Waar zijn toch die AP-23 landmijnen?

Politiek en oorlog zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en alles over politiek en oorlog kun je hier terugvinden.
baphomet
Administrator
Administrator

di 19 okt 2010, 14:39

Zoals ik gisteren al aangaf had ik gister een fijn gesprek met onze QFF informant "Q." waarin een aantal zeer interessante onderwerpen naar voren geschoven werden. Twee van deze onderwerpen heb ik gisteren reeds belicht in de vorm van een artikel, vandaag een derde artikel dus! Dit keer ga ik wat meer vertellen over de Nederlandse AP-23 landmijnen en de daaraan onlosmakelijk verbonden vreemde verhaaltjes en rare luchtjes!

De AP-23 landmijnen duiken op diverse plaatsen in de Nederlandse geschiedenis op. En ook een zoektocht met Google leverde me genoeg dusdanig interessante informatie op dat ik gister reeds besloot hier maar aandacht aan te gaan besteden in de vorm van een artikel. Maar daarvoor moest ik eerst eens wat meer onderzoek gaan doen. Na gisteravond al veel gelezen te hebben ben ik vanmorgen al heel vroeg weer verder gegaan met lezen en het zoeken naar nog meer informatie. Maar goed, terug naar die landmijnen...

Het is 1958, de koude oorlog is in volle gang. Uit angst voor een communistische invasie canuit het "rode oosten" besluit Nederland een eigen landmijn te ontwikkelen om zichzelf te kunnen verdedigen. Een decennium later worden de eerste mijnen geproduceerd. Het is de antipersooneelsmijn AP-23. Uit de eerste beproevingen en testen blijkt echter dat de mijn een aantal mankementen in het ontstekingsmechanisme bevat. De mijn wordt dan ook resoluut afgekeurd. Toch weet de AP-23 vreemd genoeg zijn weg naar de landsvoorraad te vinden. Cor Engelsman besluit om een afgekeurde lichting mijnen met een snel getrokken pennenstreek alsnog goed te keuren. Saillant detail hierbij is dat de AP-23 een prestigeproject was voor Engelsman die een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van het ontstekingsmechanisme van de landmijn. Tevens ontving hij een fee van de productiemaatschappij voor elke aan Defensie verkochte AP-23 landmijn.

In 1970 vindt er tijdens een test in Culemborg een bijna fataal ongeluk plaats met de AP-23. Wanneer twee defensie medewerkers een weigerende mijn naderen ontploft deze plotseling. Dertien jaar later maakt de AP-23 zijn eerste dodelijke slachtoffers. In een leslokaal op legerplaats ’t Harde (Veluwe) ontploft een AP-23 met zeven doden tot gevolg. In 1984, een jaar na het ongeval in het leslokaal, veroorzaakt de mijn een nieuw dodelijk ongeluk. Rob Ovaa komt bij een nieuwe beproeving van de AP-23 om het leven. Wanneer hij een weigerende mijn nadert ontploft deze alsnog. Uit angst voor schadevergoedingen van zowel de nabestaanden van de slachtoffers uit 1983 als 1984 besluit Defensie de mankementen aan de AP-23 te maskeren.

Bedrijfsmaatschappelijk werker Fred Spijkers (ook AIVD medewerker!!), weigert echter mee te werken aan het in de doofpot stoppen van de waarheid over de AP-23. Hij krijgt de opdracht om de vrouw van Rob Ovaa te vertellen dat haar man door eigen toedoen is overleden in plaats van door de mankementen aan de mijn. Spijkers voert de opdracht uit, maar laat via non-verbale communicatie weten niet achter zijn boodschap te staan. Wat volgt is een jarenlange strijd tussen Defensie en Spijkers om de waarheid boven tafel te krijgen. Defensie probeert op allerlei manieren van Spijkers af te komen. Uiteindelijk lukt het hem toch de waarheid boven tafel te krijgen. De gehele voorraad AP-23 moet worden vernietigd...

De grote vraag is echter of de AP-23 landmijnen wel echt zijn vernietigd? Uit een onderzoek van onderzoeksbureau SIPRI blijkt namelijk dat Nederland 175.000 meer mijnen zou hebben dan er daadwerkelijk vernietigd zijn! Wat? Ja, het staat er echt, 175.000 meer mijnen dan vernietigd! Dat zou betekenen dat er dus nog 175.000 AP-23 landmijnen in omloop moeten zijn! Waarom zijn ze nooit vernietigd dan? Volgens diverse onafhankelijke 'bronnen' zou Defensie het transport van de mijnen niet hebben aangedurfd vanwege de risico's en daarnaast zou het te duur zijn geweest en daarom koos men ervoor om de voorraad AP-23's  op te slaan op particuliere opslagplaatsen van diverse bedrijven.

Dit maakt het artikel "Dood aan de klokkenluider", dat in 2005 in de Nieuwe Revu verscheen, nog opmerkelijker: daarin wordt een verband gelegd tussen de mijnen-affaire en de vuurwerkramp in Enschede. Volgens de auteur, onderzoeksjournalist Alexander Nijeboer, melden bronnen binnen het leger dat niet alle AP-23's zijn vernietigd (te duuur en te gevaarlijk), maar opgeslagen op particuliere terreinen. Zo verdwenen ze uit de officiële voorraadlijsten, en had Defensie tenminste op papier aan zijn verplichtingen voldaan.

SE Fireworks? Ja goed gelezen!! Er zijn dus een aantal aanwijzingen die sterk wijzen op het feit dat een deel van de AP-23's lagen opgeslagen op het terrein van SE Fireworks. Dat maakt de hele vuurwerkramp nog erger dan het al was. Maar goed de doofpot van alles dat met defensie en of de handel en wandel er om heen te maken heeft, werkt goed in Nederland, daar heeft de schavuit van Oranje wel voor gezorgd toen hij nog in leven was en daar aan het roer stond.

Maar aanwijzingen zijn er dus wel, reden te meer dat lijstje met aanknopingspunten dat anderen reeds maakten hier nog eens op te sommen:

1. Twee militaire experts die kort na de explosie op het rampterrein arriveerden hebben ontstekingsmechanismen zien liggen en dat ook gerapporteerd. (A. Nijeboer in Nieuwe Revu)

2. Deze experts kregen de instructie over hun vondst te zwijgen en zijn in de weken daarna diverse malen anoniem met de dood bedreigd (A. Nijeboer in Nieuwe Revu).

3. Journalist Alexander Nijeboer die een boek schreef over de landmijnen-affaire is ook bedreigd.

4. De VEN (branchevereniging van vuurwerkfabrikanten) heeft altijd staande gehouden dat een schokgolf zoals optrad in Enschede nooit door vuurwerk alleen kan worden veroorzaakt. (VEN-voorzitter G. Wagenvoort)

5. Het ministerie van VROM weigerde toestemming te geven voor controle-explosies met vuurwerk die volgens de VEN hun stelling konden bewijzen. (G. Wagenvoort die ook nog zei: “Iedereen die iets weet of aandraagt wordt stelselmatig monddood gemaakt.”)

6. De gemeente Enschede verleende keer op keer illegale vergunningen aan SE Fireworks. Dat gebeurde op voorspraak van Defensie. (P. Hemelrijk in Metro)

7. Er is een onschuldige veroordeeld voor ‘het stichten van brand’ op het bedrijfsterrein. (P. Hemelrijk in Metro)

8. Rechercheurs die beweerden dat voor de veroordeling van 7. bewijsmateriaal was vervalst, werden direct van de zaak afgehaald (P. Hemelrijk in Metro)

9. Een groot deel van de afgekeurde AP-23 landmijnen is nooit vernietigd omdat Defensie het transport niet aandurfde. Besloten werd de mijnen op te slaan op ‘particuliere opslagterreinen’ (A. Nijeboer in Nieuwe Revu). Zie ook hier voor veel meer gedetailleerde info over dit aspect.

10. Staatssecretaris van Defensie Van der Knaap heeft tegen de wil van de kamer in bepaald dat alle dossiers over de landmijnenkwestie gesloten moeten blijven tot 70 jaar na Spijker’s dood.

11. Fred Spijkers werd door een andere Defesie-staatssecretaris, Van Hoof, bedreigd met ‘een wapen dat voor jou absoluut en onherroepelijk dodelijk is’ als hij bepaalde stukken over de landmijnen openbaar zou maken.

12. De ‘Chef’ van ‘shocklog’ Geenstijl verdwijderde in het verleden als een bezetene alle postings die een link wisten te leggen tussen de landmijnen en de vuurwerkramp. Dit nadat een email van Ambroon Wiegers duidelijk heeft gemaakt dat er bij Geenstijl een ‘verbod’ bestaat op het leggen van de relatie landmijnen-vuurwerkramp.

Dat zijn natuurlijk slechts een aantal aanknopingspunten. Er zijn echter nog wat redenen om nog even verder te typen. Want als alle "zoekgeraakte" AP-23's in Enschede hadden gelegen was de ramp NOG groter geweest. Waar liggen / lagen die andere AP-23's dan wel niet? Verkocht aan vage dubieuze wapenhandelaren? Of direct op de boot vanuit de Eemshaven naar Irak gevaren in de jaren '90? Nah dat is en blijft speculeren zou je denken. Ware het niet dat er ook daarover wat aanwijzingen bestaan!

Zo zijn er onder andere geruchten geweest, die de ronde deden in Italië, dat de Maffia (Ndrangheta) daar, naast nucleair afval dus ook wapens voor diverse landen en instanties af zou zinken in de Middellandse Zee. Wellicht dus dat een beetje duik-expeditie meer duidelijkheid op kan leveren over de hide-out van de nog missende AP-23 landmijnen...

1119 AD
Permuter 0.
Super QFF-er
Super QFF-er

di 19 okt 2010, 16:39

Dat schijnt wel weer even een ander licht op de zaak.

Ik heb die enorme klap in Enschede altijd wel erg heftig gevonden voor een partij vuurwerk. Dat het hard knalt en flink tekeer gaat lijkt me logisch, maar zo'n drukgolf die een hele wijk plat gooit ?
Dan zouden al die kleine bommetjes perfect samen moeten werken als 1 grote bom, dus ook allemaal precies tegelijk afgaan.

Ik weet het niet, ik ben geen expert, maar dit verhaal maakt het plaatje voor mij wel kloppend.

Interessant.
het is niet wat het lijkt,... het is veel erger
baphomet
Administrator
Administrator

di 19 okt 2010, 16:47

[quote name="Permuter 0."]Dat schijnt wel weer even een ander licht op de zaak.

Ik heb die enorme klap in Enschede altijd wel erg heftig gevonden voor een partij vuurwerk. Dat het hard knalt en flink tekeer gaat lijkt me logisch, maar zo'n drukgolf die een hele wijk plat gooit ?
Dan zouden al die kleine bommetjes perfect samen moeten werken als 1 grote bom, dus ook allemaal precies tegelijk afgaan.

Ik weet het niet, ik ben geen expert, maar dit verhaal maakt het plaatje voor mij wel kloppend.

Interessant.[/quote]

Vanaf die dag dat de ramp gebeurde, heb ik me oprecht niet voor kunnen stellen dat het puur en alleen vuurwerk kon zijn. Ik dacht eerst nog even aan zo'n Gladio opslag depot met wapens en munitie in die tijd, maar dit verhaal maakt zaken erg opmerkelijk inderdaad!

Dat is voor mij ook de reden geweest r eens in te duiken en ik kan j verzekeren dat er nog veel meer niet klopt aan dit zaakje, maar daarvoor zal ook ik eerst verder moeten spitten. Er is op internet erg veel "gegumd" op dit gebied namelijk...
1119 AD
combi
Administrator
Administrator

ma 20 jun 2011, 21:40

De Dode Getuige (Het Verboden Interview Deel 1) Vuurwerkramp Enschede
http://sp00kje.nl/?p=6873

Op 13 mei 2000 explodeert in Enschede SE Fireworks – diezelfde avond al legt burgermeester Mans arrest op het nog te vormen Vuurwerkramp Dossier -In Duitsland wordt Frits Pril snel na de ramp officieel dood verklaart, hoewel hij al die tijd in Enschede leeft als uitkeringsgerechtigde -
Wat Gebeurde er op 13 mei 2000? Hoewel Frits Pril interviews aflegt bij de VARA en RTV Oost – worden deze nooit uitgezonden. Een exclusief verhaal van een Dode getuige die geen spaan overlaat van de officiele verklaring -

Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 21 jun 2011, 00:01

Is dit de debunk van de hoax of de hoax van de bunk?

http://weblogs.nos.nl/binnenlandredacti ... rafkelder/
baphomet
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 04:27

Arabisch accent... Israëlisch bedoelt hij dus...

M -(Het kengetal van Apeldoorn)- A(nno) - D(omini)...

:jajawe:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 04:28

1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 04:29

En vergeet ook dit niet...

http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510178/contentid=6916

:whistle:
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 04:31

En ook dit lijkt misschien :offtopic: maar lees tussen de regels door en je snapt waar ik op doel...

http://ontmaskert.web-log.nl/mijn_weblo ... -heen.html
1119 AD
baphomet
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 04:35

Je moet misschien je best doen om een grote idioot te zijn, maar wat als een idioot nu eens zijn best zou doen om te denken dat er verbanden tussen al dit, het bovenstaande en 9/11 zouden zijn...
1119 AD
Neut
Super QFF-er
Super QFF-er

di 21 jun 2011, 05:30

Ik denk dat wanneer je de zwakke plekken kent van dat soort mijnen, je vieze dingen kan uithalen met.. accoustische wapens en zo.. Mijnen vegen never got so easy?

Bedoel je verzekerings fraude?
Toxopeus
Administrator
Administrator

di 21 jun 2011, 23:13

[quote=""baphomet" post=34986"]En vergeet ook dit niet...

http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510178/contentid=6916

:whistle:[/quote]

En wat te denken van al die mensen en onderzoekers die ziek werden na de bijlmerramp.

http://stgvisie.home.xs4all.nl/index1.html

:whistle:
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
combi
Administrator
Administrator

do 24 nov 2011, 04:20

'Geen oorzaak vuurwerkramp aan te wijzen'
Laatste update: 23 november 2011 19:37
http://www.nu.nl/binnenland/2675915/gee ... ijzen.html

ENSCHEDE - Er zijn in het feitenonderzoek dat politie en justitie sinds mei 2010 deden naar de oorzaak van de vuurwerkramp in Enschede, geen feiten of omstandigheden bekend geworden die leiden tot een aanwijsbare oorzaak van de vuurwerkramp.

Dat is woensdag in Enschede bekendgemaakt tijdens een persconferentie van de politie Twente en IJsselland en het Openbaar Ministerie (OM) Zwolle-Almelo.

Er komt geen nieuw allesomvattend strafrechtelijk onderzoek naar de vuurwerkramp. Wel wordt een nader feitenonderzoek gedaan naar enkele aspecten rond de inmiddels vrijgesproken ex-verdachte André de V. Dat hebben politie en Openbaar Ministerie (OM) woensdag in Enschede bekendgemaakt.

Het is een van de resultaten van een feitenonderzoek van het afgelopen jaar naar het ontstaan van de ramp.

Betrokkenheid

Het nadere onderzoek zal onder leiding van het OM Rotterdam gedaan worden naar de oorspronkelijke tip over betrokkenheid van De V., sporen die op zijn sportbroek zijn gevonden en de wijze waarop de politie is omgegaan met zijn verklaring voor de aanwezigheid van die sporen.

Hierover zijn vraagtekens gerezen, aldus politie en justitie.

Bij de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000 vielen 23 doden en bijna 1000 gewonden. Er zijn altijd onduidelijkheden gebleven over de precieze oorzaak van de enorme ontploffing.

combi
Administrator
Administrator

ma 13 feb 2012, 20:29

Herzieningsverzoek in zaak vuurwerkramp
Laatste update: 12 februari 2012 22:14
http://www.nu.nl/binnenland/2739213/her ... kramp.html

ENSCHEDE - Advocaat John Peters wil dat de zaak rond de vuurwerkramp in Enschede wordt heropend.

Daarvoor dient hij maandag een herzieningsverzoek in bij de Hoge Raad. Dat bevestigde hij zondagavond.

De belangrijkste reden voor het verzoek is dat het OM opdracht heeft gegeven 80.000 afgetapte en opgenomen telefoongesprekken te vernietigen.

''Deze gesprekken zouden juist belastend of niet kunnen zijn. Als die gesprekken bekend waren geweest, had dat tot een andere procedure kunnen leiden'', aldus Peters, de advocaat van Rudi Bakker, de voormalig directeur van SE Fireworks.

De advocaat vermoedt dat in dit geval het OM niet-ontvankelijk zou worden verklaard, omdat de opdracht tot vernietiging ''een doodzonde'' is.
Plaats reactie

Terug naar “Politiek / Oorlog”