EK 2012: The Other Side

Alles over sport bespreken we hier.
baphomet
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

[quote=""Dromen" post=56472"]Het andere Kharkov

Diegene die naar Kharkov in de Oekraïne zijn afgereisd om het Nederlands Elftal te zien spelen, zullen al snel ontdekken dat het leven daar toch een ‘tikkeltje’ harder en rauwer is dan wat we gewend zijn in Nederland. Onderstaande beelden zijn dan ook niet als een eenmalig incident te betitelen, maar onderdeel van de lokale voetbalcultuur.

Of het nu walgelijk of fascinerend is, Youtube staat vol met dergelijke filmpjes uit de Oekraïne, Polen, Rusland, etc.. Met voor de ‘lol’ en ‘eer’ vrijwillig knokkende Oost-Europeanen, met de vuist en met gelijke aantallen. Zoals hieronder de mannen van FC Mentalis uit Kharkov (De stad waar Nederland in krap twee weken tijd drie wedstrijden zal spelen).

Waarom? Gewoon omdat het kan!

Bron[/quote]

En toch kan ik jou minstens net zo veel filmpjes laten zien van exact dezelfde figuranten maar dan van Nederlandse, Duitse, Engelse, Franse, Italiaanse, Spaanse, Belgische achtergrond...

Die "hooligans" zijn nu eenmaal onderdeel van de Football Culture.

En natuurlijk proberen voetbalbonden en clubs in West Europa dat deel van het voetbal te verbergen en zo een fun-only imago aan het voetbal te hangen. Ik vind het jammer dat spreekkoren niet meer mogen bijvoorbeeld, en ga zo maar door... Geen ECHT bier meer in het stadion en ga zo maar door... Reizen onder begeleiding en ga zo maar door. Tal van maatregelen waardoor het fijne gevoel van supporter zijn voor mij grotendeels verdwenen is en ik niet meer de beleving heb bij het voetbal van vroeger, toen we nog gewoon wel stenen konden gooien naar de bus van de tegenstanders...

Vergelijkbare beelden gewoon uut Grunn:

[video][/video]

[video][/video]

[video][/video]

Football Culture heb je overal...

Ga maar eens wat zoekwerk doen naar de harde kernen van clubs in Nederland van weleer dan lees je verhalen waardoor je zult zien dat dat wat daar nog bestaat aan Football Culture iets is wat hier vroeger nog veel extremer was, alleen lijkt het hier uitgestorven omdat voetbal een grote gore commerciële hoerenbende is geworden...

:P
1119 AD
Dromen
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

Groningen nou nou nou :lachjedood:

Verschil is dat dit (hier in NL) voornamelijk jaren terug het geval was, wat je zelf aangeeft. En dat het daar in het oosten nu het geval is, dus maak ik er melding van. En daar is het veel meer aanwezig, dan toen hier. Feyenoord, Ajax, beide vrij grote groeperingen. Maar daar in bijv. Rusland / Oekraine / Polen zie je gewoon 500 tegen 400 man vechten. En dat is geen uitzondering, gebeurd weet ik hoe vaak. Terwijl zulke grote slachtpartijen hier zelden voor komen.

Ja, die tijd van stenen gooien was leuk :wodan:
baphomet
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

Dat is ja ook wat ik zeg, nu is het daar vroeger was het hier ook zo dat ze met 400 / 500 man of nog meer gingen knokken...

Daarom snap ik de ophef ook niet zo, in 88 het EK in Duitsland, alsof de Duitsers toen ook niet dit soort zaken hadden...

Of Euro 2000 (hier in NL en België) was even daarvoor niet een van die Ajax hooligans om het leven gekomen?

"Hooligans" heb je echt overal, alleen nu daar een toernooi is komt het opeens in de schijnwerpers, normaal nooit...

En ja Groningen ja, als je een beetje onderzoek verricht zul je er achter komen dat de Z-Side uit Groningen in de late jaren '80 en begin jaren '90 tot de meest gevreesde harde kernen van Nederland behoorde. Dat verklaard ook waarom de FC Groningen fans nu nog steeds zo veel verplichte reis-combi's hebben in tegenstelling tot vele andere clubs...

En ja stenen gooien naar de bus van de tegenstander dat hoorde er ook bij ja...
1119 AD
abrakadaver
Knight of the Sun
Knight of the Sun

De echte "new kids".
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
baphomet
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

Maar Nederland wint straks met 3-1 van Mofrika, ik hield er al rekening mee (zie achtergrond) dat de Moffen door Nederland aan porselein-scherven geschoten zouden worden...

1119 AD
Toxopeus
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

De achtergrond deed me wel aan Goethe denken B)
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
baphomet
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

[quote=""baphomet" post=56655"]Maar Nederland wint straks met 3-1 van Mofrika, ik hield er al rekening mee (zie achtergrond) dat de Moffen door Nederland aan porselein-scherven geschoten zouden worden...

:P[/quote]

QFF - Quoted For Failure

:woohoo:
1119 AD
Think-in-out
Antonaki
Antonaki

[quote=""Dromen" post=56403"]Gisteravond Polen - Tsjechië. Nee hier hoor je niks over:

http://www.footballculture.com/2012/06/ ... ds-ek2012/

DIT MAG U NIET WETEN VAN DE FIFA

Wordt gezzelig daar, vooral wanneer Polen en Oekraïne er straks uit liggen :whistle:[/quote]

Dat filmpje was gewoon op Nederland 1 hoor Dromen ;-)
combi
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

edit: is :silly:

Oranje oogst wereldwijd lof met boycot Oekraïne
‘Duitsland durft er geen consequenties aan te verbinden’
Door Jochem van den Berg en Steven van der Jagt

dinsdag 19 juni 2012, 13:13
http://www.speld.nl/2012/06/19/oranje-o ... -oekraine/

Het terugtrekken van de Nederlandse spelers uit het Europees Kampioenschap heeft het aanzien van Nederland in de wereld aanzienlijk vergroot. Oranje wordt alom geprezen voor de politieke moed en daadkracht.

Bert van Marwijk: “Het gaat om grove schendingen van de mensenrechten. De behandeling van de oppositieleider Joelia Timosjenko is voor ons onverteerbaar. De spelers wilden niet verder onder deze barre omstandigheden en ook bij mij begon het met de dag meer te knagen. Als je die laatste wedstrijd speelt in Charkov waar Timosjenko wordt vastgehouden, word je keihard met de neus op de feiten gedrukt.”

Mark van Bommel: “Duitsland is ook kritisch geweest, maar durft daar blijkbaar geen consequenties aan te verbinden, hetzelfde geldt voor Portugal. Zo’n ijdeltuit als Ronaldo kijkt niet verder dan zijn neus lang is.”

De bondscoach oogst wereldwijde lof met zijn besluit. Fifavoorzitter Sepp Blatter: “Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal maar een spelletje, wat je van de Oekraïense mensenrechtensituatie niet kunt zeggen. Met Bert van Marwijk heeft de voetbalwereld een coach die de juiste prioriteiten stelt.”
Neut
Knight of the Sun
Knight of the Sun

Ik geloof bijna mijn ogen niet..
Think-in-out
Antonaki
Antonaki

Sorry, maar dit lijkt mij één grote grap?

Ik heb toch echt het idee dat de jongens 100% voor de winst van de wedstrijden gingen en dat van deze 'heldendaad' vooraf totaal geen sprake was. Als je écht gaat boycotten, speel je de wedstrijden ook gewoon niet. Dat deden ze wel, met de intentie om te winnen.
Aldus, mijn observatie.
combi
S.G.I.G. Temple Admin
S.G.I.G. Temple Admin

Jullie zien het ook goed want het is een artikel van De Speld, ik dacht dat het wel duidelijk was met url eronder:
De artikelen die geplaatst worden op deze website zijn persiflerend, satirisch of parodiërend van aard.
http://www.speld.nl/disclaimer/
FreeElectron
Sun God
Sun God

De speld geniaal is. Af en toe. Bij vlagen. :wodan:
Think-in-out
Antonaki
Antonaki

Haha, achterin mijn hoofd gonsde het al: Een lekker sarcastisch artikel volgens mij!
Haha.
Neut
Knight of the Sun
Knight of the Sun

Yep.
Plaats reactie

Terug naar “Sport”