The Universe is a Joke

Alles met betrekking tot sociologie, de samenleving, maatschappelijke thema's, etc. kunnen hier worden besproken.
Plaats reactie
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

do 23 aug 2012, 21:32

Het Universum is een grap.

Oftewel “The Universe is a Joke” die gedachte speelt de laatste tijd door mijn hoofd.
Toen ik die gedachte eens ging Googelen bleek ik niet de enige te zijn, ik kwam uit bij een stuk van Aleister Crowley.

“The Universe is the Practical Joke of the General
at the expense of the Particular, quoth FRATER
PERDURABO, and laughed.
But those disciples nearest to him wept, seeing the
Universal Sorrow.
Those next to them laughed, seeing the Universal Joke.
Below these certain disciples wept,
Then certain laughed.
Others next wept.
Others next laughed.
Next others wept.
Next others laughed.
Last came those that wept because they could not
see the Joke, and those that laughed lest they
should be thought not to see the Joke, and thought
it safe to act like FRATER PERDURABO.
But though FRATER PERDURABO laughed
openly, He also at the same time wept secretly;
and in Himself He neither laughed nor wept.
Nor did He mean what He said.”

uit; Aleister Crowley, The Book of Lies

Als ik de mogelijkheden bekijk met betrekking tot de oorsprong van het Universum zie ik vier mogelijkheden;

A ) God in de zin van een almachtig wezen heeft het Universum geschapen, dit is raar, dat zou betekenen dat wij allen onderschikt zijn aan een almachtig wezen wat er altijd geweest is.
B ) Het Universum is spontaan ontstaan uit niets, best raar ook.
C ) Het Universum is er altijd al geweest, onvoorstelbaar.
D ) Ik projecteer zelf het hele Universum, inclusief mijn eigen ontstaan, ik hallucineer in een tijdloze lege ruimte, ikzelf besta eigenlijk helemaal niet.

Deze opties zijn nogal ontmoedigend en aangezien ik best een blijmoedig mens ben kan het voor mij niet anders zijn dan dat het allemaal een practical joke is, want ik lach me rot en doe dat mijn hele leven al ondanks al het leed wat ik ook wel zie.

Over het belang van humor op het pad naar verlichting;

Sufisme.

Prayers, rituals, and religious exercises may not be the best paths to spiritual development. Sufis have found that jokes can assist the traveler.
Sufism is a rich mystical tradition that arose in the Middle East, a tradition that promotes an experience of life through dealing with life and human relations. Historically, as much research has shown, the Sufis have profoundly influenced Jewish, Christian, and Hindu literature and attitudes. In so doing, the Sufis have played a unique part, for no other body of thinkers has had an analogous effect on this group of major belief systems.
Instead of presenting a body of thought in which one must believe certain things and reject others, Sufis try to provoke the experience in a person. Why provoke or develop experience instead of teaching dogmatic principles or processes? The Sufis assert that knowledge comes before ritual. Rituals may become outworn, may not function as intended when practiced by communities for which they were not designed. If rituals and practices are, as Sufis believe them to be, specially developed psychological methods, only those who have the knowledge that lies behind them can confirm whether historically notable ones are still functional. Hence priority is given to knowledge and understanding over feeling or belief.

Lees verder; http://www.katinkahesselink.net/sufi/sufi-jok.html

De Joker.

Afbeelding

De Joker is voor mij het archetype wat mij persoonlijk het meeste aanspreekt.

Uit de wiki gepikt;

Een nar of hofnar is van de officiële grappenmaker aan het hof van een vorst of bij een rederijkerskamer. Vooral in de Middeleeuwen is de hofnar populair, maar in de loop van de 18e eeuw verdwijnen ze aan de meeste hoven.
Een nar was soms iemand die door afwijkende geestelijke of lichamelijke eigenschappen (mismaakt; 'geestelijk beperkt') onbewust de spotlust opwekte, soms een intellectueel die bewust spotte en politieke invloed had. Sommige talen onderscheiden beide figuren, zoals in het Engels (buffoon versus jester).
De nar kleedde zich vaak in een voor hem gemaakt pak, voorzien van zogenaamde narrenbellen. Soms droeg hij een staf, narrestok, zotskolf of Marot. De nar had een bijzondere sociale positie. Enerzijds wekte hij de indruk onderaan de sociale ladder te staan,anderzijds was hij in de positie leden en gasten van het hof te doorgronden en hen voor de gek te houden. Hij kon ingaan tegen de heersende opvattingen, zonder dat hij ervoor gestraft werd. In die zin had hij juist een hoge sociale status.
In de Orde van de Dwazen was de geborduurde nar op de kleding een herkenningsteken.

Ook oudere culturen kennen het archetype Joker of Clown;

Thunderbird and Heyoka, the Sacred Clown

It was believed among the Lakota and other tribes that if you had a dream or vision of birds,
you were destined to be a medicine man; but if you had a vision of Thunderbird,
it was your destiny to become something else; heyoka, or sacred clown. Like Thunderbird,
the heyoka were at once feared and held in reverence. They were supposed to startle
easily at the first sound of thunder or first sight of lightning. Thunderbird supposedly
inspired the "contrariness" of the heyoka through his own contrary nature. He alternates
strong winds with calm ones. While all things in nature move clockwise, Thunderbird
is said to move counterclockwise. Thunderbird is said to have sharp teeth, but no
mouth; sharp claws, but no limbs; huge wings, but no body. All of these things suggest
Thunderbird (and the heyoka) have a curious, paradoxical, contrary nature. You
could become heyoka through a vision of the Thunderbird, or just of lightning or
a formidable winged being of power. (Steiger 1974)

While clown societies were found throughout the Plains, the heyoka, or sacred
clowns, were usually few in number, but were found in almost every clan. Heyoka
were contraries, often speaking and walking backwards. They acted in ridiculous,
obscene, and comical ways, especially during sacred ceremonies. They were thought
to be fearless and painless, able to seize a piece of meat out of a pot
of boiling water. They often dressed in a bizarre and ludicrous manner, wearing
conical hats, red paint, a bladder over the head (to simulate baldness), and bark
earrings. The heyoka was thought to usually carry various sacred items - a deer
hoof rattle, a colored bow, a flute, or drum. His "anti-natural" nature was thought
to be shamanistic in origin -- and as a contrary, he was expected to act silly and
foolhardy during battle (although this was found more among warrior
clown societies such as the Cheyenne Inverted Warriors.)

However insulting or sacrilegious heyoka actions might be, they were tolerated, since
it was assumed they were acting on the higher and more inscrutable imperatives of the
Great Mystery. Heyoka were freed from all the ordinary constraints of life, and thus
were usually not expected to marry, have children, or participate in the work of the tribe.
Despite their bizarre acts (such as dressing in warm clothes during summer or wearing
things inside out), they were trusted as healers, interpreters of dreams, and people
of great medicine. Whenever they interrupted the solemnity of a ceremony, people took
it as an admonition to see beyond the literalness of the ritual and into the deeper
mysteries of the sacred. Like the flash of lightning, the heyoka's sudden outbursts
and disturbances were thought to be the keys to enlightenment - much like the
absurd acts of Zen masters in Japan. (Hultkrantz 1987)

Kortom, als het niet grappig is, dan kan het niet waar zijn.

Lachen is gezond !

:woohoo:
het is niet wat het lijkt,... het is veel erger
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox, ThaViking, combi, FreeElectron, Toxopeus, ninti, NoMore
baphomet
Administrator
Administrator

do 23 aug 2012, 21:45

We zeggen niet voor niets dingen als: "Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!"

Maar interessant, deze gedachtegang Permo... Ik ga hier eens even over nadenken...
1119 AD
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 24 aug 2012, 12:19

En wie het laatst lacht, lacht het best.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

vr 24 aug 2012, 19:23

1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
baphomet
Administrator
Administrator

za 25 aug 2012, 11:54

And how were they called again?

:P
1119 AD
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

za 25 aug 2012, 17:54

Ha, cool, ik had er al eens van gehoord inderdaad.

"The Aristocrats" :hoedje:
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
Administrator
Administrator

di 18 mar 2014, 20:19

Maar... Wat als blijkt dat het universum eigenlijk iets is dat wij maken? Is daar wel eens over nagedacht? Of wat te denken van het feit dat ons universum een petrischaaltje is waarin een specifieke god aan het roeren is om te kijken wat voor alchemistisch brouwsel die desbetreffende god kan maken... Als in zoekende naar een maatje die hij zelf tracht te creëren, een nieuwe nog betere god, een kameraad om tijd mee te doden, enzovoorts...

Die "GOD" roert net als andere "GODEN" in dat petrischaaltje... Allemaal petrischaaltjes dus... En nu terug naar de gedachten dat we dat zelf doen, het universum maken zeg maar... Dus zelf roeren in een petrischaaltje, enfin, U snapt vast waar ik op aan tracht te sturen...

:P
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: Dromen, BL@DE, FreeElectron
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappij / Samenleving”