb 2012, 03:59

[quote=""Dromen" post=51738"]
(....)
De eerste poort wijdden de Magiërs aan Kronos (Saturnus), aanwijzende door het lood de langzaamheid van den loop van deze ster, [/quote]

Heehee! :whistle:
Alle andere zijn planeten, maar Saturnus wordt "ster" genoemd.
(....)
Anyway, het ziet er naar uit dat Pluto das nooit echt een planeet is geweest...
En Eris (Griekse godin van tweedracht en strijd) dan? En de ws. nog enkele "planeten" die in de Kuiper Belt verborgen zitten?

Zou het zo kunnen zijn dat die pas invloed gaan krijgen op het moment dat wij er weet van hebben? Dat zou me nl. niet verbazen, alweer dat Noumenon .....

Op een ander forum zei BlauweWolk, een astrologe met flinke kennis, eens dat er nog steeds wordt gestudeerd op de inwerking van Pluto en wat daar eventueel nog achter zit.
Pluto werd ontdekt in 1930.......

Ik wilde nog veel meer zeggen maar ben het even kwijt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: rp801, Vortex, ROI..Lite
Post Reply

Return to “Wereld Geheimen”