Optellen en aftrekken met taal

Hier tref je alles aan over archeologie.
Plaats reactie
baphomet
Administrator
Administrator

vr 01 apr 2011, 23:43

Zo nu en dan lees je eens iets interessants waarvan je achteraf gaat denken: "Klopt dat wel helemaal?" Vandaag las ik zo'n artikel op de website van Niboeboe. Ik was eigenlijk alweer vergeten dat ik het vanmorgen had gelezen toen ik opeens een verhelderende ingeving kreeg en weer wist waarom ik een achterdochtig gevoel kreeg bij het lezen van het artikel eerder vandaag. De titel van het artikel op Niboeboe was namelijk nogal misleidend... "Grieks kleitablet bevat oudst bekende Europese schrift!"

De inhoud van het artikel is aan zich gewoon vertaald van de originele bron, een artikel op de website van National Geographic. Dus in feite treft Niboeboe hier niet zo veel blaam. Maar voor de aardigheid pakken we de vertaling er toch maar even bij... Leest U even mee?

Op een fragment van een Grieks kleitablet is het oudst bekende ontcijferbare schrift in Europa ontdekt, zo blijkt uit een nieuwe studie.
Volgens de onderzoekers werd een dergelijk tablet indertijd gezien als ‘magisch of mysterieus’ en kon het enkel overleven omdat een afvalhoop zo’n 3.500 jaar geleden werd verbrand.

De tablet werd gevonden in een olijfboomgaard in wat nu het dorp Iklaina is en werd zo rond 1450 voor Christus vervaardigd door een Grieks sprekende Myceense schriftgeleerde.

De Mycenen domineerden tussen 1600 en 1100 voor Christus grote delen van Griekenland. Tot dusver hebben opgravingen in het dorp bewijs geleverd voor een vroeg Myceens paleis, enorme muren, muurschilderingen en een verrassend geavanceerd drainagesysteem.

Archeoloog Michael Cosmopoulos zegt dat de tablet tot nu toe de grootste verrassing is van het project. “Volgens onze huidige kennis zou de tablet er niet moeten zijn geweest,” liet de archeoloog van de Universiteit van Missouri-St. Louis weten.

Allereerst werd gedacht dat Myceense tabletten zo lang geleden nog niet werden vervaardigd. Ten tweede zijn dergelijke tabletten slechts gevonden in enkele van de grote paleizen, waaronder in de ruïnes van het paleis van de stad Mycenae.

“Dit is een zeldzame gebeurtenis waarbij archeologie oude teksten en Griekse mythen ontmoet,” voegde Cosmopoulous toe.

Op de tablet is het schrift Lineair B zichtbaar. Lineair B werd in 1900 ontdekt in Knossos in Centraal-Kreta. Het noteert een archaïsche vorm van de Griekse taal, het Myceens. Lineair B is een in hoofdzaak syllabisch schrift en is opgebouwd uit 88 tekens die elk symbool staan voor een open lettergreep of een klinker. Naast de syllabische tekens zijn er ook meer dan 100 ideogrammen die onder andere fysieke objecten, maten en gewichten voorstellen. De onderzoekers denken dat de tekens op de tablet te maken hebben met het productieproces.

De tabletten werden doorgaans niet gebakken maar gedroogd in de Zon, wat ze erg broos maakte. Waarschijnlijk heeft iemand de tablet ooit bij het afval gegooid wat vervolgens werd verbrand. Hierdoor is de tablet mogelijk al die tijd bewaard gebleven.

Niet het oudste geschrift

Geschriften die gevonden zijn in China, Mesopotamië en Egypte zijn nog duizenden jaren ouder. Gedacht wordt dat Lineair B afstamt van een systeem wat nog altijd niet ontcijferd is, namelijk Lineair A. Archeologen denken dat Lineair A gerelateerd is aan de hiëroglyfen die werden gebruikt door de oude Egyptenaren.

Het gaat om een buitengewone vondst, aldus Thomas Palaima, een expert op het gebied van Myceense tabletten van de Universiteit van Texas-Austin. Het artefact zou inzicht kunnen geven in hoe de oude Griekse koninkrijken waren georganiseerd. Voorheen werd gedacht dat dergelijke tabletten exclusief werden bewaard in grote steden zoals Pylos en Mycenae.

Bron: Nationalgeographic.com
Maar wat is het nu? Wel of niet het oudste geschrift? Tja... Bij mijn weten dus NIET!!! Waarom dan wel niet? Nou omdat bij mijn weten de kleitabletten van T?rt?ria vele malen ouder zijn (ongeveer 5300 voor Christus) en daar die gevonden zijn in het Roemeense Transsylvanië dat volgens mij ook gewoon deel uitmaakt van Europa. Is dit onkunde van de mensen bij National Geographic? Of had met zich bij Niburu wellicht eens achter de oren moeten krabben alvorens men tot het vertalen van dit artikel over is gegaan? Want volgens mij ben ik zelf de link naar de kleitabletten uit Roemenië ooit eens tegen gekomen op de Niboeboe website...

Er bestaan trouwens wel wat verschillende meningen over wat nu het oudste geschrift is dat we in Europa kennen. Op de website van Grenswetenschap staat namelijk een interessant artikel over een aantal andere tabletten die informatie zouden bevatten die mogelijk een verband leggen tussen de Egyptenaren en de piramide in Bosnië. Voor de aardigheid zal ik ook dat stukje er even bij betrekken, leest U wederom even mee?

Dit is een ontdekking over de dageraad van de menselijke beschaving. Het gaat terug naar een historische periode die men de Era Eneolithic (van Chalcolithic) noemt. Het wijst op het verhaal van de oudste beschaving die in Europa wordt gekend. Het werk van Dr. Guide Coververtegenwoordigt een sensationele ontdekking over de oudste bekende inwoners van Oud Europa, van wie de etnische naam ons door de klassieke oude schrijvers zoals Homerus, Herodotus, Pythagoras, Plutarch, en vele anderen is bericht. Het vertelt ons het verhaal van de herontdekking van mensen die in vervlogen tijden eenvoudig 'Thracianen' werden genoemd. Deze mensen werden door Herodotus als talrijkste etnische groep na Hindus genoemd. Homerus schreef in zijn Ilias dat deze mensen hem aan de goden herinnerden.

Ons modern begrip van geschiedverschuivingen en -veranderingen zijn sneller dan ooit met de komst van het Internet-tijdperk. De reden is duidelijk: vrije toegang tot veelvoudige globale informatiestromen, die het breedste aan gegevens oogsten die de bron(analyse) maar toestaat. Dergelijke unieke nieuwe mogelijkheden zijn vooral relevant voor het onderzoeken van de oudste geschiedenis van de wereld, omdat de toegang tot de oudste en hoogst unieke documentbronnen van het verleden als bij wijze nu voor het rapen liggen.

Deze ontdekking definieert wat de meeste archeologen en historici vandaag nog steeds als 'voorhistorisch' era classificeren (die zo wordt genoemd om een tijdspanne aan te duiden die nog geen systeem om te schrijven had en dus niet de mogelijkheid had om een historisch verslag achter te laten).Origineel tablet Het werk van Dr. Guide identificeert en decodeert het schrijven op artefacten van die periode en verplaatst de bekende grenzen van de 'voorhistorische' era naar minstens een paar millennia vroeger in de lineaire tijd. In de 'voorhistorische' teksten die in dit onderzoek worden gedecodeerd, wordt het vrij snel duidelijk dat de mensen die hen schreven, noch 'voorhistorisch', noch 'primitief' (strijdig met de vele zogenaamde 'wetenschappelijke' modellen van het oude verleden) waren. Ze tonen aan dat ze hoogst verfijnde niveaus van gedachten uitdrukten, die door de 'moderne' wetenschap voor een veel recentere periode van 'moderne toestand' worden aanzien.

Als we de drie laatste foto's vergelijken merken we dat de originele tekst in Thraciaanse stijl op een unieke manier kalligrafisch wordt omgezet naar Egyptische stijl. De duidelijke conclusies zijn als volgt: het manuscript dat in de gravures op de Tablet van Gradeshnitsa wordt gebruikt - die in het land van het Oud Thracië (huidig Bulgarije) werd gevonden - en de manuscripten die in gelijkaardige tabletten in de piramidenteksten werden gebruikt - die in het Oude Egypte worden gevonden - vertegenwoordigt één en hetzelfde identieke hiëroglyfisch manuscript! De Tablet van Gradeshnitsa antidateert gelijkaardige artefacten die in Egypte minstens twee millennia geleden werden geschreven. Blijkbaar was dit bepaalde type van hiëroglyfisch script ontstaan en het eerst gebruikt in het Oude Thracië en werd het later overgebracht en geïntroduceerd in het Oude Egypte. De vroeg-Thraciaanse versie van dit hiëroglyfisch manuscript werd klaarblijkelijk hoofdzakelijk gebruikt als Heilige Taal van de ingewijde elite in Egypte.

De hiëroglyfische tekst op de Tablet van Gradeshnitsa kan in de linker-richting gelezen worden en de vertaling heeft de volgende gelijkaardige betekenis als bij Egyptische hiërogliefen:

* Hieoglyfische tekst 1 -> De drie-één God (Drievuldigheid) omringt (blijft stilstaan binnen) Thracië, of de God van O, dat op het grondgebied van Thracië is blijven stilstaan.

* Hierogyfische tekst 2 -> Ik getuig aan de waarheid, ik geef of beloof dienstenaanbod aan de grote Zoon van God.

* Ik verheerlijk de Grote God en ik zal u, de Grote God van O, prijzen.

* De Tempel van God is een Hieroglyfische tekst 3grote vesting en een geheime verdedigbare plaats, of de God van O, die in uw tempel is, mijn vesting is en me verdedigt.

De tabletten van Gradeshnitsa zijn absoluut niet de enige bestaande artefacten van die Hieroglyfische tekst 4aard die op het grondgebied van het Oude Thracië werden gevonden. Er zijn een aantal gelijkaardige tabletten (platen) bekend aan archeologen die van vrijwel dezelfde historische periode (van 5000 tot 4000 voor Christus) dateren en binnen de grenzen van hetzelfde uitgebreide geografische gebied werden gevonden.

Zonder in te gaan op alle technisch-archeologische details van dergelijke vondsten in dit hoofdzakelijk taalkundig onderzoekswerk zal het voor ons voldoende zijn te verklaren (dat de analyse afdoende aantoont) dat de tabletten die in het noorden van Bulgarije (en in het gebied van Tartaria, Roemenie) werden gevonden pictografische gelijkenissen vertonen met de bekende (jongere) Oud-Egyptische teksten.

Meer hier: Grenswetenschap.nl
Met andere woorden; meer dan genoeg reden hier ook maar eens wat uitgebreider in te duiken daar dit mijns inziens de nodige aandacht verdient. Want of er heeft iemand niet op zitten letten bij National Geographic, of de andere hierboven besproken kleitabletten worden niet erkent. En ondanks dat ben ik van mening dat we toch duidelijkheid mogen verwachten aangaande een dergelijke delicate kwestie in onze geschiedenis daar taal een belangrijke peiler is om de facetten des tijds te kunnen meten of om ze inzichtelijk te maken. Ik wil dus een ieder hier op QFF oproepen om in de comments onder dit artikel een vergaarbak met feiten te creëren over de geschiedenis van onze taal hier in Europa. Daarnaast is er uiteraard ook plek voor het bediscussiëren en het bespreken van deze materie.

Want als we ons moeten gaan oriënteren op basis van de gegevens die National Geographic en Niboeboe hanteren om ons te informeren dan zouden we dus kunnen stellen dat dit niet te doen is daar we onze oriëntatie moeten baseren op feitelijke onjuistheden. Of had Mos Def gewoon gelijk toen hij tussen de regels van zijn lyrics door ons allemaal trachtte te vertellen dat het allemaal gaat om getallen en dat tellen voor sommige mensen gewoon moeilijk is.... Want de door National Geographic en Niboeboe gehanteerde cijfertjes don't add up somehow...

1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

za 02 apr 2011, 14:36

Doen journalisten überhaupt wel enig onderzoek naar dat waar ze over schrijven??

WTF?!

Check:

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben mogelijk het oudste geschift uit Europa ontdekt op een kleitablet uit Griekenland.

Het 2,5 bij 4 centimeter grote kleitablet is gevonden in een bos met olijfbomen in de stad Iklaina. De tekens die er op staan, zijn waarschijnlijk aangebracht tussen 1450 en 1350 voor Christus.

Het geschrift kan daarmee worden beschouwd als de oudste tekst uit Europa. Dat meldt National Geographic News.

Economisch

De symbolen op het tablet behoren waarschijnlijk tot het schrift Lineair B, dat gedurende de Myceense beschaving werd gebruikt om economisch zaken te administreren in het Oude Griekenland. Het is nog niet duidelijk wat de precieze betekenis van de tekst is.

Het kleitablet is opgegraven door Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Missouri-St. Louis. De ontdekking wordt uitgebreid beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Athens Archaeological Society.

Verrassing

De wetenschappers zijn erg verrast dat ze het tablet hebben gevonden in Iklaina. Deze stad was vrij klein en onbelangrijk in het Oude Griekenland. Tot nu toe zijn geschriften op kleitabletten vooral aangetroffen op plaatsen waar vroeger belangrijke steden lagen.

Ook de ouderdom van het geschrift is verrassend. Historici gingen er vanuit dat de Myceners pas veel later begonnen met vervaardigen van kleitabletten.

Het kleitablet is in vergelijking tot oude geschriften uit andere werelddelen echter relatief jong. In China en Egypte zijn bijvoorbeeld teksten gevonden die rond 3000 voor Christus zijn geschreven.

Bron: http://www.nu.nl/wetenschap/2482244/oud ... den--.html
1119 AD
Het Dolle Eland
Administrator
Administrator

za 02 apr 2011, 16:27

Voor wie van Duitse Teckno houdt, nummers, cijfers, symbolen en letters....zet je stereo maar op 11....:

[video][/video]
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
hooploos
Senior QFF-er
Senior QFF-er

za 14 mei 2011, 11:08

huh wat wiskunde...?

neen daar waren ze veels te dom voor
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
hooploos
Senior QFF-er
Senior QFF-er